Hej!

Skal hænge en 22 kg 55" på væggen. Væggen er 130 cm bred, men det lyder som om, der kun er stolper ude i kanterne og ikke mod midten. Jeg er usikker på, om det er dobbeltgips eller enkelplade. Man kan dog bore og se, hvor langt ind man kommer.

Da ingen stolpe blev fundet, og tv'et er lavet til at blive hængt som et maleri med noget snørelignende materiale på bagsiden, skal det holdes oppe med 2 klaktignende beslag med en skrue i midten på hver. Så 22 kg skal bæres på 2 skruer. Og forholdsvis tæt på hinanden (omkring 20 cm).

Fik tv'et af min bror, da han skal rejse væk nu, og han havde smidt noget til foden, så den passer ikke, så det eneste valg er at hænge det op.

Da jeg slet ikke har styr på, hvad skruer kan bære osv., undrer jeg mig over, om I ved, hvad jeg kan bruge?

Kort sagt, 2 skruer med 20 cm afstand skal bære 22 kg med formodentlig enkelgips og ingen stolpe (medmindre der er en stålstolpe) i midten. Kun ude i kanterne.

Tak på forhånd!

Der er garanteret en regel.

Findes der ingen regel, så er to ordentlige gips expanders nok...

#3 nogen speciel størrelse?

norrsundsbo sagde:
#3 nogen speciel størrelse?
Så stort som muligt, M5 eller M6. Gør sådan at du forstår at måle op hvor du skal have fæstnerne, bor derefter et lille hul med typ 3 mm bor og kontrollér dybden, d.v.s. om det er enkelgips eller dubbelgips. Køb derefter expander for det rette antal plader. Bor derefter ud hullet til korrekt størrelse. En M6 expander holder over 25 kg.

Præcis! Jo større, desto større flade bagved gipsen tager den ofte støtte af med!

Men sørg for at købe det rigtige afhængigt af enkelgips eller dobbelt...

#5, 6 takker! Hvis det nu skulle vise sig, at der ikke sidder en regel i midten (kan alligevel ikke sætte beslagene der, hvis de alligevel fandtes).

Så læste jeg, at man kan sætte en plade eller lignende 20-30 høj og lige så bred som væggen, så den kan skrues fast i reglarne der? TV'et er lige så bredt som det vægstykke, så hvis man satte en plade der, ville den ikke være synlig!

Tænkte for gipspladens skyld. Men hvis I siger, at det måske er nok med en M6 direkte mod gipspladen, så måske man går med det!

Vores tv sidder med 4 stk. brunplugg i gipsen måske ikke rigtigt men fungerer.

Til 55" plejer man vel at skulle bruge større vægbeslag end VESA 20.

Eller er det sådan, at du endnu ikke har anskaffet vægbeslaget?

Han har sandsynligvis allerede et beslag af denne type:
Sort vægbeslag med fire runde monteringspunkter og en metalstang, brugt til at hænge en fladskærm. Passer til forskellige VESA-standarder.

VESA angiver målene i mm, men at en 55" skulle have VESA 200 lyder lidt for småt. VESA 400 ville være mere passende men det er nok ikke vigtigt her eftersom det ser ud til, at TS fik et beslag med TV’en.

Selvfølgelig, men hvis væggen ser lidt svag ud, kan et ordentligt vægbeslag kompensere for dette.

Absolut! Skifter man til en sådan her fx:
Vægbeslag til fladskærms-TV med huller til gipsexpanders, giver mulighed for at bruge fire i stedet for to, for bedre støtte.
Så får man jo i 4 gipsexpanders i stedet for 2.

+ at jeg tror, der findes en regel, og så er det jo ikke noget problem at sørge for, at skruen havner i den. TS kan tage en magnet og feje langsomt over væggen ca. 60 cm fra hjørnerne for at finde skruerne, som gipspladerne er fastskruet med.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.