Hej!
Renoverer trappen og har fjernet håndlisten. Det var en almindelig overligger, fastgjort med en eller anden klodset hjemme-træ-konstruktion. (Dårligt men billede 1) Når jeg fik alt væk, er der stadig tilbage et håndlistebeslag (hvad det ser ud som). En cylinder, der sidder som klippen. Jeg vedhæfter billeder af cylinderen. Den er gevindskåret indvendigt, og der sad en stor skrue i de gevind, som nemt kunne fjernes.
Nu til problemet: cylinderen nægter at rykke sig. Altså, den kan ikke skrues løs med håndkraft eller diverse værktøj. Som det ses på billede 2, er der en meget bred rille indvendigt, heller ikke den rykker sig med en skruetrækker, da den stærkeste i familien har forsøgt.
Hvad ER dette, jeg troede, det var en skruebolt, men den rykker sig ikke en millimeter, når vi forsøger med skruetrækker i den store rille. Hvordan får jeg fjernet beslaget? Det sidder for langt nede til at bruges til en almindelig rund håndliste. Nogen der har en idé?
Udførelsen får mig alligevel til at tro, at den indvendigt gevindede bøsning og den skrue, som den sidder i, er to forskellige dele. Prøv at lægge kraften på den indre skrue. En tynd mejsellignende ting, der passer i skruens rille, og en skiftenøgle med langt skaft om denne?
Testede rørnøgle nu, men den rykker sig ikke. Jo, jeg tror også, at hylsteret er skruet på på en eller anden måde. Men det mærkelige er jo, at sporet længst inde er så sindssygt bredt, altså ikke lavet til en almindelig skruetrækker. Man får ligesom fat, men det er næsten som om skruetrækkeren går i stykker uden at noget sker.
Selv jeg tror ligesom justusandersson ovenfor, at den kan være todelt. Dvs at det er sporskruen, der holder den udvendige hylster.
Hvis du prøver med rørtang i morgen, så bliver det selvmarkerende....
Uanset så vil skruen have mindre friktion og løsne lettere, hvis du lykkes med at rokke lidt ved hylstret.
Er det en sammensat skruehylster, så løsner den med mere vold.
Hvis den nu skal væk, kan du tage en torx eller hexbit, der er lidt for stor, og slå den ind i den ydre del med en hammer. Brug derefter en slagboremaskine, så kommer den til at løsne sig. Vi brugte den taktik på bandbolt (Strf 90), der havde sat sig fast (men med en topnøgle). Dette vil dog ikke fungere, hvis konstruktionen er todelt (topnøgle + skrue). I så fald er det bedre med en ordentlig skruetrækker og en skiftenøgle. Mærkeligt dog, at den ikke bevæger sig overhovedet, når du drejer med rørtang. En delt konstruktion burde begynde at rotere, for så forbandet kan den vel ikke sidde fast?
Prøvede rørtang nu, men den rykker sig ikke. Jo, jeg tror også, at hylsen er skruet på på en eller anden måde. Men det mærkelige er, at rillen længst inde er så pokkers bred, altså ikke lavet til en almindelig skruetrækker. Man får ligesom fat, men det er næsten så skruetrækkeren går i stykker uden at noget sker.
Tag hårdere fat eller brug en større tang!
Alle typer af ekspansionsbolte, der ikke kan tages ud, har møtrik som låsning.
Sidste alternativ er at save af og spartle, det vil du ikke, så tag hårdere fat!
Det værste, der kan ske, er, at du er nødt til at save og spartle.
Ok, tusind tak for alle tips. Naboen kom over med en skitstor rørtang. og HYLSEN løsnet!! Nu kan jeg sikkert finde noget opadbøjet slags beslag, hvor den udstående tilbageblivende skrue kan trykkes ind. Åh hvor er jeg glad. Dette forum er bedst! <3
Noget lignende har jeg til min håndleder
Det er nok en fransk skrue model ind i væggen med måske en form for lim på
Derefter er der en rørbøsning som er påskruet som håndlederen fæstes med en bolt
Så nu at det har ordnet sig
TILLYKKE