2,017 læst ·
16 svar
2k læst
16 svar
Hjælp med at tyde tegning. Bærende væg?
Hej forumet.
Vi har for nylig købt nyt hus. En villa fra 1967.
Køkken og stue er opdelt med en væg med dør i, som vi gerne vil fjerne. Væggen er tynd og føles ikke specielt stabil, nu undrer vi os selvfølgelig om væggen er bærende. Jeg vedhæfter tegning og beder om jeres ekspertise.
Den aktuelle væg er markeret med en rød pil.
Vi har for nylig købt nyt hus. En villa fra 1967.
Køkken og stue er opdelt med en væg med dør i, som vi gerne vil fjerne. Væggen er tynd og føles ikke specielt stabil, nu undrer vi os selvfølgelig om væggen er bærende. Jeg vedhæfter tegning og beder om jeres ekspertise.
Den aktuelle væg er markeret med en rød pil.
Det er et etplanshus, så ingen overetage og (næsten) fladt tag. Min tanke er, at tagkonstruktionerne burde gå fra langside til langside for at undgå superlange spændvidder. Det bør jo så betyde, at væggen følger samme retning som tagkonstruktionerne, og den derfor ikke bør være bærende. Tænker jeg rigtigt?H Håbbe01 sagde:
Ikke bærende vil jeg påstå
Eftersom væggen er blevet reglet i tre sektioner bliver der dobbeltreglar på steder, eller så måske den er blevet bygget i sektioner netop for at få dobbeltreglar..H Håbbe01 sagde:
Jeg har svært ved at vurdere om reglen i loftet er en tagbjælke eller en almindelig regel der er sat for at sætte væggen op.
"Men da burde det at veksle mellem de to for åbning" Hvordan mener du?