Hej, bor i et 30'er hus med mansardtag.
På overetagen ser det oprindeligt ud til at have været garderober i skunkene, men tidligere er der skabt nisjer flere steder.
I arbejdet med at friske en af disse nisjer op har jeg revet tretex, isolering osv. ned og lykkedes med at grave grundkonstruktionen frem.
Tidligere ejere har kappet to af de lodrette bjælker og fjernet støtte til spær, der står direkte på ydermuren.
Min tanke var at lægge 95mm træuld i bunden, siderne samt mellem spær. Fjerne råspånten samt de tynde stag på siderne og erstatte med en 7mm krydsfiner klædt med Rot gips rundt om. Bør jeg forstærke noget mere eller bekymrer jeg mig unødigt? Grunden til at vi fjerner sponten er for at få plads til en fuldstørrelse seng. Gulv- og bjælkekonstruktion i et gammelt hus med blotlagte mursten og træbjælker, under renovering af en niche. Gulnet, ujævnt vægt med synlig træ- og murstensstruktur i et loftsrum fra et 30-tals hus, del af renoveringsprojekt. Et åbent tagkonstruktion i et gammelt hus med eksponerede bjælker og murværk efter fjernelse af isolering og beklædning. Renoveringsprojekt med synlige træpaneler, blottet struktur og isolering i et mansardtag på et 30'er hus.
Tak - Magnus

Tidligere ejere har altså kappet støttebenene af? Sådan må det ikke se ud. Støttebenene er nødvendige både for taglastene og for stabilitetens skyld. I visse dele af Skåne viser det sig måske kun hvert tiende år, men det er slemt nok. Enten sætter du støttebenene tilbage, eller så erstatter du dem delvist med bjælker.

J justusandersson sagde:
Tidligere ejer har altså afkortet støttebenene? Sådan må det ikke se ud. Støttebenene er nødvendige både for tagbelastningerne og for stabilitetens skyld. I visse dele af Skåne viser det sig måske kun hvert tiende år, men det er slemt nok. Enten sætter du støttebenene tilbage eller erstatter dem delvist med bjælker.
Tak Justus, bor i Skåne 'heldigvis'. Hvis man forestiller sig en horisontal bjælke mellem de resterende støtteben (cc ~2m) Hvilken dimension skal man så satse på?

Det er svært at svare på det ligeud. Man har brug for at kende nogle mål og hældninger. Det bedste er, hvis du har en sektionstegning. Med 2 m spændvidde bliver det ikke tale om kæmpestore dimensioner.

J justusandersson sagde:
Det er svært at svare på det lige ud. Man skal kende lidt mål og hældninger. Det bedste er, hvis du har en sektionsplan. Med 2 m spændvidde bliver det ikke tale om meget store dimensioner.
Der er desværre kun skitseagtige tegninger. Tror vinklen ligger rundt omkring 25-30 grader, bjælkerne ca. 100x100 med en cc på 650-700mm. Afstanden fra murstensvæggen til bjælken som støttebenene står på ca. cc 800

Husets bredde, bredden på den øvre tagstolstrianglen og tagdelens hældninger. Hvis den øvre del hælder 25-30°, så hælder måske den nedre del 70°?

J justusandersson sagde:
Husets bredde, bredden på den øvre tagstolstrekant og tagdelens hældninger. Hvis den øvre del hælder 25-30 ° så hælder måske den nedre del 70°?
Hej, ja, det var lidt uklart. Kommer tilbage med bedre mål, når børnene er faldet i søvn.

J justusandersson sagde:
Husets breddmått, bredden på den øvre tagstolstrekant og tagdelernes hældninger. Hvis den øvre del hælder 25-30 ° så hælder måske den nedre del 70°?
Hej igen. Husets bredde er ca 8m. Den øvre trekant bør således være ca 6m. Vinklen nede er 70 grader og ope 30 grader. Ingen tværstænger i øvre konstruktion bortset fra ved kortside, se billede.
Loft med synlige træbjælker og ledninger, med halvcirkelformet vindue og hylder under. Ingen tværstivere undtagen i kortsiden.

Senest redigeret:
Hej, kiggede videre. Der ligger nu en bjælke over åbningen. Ligger 45x145. Kun fastgjort på den ene side og derefter fastgjort i spær. Så mere for stabilitet end belastning.

Hvor langt er huset, fra gavl til gavl? De murede gavlvægge hjælper med at stabilisere, ellers er det mærkeligt, at der ikke er nogen hanebjælker (de liggende bjælker som afslutter toptrækanten).

• Synes
mangeroffe
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Hvor langt er huset, fra gavl til gavl? De murede gavlvægge hjælper med at stabilisere, ellers er det mærkeligt, at der ikke er nogen hanebjælker (de liggende bjælker, der afslutter toptrianglen).
Det er cirka ni meter i længden. Jeg har ikke tænkt over det, før jeg tog billedet. Måske har en tidligere ejer fjernet dem =/
Huset er ret højt med, ni-ti meter så det har nok modstået en del gennem sine snart 90 år

Til en 2 m lang bjælke mellem to støtteben bør det være tilstrækkeligt med 45x195 C 24 tømmer. Tre omstændigheder tror jeg har bidraget til, at taget har klaret sig trods manglende/udtagne hanebjælker og støtteben: 1) Det ligger i Skåne, hvor tagkonstruktioner sjældent udsættes for de prøvelser, som er mulige, 2) Den solide taghældning og 3) De murede gavlvægge. På længere sigt er det ikke godt at mangle hanebjælker. Man kan ret enkelt erstatte disse med stålstænger. Begynd med at sætte stænger på hver anden tagstol. Støtteben skal være på hver tagstol. Enkelte støtteben kan erstattes af veksellægter. Dette er ikke dyre eller komplicerede tiltag, men det lader til at være et hus, der er værd at tage sig af.

• Synes
mangeroffe
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Til en 2 m lang bjælke mellem to støtteben bør det række med 45x195 C 24 tømmer. Tre omstændigheder tror jeg har bidraget til, at taget har klaret sig trods manglende/aftagede hanebjælker og støtteben: 1) Det ligger i Skåne, hvor tagkonstruktioner sjældent udsættes for de prøvelser, som er mulige, 2) Den solide taghældning og 3) De murede gavlvægge. I længden er det ikke godt ikke at have hanebjælker. Man kan ret enkelt erstatte sådanne med stålstænger. Begynd med at sætte stænger på hver anden tagspær. Støtteben skal være på hver tagspær. Enkelte støtteben kan erstattes af afvekslingsbjælker. Dette er ingen dyre eller komplicerede tiltag, men det lader til at være et hus, som er værd omsorgen.
Tak for informationen og tipsene Justus! Huset er i 'god' original stand, og vi trives meget godt.
Skal sørge for at se over situationen med hanebjælkerne, når tid gives.
Hvor højt op på tagspærene kan man sætte dem uden at de mister deres effekt?
Hav en god aften

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.