Hej, det gik problemfrit at skære og fastgøre lister undtagen da jeg kom til dette? jeg har vendt og drejet, skåret på forskellige måder med geringssav, vinklet og hældet i forskellige retninger, forskellige grader osv men NEJ .... jeg ved ikke hvordan jeg skal kunne løse det.
Alternativet er at skære en kile ud og sætte ind og så spartle lidt.
Men jeg undrer, kan det lade sig gøre at skære så listen overlapper den anden eller at de går sammen uden at jeg behøver at sætte en kile ind?

En væg med lister, hvor to sektioner ikke mødes korrekt. En skygge falder på væggen, og der ses en smal sprække mellem listerne. Lofthjørne med to lister der ikke overlapper korrekt, viser en synlig åbning mellem listerne som er monteret på en indvendig væg med lodrette paneler.

Kan bare tippe om, at mange "rigtige" målestokke giver mulighed for at måle vinklen med printede grader på.
Måske forkasteligt at tippe om det egentlig, men det er sværmotiveret (for visse) at anskaffe et værktøj til at måle en eneste vinkel.

Jeg har både vinkelmåler og justerbar vinkelmåler og har brugt dem. Jeg ved godt, hvilken vinkel det blev, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal save 10% vinkel, samt at listen er denne type https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-furu-15x56mm-allmoge-vit-l-4-2m-866201505642
Den første liste fra væggen er lige, det er den anden liste, der skal passe ind, eller skal begge skæres på en bestemt måde??? Jeg har set forskellige videoer, men lige præcis den variant kan jeg ikke finde.

Demmpa Demmpa sagde:
Man kan bruge en smigvinkel å måle vinklen på væggen med, så saver man listen til halvdelen af vinklen.
[link]
har anvendt den

N ninhuo sagde:
Jeg har både en skyggevinkel og en justerbar vinkelmåler og har brugt dem, jeg ved selvfølgelig hvilken vinkel det blev, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal save en 10% vinkel, og listen er denne type [link]
Den første liste fra væggen er lige, det er den anden liste, der skal passe ind, eller begge skal skæres på en bestemt måde??? Jeg har set forskellige videoer, men lige denne variant kan jeg ikke finde.
Du skal skære begge i samme vinkel, ellers vil skærefladerne blive forskellige i størrelse og dermed ikke passe.

• Synes
tergo og 2 andre
  • Laddar…
C C.Lundin sagde:
Kan bare tipse om, at mange "rigtige" målestokke giver mulighed for at måle vinklen med printede grader på.
Måske forkasteligt at tipse om det egentlig, men det er svært at motivere (for visse) at anskaffe et værktøj for at måle en eneste vinkel.
jeg tager gerne imod alle tips

Den ene grønmarkerede flade mod bunden på geringssaven, den anden mod den lodrette del, altså hold listen som den skal sidde i virkeligheden.
Liste med grå og hvid profil, to grønmarkerede områder viser korrekt placering mod gersav til præcis skæring i to vinkler.

Hvis de to vinkler, både væg & loft, bøjer af, så bliver det lidt anderledes.

Redigering:
Begge lister skal skæres, deraf den halve vinkel.

• Synes
ninhuo
  • Laddar…
C C.Lundin sagde:
Du måste kapa båda i samma vinkel, annars kommer snittytorna bli olika stora och alltså inte passa.
tror at jeg har testet det, men kan prøve igen
Listen ligger ikke helt mod væggen, der bliver et lille tomrum bag listen, når jeg skar dem i 10 graders vinkel så gik de ikke sammen. Svært at forklare men jeg tester i dag igen, så vi får se hvordan det bliver.

A
Svanhals/hulkelister indbyder let til trial and errormetoden. De er indviklede nogle gange, og selv den mest erfarne snedker vender dem forkert nogle gange. Det er bare at blive ved, save små prøvestykker indtil det virker.

• Synes
ninhuo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
Den ene grønmarkerede flade mod bunden på geringssaven, den anden mod den lodrette del, altså holde listen som den skal sidde i virkeligheden.
[billede]

Hvis der er to vinkler, både væg & loft drejer af, så bliver det lidt anderledes.

Edit:
Begge lister skal saves, derfor halve vinklen.
Præcis det jeg mener, så jeg skal indstille geringssaven til en vinkel på 5 grader?
Jeg har tapet på saven og tegnet streg, hvordan listen skal ligge, når jeg skal save, samme som den ligger mod væg og loft.

Hvis vægvinklen er 190°, skal geringssaven indstilles på (190/2)-90=5°
Hvis vægvinklen er 170°, skal geringssaven indstilles på (170/2)-90=-5°
Hvis det er det højre stykke, der skal saves, lægger man det til højre for savklingen og trækker saven til venstre, når det er en positiv vinkel.

Gersav i brug med træstøv omkring, træklodser er placeret til at blive savet.

• Synes
ninhuo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
Om vægvinklen er 190° så skal geringssaven indstilles på (190/2)-90=5°
Om vægvinklen er 170° så skal geringssaven indstilles på (190/2)-90=-5°
Om det er den højre del som skal saves så lægger man den til højre for savklingen og tager saven mod venstre når det er en positiv vinkel.

[billede]
ok jeg skar 10 grader og -10
Så nu skal jeg teste 5 og -5

En måde at slippe for at regne så meget er denne.

Tag to stykker liste, som bare er skåret lige, og hold på plads.
Mål sprækken mellem dem (f.eks. 12mm)
Så skal hver liste være halvdelen af sprækken fra vinkelret (i eksemplet 6mm fra vinkelret)

• Synes
ninhuo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.