Hej forumet.

Vi har for nylig købt nyt hus. En villa fra 1967.

Køkken og stue er opdelt med en væg med dør i, som vi gerne vil fjerne. Væggen er tynd og føles ikke specielt stabil, nu undrer vi os selvfølgelig om væggen er bærende. Jeg vedhæfter tegning og beder om jeres ekspertise.
Den aktuelle væg er markeret med en rød pil.

• Plantegning af en villa med en rød pil, der peger på en bestemt væg i køkkenet/vardagsrummet, muligvis for at diskutere om væggen er bærende.
Er det en bærende væg eller ej, så findes svaret på ovenpå. Er der spær eller en mellembjælke som skal aflastes?

H Håbbe01 sagde:
Er det en bærende væg eller ej, så sidder svaret på overetagen. Findes der tagkonstruktioner eller en mellemloftsbjælkelag som skal aflaste.
Det er et etplanshus, så ingen overetage og (næsten) fladt tag. Min tanke er, at tagkonstruktionerne burde gå fra langside til langside for at undgå superlange spændvidder. Det bør jo så betyde, at væggen følger samme retning som tagkonstruktionerne, og den derfor ikke bør være bærende. Tænker jeg rigtigt?

Okay så ligger der tagbjælker, svært at sige hvis man ikke har mere at gå ud fra. Hvad består væggen af og tykkelse?

Er der vind på huset? Op og tag billeder af spær.

Vind mangler. Jeg åbnede et lille hul. Væggen er 8cm en masonitplade på hver side. Ingen isolering. Hvad tror I? Jeg måske skal åbne mere for at vide det med sikkerhed? Hul i væg afslører ingen isolering mellem masonitplader, væg er 8 cm bred. Visning af åbning uden isolering, mulig efterforskning nødvendig.

Typ 70 reglar og masonit lyder usandsynligt, at den er bærende.

H Håbbe01 sagde:
Typ 70 reglar og masonit lyder usandsynligt at den er bærende.
Det er min følelse også. Hvad skal jeg kigge efter, når jeg åbner op mere?

Langsigtet men tjek regelafstand og verificer, at det er 70mm og regelafstand 60cm. En bærende bjælke plejer at være mindst 90mm reglar cc 60cm eller tættere samt OSB plade, planke etc før gips.

Ikke bærende vil jeg påstå

• Synes
AdamHag
  • Laddar…
Reglerne er 70 mm, regelafstand 600. Væggen er bygget i tre sektioner i stedet for løbende. Hvorfor dette?

Nu når jeg har revet mere, ser jeg også, at væggen er bygget før loft og gulv, hvilket må være fremgangsmåden ved en bærende væg? Dvs. Først konstruktion, derefter æstetik? Hvad tror I?

• En delvist nedrevet væg med synlige træregler og udsigt til en anden stue. En stol og gardiner kan ses gennem åbningen.
Hmmmm. Dobbeltreglar på 2 steder. Kan nok indebære en bærende væg. Ser man om tagbjælke hviler på dennea tro. Men da burde det at veksle mellem de to for åbning

BirgitS
Findes der nogle sektions tegninger ud over facadetegninger?

H Håbbe01 sagde:
Hmmmm. Dobbeltreglar på 2 steder. Kan nok betyde en bærende væg. Ser man om tagbjælken hviler på denne tro. Men da burde det at veksle mellem de to for åbning
Eftersom væggen er blevet reglet i tre sektioner bliver der dobbeltreglar på steder, eller så måske den er blevet bygget i sektioner netop for at få dobbeltreglar..
Jeg har svært ved at vurdere om reglen i loftet er en tagbjælke eller en almindelig regel der er sat for at sætte væggen op.

"Men da burde det at veksle mellem de to for åbning" Hvordan mener du?

BirgitS BirgitS sagde:
Findes der nogen sektionsplaner udover facadetegninger?
Ikke hvad jeg har fundet. Huset er et dødsbo, så jeg har ingen at spørge efter tegninger. De tegninger, jeg har, er bestilt fra statskontoret.

Det bliver måske nødvendigt at kontakte en bygningsingeniør, før reglerne ryger :)

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.