Snailman
Under spærremmen feller man jo ofte ind en veksling (på højkant) i reglarne, denne placeres nogle gange nærmest ydersiden på huset, og nogle gange nærmest indersiden, er der nogen filosofi bag hvilken af metoderne man anvender, eller slår man plat eller krone?

Mikael_L
Jeg vil huske, at det har betydning, og jeg tror næsten, at det er på indersiden man skal have den ...

Men jeg ville ønske, at nogen kunne bekræfte det, for idiotsikker er jeg absolut ikke.

Hvorfor... Kunne forestille mig, at det kan skyldes, at spær og mellem-etager fører større kraft nedad mod den oprejste væg på indersiden af reglerne. (i.e. pga. at bjælkelaget bøjer sig og lægger mest vægt på indersiden og måske endda løfter lidt på ydersiden).

Men nogen ...? Byggeren, du ved vel ??

Citerer Byggaren fra en anden tråd:

imported_Byggaren sagde:
Jo da. Det spiller selvfølgelig en rolle på hvilken side bærelinen ligger. Den skal ligge på indersiden af tre grunde. Den ene er, at det er bedre at have varmeisoleringen på ydersiden, dvs. modstå kulden så hurtigt som muligt. Den anden er, at spær (som ikke ligger over en vægregel) får kortere spv., og vinkelændringen i understøtningen optages korrekt. Den tredje er, at det er godt at have noget træ at fastgøre reformbeslagen til gardinopsætning i bag gipsen.

__________________-
Byggaren

Snailman
Tak for svaret, interessant, det med isoleringen havde jeg tænkt på, om det ikke kunne være sådan.

Har nu gennemgået alle løsvirkeshuse jeg har adgang til billeder af:

af 11 huse, har 7 dem på ydersiden, og 4 på indersiden...

Fiskarheden har i den samling 4 huse, og af dem har 3 dem på ydersiden.

Mikael_L
Snailman sagde:
Tak for svar, interessant, det med isoleringen havde jeg overvejet om det ikke kunne være sådan.

Har nu kigget igennem alle løsvirkeshuse jeg har adgang til billeder af:

af 11 huse, har 7 af dem på ydersiden, og 4 på indersiden...

Fiskarheden har i den samling 4 huse, og af dem har 3 dem på ydersiden.
Interessant... :cool:
Jeg har også nogle gange kigget på det på løsvirkeshuse, ikke talt hvor mange, men godt bemærket at nogle har på ydersiden og nogle på indersiden. Jeg antager at det ikke har så meget livsafgørende betydning.

Men de anførte grunde er nok for mig til at vælge indersiden. Hvis nu ikke nogen kan præsentere en god grund til at vælge ydersiden.

Har hørt at det ikke skal spille så stor rolle, men det er at foretrække at have den på indersiden for at lette skruning af gips/OSB og eventuel loftliste.

Snailman
Jeg har flyttet den til indersiden nu (i cad programmet)

Snailman, kan du ikke lægge den detalje fra CAD tegningen op her? Jeg er ikke helt med på hvad der menes, men er frygteligt nysgerrig :p

Snailman
Det er den afveksling, som den røde pil peger på, vi diskuterer.

• Rød pil peger på en bygningskonstruktion med bjælker og stolper i en struktur, der viser en detalje af afveksling.
OK, så forstår jeg. Og jeg begriber nu også de tidligere kommentarer.

Tak så meget.

Snailman
aha, så passer mine tal ovenfor ikke helt, dit hus var nemlig et af dem, jeg talte med..:D

men jeg har faktisk billeder af et hus som domherren (et symmetrisk hus), der har nogle bærende indervægge, som man placerer spær på, og det havde dem indad på højre side og udad på venstre side (eller omvendt) Men ellers har man været konsekvent rundt om ydervæggene på hele sit hus, og det har du vel også, hvis man kigger på etageplanerne hver for sig:p

Mikael_L
ByggaNytt sagde:
Jeg har både indvendigt/udvendigt :)

[link]
[link]
Ja, hvorfor da? Nu må du hellere forklare dig ... ;)

Hehe, jeg kan godt lide stabile konstruktioner!

Jo, ydersiden var ifølge K-tegningen og indersiden kom til efter en "på stedet diskussion" med konstruktøren angående afbøjning over en større dør/vinduesparti. Jeg ville ikke have nogen synlig udstående vægregel mellem vindueskarmene, kun en tynd foring. For at kunne garantere væggens bæreevne blev der sat dobbelt K24 45*220 på højkant - så blev det ganske enkelt sådan i resten af huset også. Jo, det bliver lidt mindre isolering, men jeg har normalt 45+170+45, så det er nok alligevel!

Mikael_L
Jeg ville først høre, hvad du havde at sige ;), men ellers synes jeg, at ydersiden passer godt på øvre plan med din konstruktion, hvor spærbelastningerne ligger på yderkanterne i stedet for inderkanterne, som ville være tilfældet med almindelige spær.

På nedre plan godt af samme grunde, som allerede er anført.

Men det er bare mine refleksioner, hvis spærene ligger på en regel, så burde det nok ikke spille nogen rolle...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.