Har fået fat i en HEB 140 bjælke (ifølge hvad jeg kunne måle mig frem til) skamløst billigt mod bortforhaling. Mit spørgsmål til kyndige er, om jeg kan bruge den til at erstatte en bærende væg i stuen.
Huset er bygget i 40'erne, væggene består af fer & not plank. Væggene er dobbelte, da der er skydedøre indbygget. Væggen på øverste plan har set nøjagtigt ud. I dag er den store åbning lukket på plan 2, og en dør har erstattet disse ifølge forklaring på billedet.
Ydertaget er af typen valmet (40'erne funkis)
Alle mål står på billedet.
Glemte at måle på loftet. Den første spær ses ikke på billedet, den sidder ved siden af skorstenen.
Huset er bygget i 40'erne, væggene består af fer & not plank. Væggene er dobbelte, da der er skydedøre indbygget. Væggen på øverste plan har set nøjagtigt ud. I dag er den store åbning lukket på plan 2, og en dør har erstattet disse ifølge forklaring på billedet.
Ydertaget er af typen valmet (40'erne funkis)
Alle mål står på billedet.
Glemte at måle på loftet. Den første spær ses ikke på billedet, den sidder ved siden af skorstenen.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
Det bør man regne på præcist. Problemet med dit hus er, at det er bygget på gammeldags facon med spær, der ikke er selvbærende, men alt afhænger af bærende vægge. En bjælke på 140mm kan lyde grov og stærk, men sådan bliver det ikke i praksis. Bare egenvægten på bjælken kan gøre, at den hænger......
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 301 indlæg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2,301 indlæg
Uanset hvordan du gør, så tænk på ikke at fastgøre bjælken i skorstenen.
Vores bygningsingeniør foreslog dette, men da skorstensfejeren kom forbi i en anden anledning, så han dette og forbød os at bruge skorstenen, før bjælken var fjernet og hullerne blev fyldt.
Så det måtte blive en anden løsning, som vi selv måtte finde på, da bygningsingeniøren forlod os i stikken.
Vores bygningsingeniør foreslog dette, men da skorstensfejeren kom forbi i en anden anledning, så han dette og forbød os at bruge skorstenen, før bjælken var fjernet og hullerne blev fyldt.
Så det måtte blive en anden løsning, som vi selv måtte finde på, da bygningsingeniøren forlod os i stikken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
HEB 140 er ingen superstærk bjælke. Som en erstatning for en hjertemur klarer den ca. 3 m spændvidde ved en udbredt last på 15 kN/m. I dit tilfælde gætter jeg på, at lasten er større. Rent principielt synes jeg, at det er en bagvendt måde at tænke på, når det gælder et bolighus, selvom stålbjælker er ret dyre.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Fladjern eller en form for søjlesko til bjælkelag
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Är det här rätt uppsättning för att bygga ett system med egen brunn?
Vatten & Avlopp -
Varför släpper mina fönster in regnvatten?
Fönster & Dörrar -
Vilken servisventil för att kunna dränera vattenslang under mark PEM32
Vatten & Avlopp -
Varför min diskmaskinen läcker vatten
Vitvaror