Jeg har bygget en dobbeltgarage med 3,5m lofthøjde. Nu overvejer jeg at lave en hylde eller balkon langs hele den ene kortside, som tømreren foreslog. Jeg tænkte, at den skulle række fra gavlen og til den anden spær på dybden. Det bliver vel cirka 2,40. Jeg tænkte dels en bæreline på væggen og derefter en bæreline med regler som bøjler op til spæret. Ifølge spærtegningen er spærene beregnet til en nyttelast på 50 kg m2. Tanken er primært at opbevare bildelar på hylden. Dog ikke tunge motorer, men skærme og indretning og så videre. Jeg arbejder med biler som hobby. Tror I, at dette ville kunne fungere. Sender et billede af et forsøg på tegning. Jeg forestillede mig at fastgøre reglerne med sømplader. Man kunne også sætte regler til det andet spær også.
Rammeværk og tagkonstruktion af et dobbeltgarageprojekt, viser træstrukturer og tagstole i en digital skitsering.

/Mats
 
Det betyder, at du kan læsse omtrent 40 kg per meter hylde, inklusive hyldekonstruktionens egenvægt (som er ret lille). Det er nok til mange behov.
 
Det lyder som om jeg kan gå i gang med projektet. Jeg har garagen fuld af skærme og døre og andre dele til en Citroen Padda. Jeg skal ordne indersiden af garagen til efteråret og vinteren, og så tænkte jeg at begynde med hylden, så jeg kan få ryddet lidt op. Jeg må vel veje det, jeg lægger op der, og notere det på en passende regel :)

/Mats
 
Jeg har altid beundret Citroën på afstand. Fed design og frygtløs ingeniørkunst, men måske ikke noget for en sparsommelig bilejer. Paddan (ID 19) var årtier foran sin tid, da den kom i 1955? Hold øje med vægtene, så løser det sig.
 
Jo det har sine sider at køre en gammel padda. Vidunderligt når det fungerer, men meget der kan drille. Men jeg har arbejdet som citroen mekaniker dengang der var en og anden padda i trafikken, og det er ingen ulempe.

Ville det være en fordel at hænge hylden i begge loftsstrøer, det bliver lidt flere regler i vejen da, men det føles underordnet.

Tak for hjælpen. Ved at du har hjulpet mig før og har fuld styr på sådanne her ting.

Mats

Tak for hjælpen!

Mats
 
Er du bekymret for vægten, så kan du jo lægge et antal reglar på oversiden mellem spær ét og tre, og dermed sprede lasten ud på tre spær i stedet for ét.
 
En lille fordel er der, men det er tvivlsomt, om det betaler sig i dit tilfælde.
 
Jeg mistænker, at spær er bundet sammen alligevel gennem loftventilator og andet.

Så vil jeg nok lægge nogle regler ovenpå for en gangbro. Så bliver det jo som Lostmoose foreslår. Det gælder vel bare om at fæstne dem solidt til underarmen, hvis det nu bidrager på nogen måde. Men det vigtigste er nok at holde øje med lasten.

Mats
 
Hvad anbefaler I som gulv til hylden? Jeg tænkte på spånplade, men man kan måske bruge råspont eller lignende. Det skal kunne holde til nogle ting og at kravle lidt rundt, når man skal hente noget. Det må gerne være billigt også. Jeg kiggede i lathunden og 120 gulvstrøer skal kunne klare 1.30 på en terrasse, så det bør vel fungere her også. Det virkelige spv bliver nok ikke mere end 1.30.

/Mats
 
Normal spånplade klarer ikke reglafstand på 120 cm. Råspont er stivest, lettest og billigst. For bedste komfort helst ca. 35 mm tyk, men 23 mm fungerer til sporadisk brug.
 
Gulvåsene tænkte jeg have cc 60 som på tegningen.

/Mats
 
Jeg kiggede på byggmax og der er gulvspån lidt billigere end råspont per kvm. Da kiggede jeg 20x120 mm råspont og det burde vel klare gå på cc 60. Men gulvspån med spont føles lettere og hurtigere at lægge og som sagt lidt billigere.

/Mats
 
Med c/c 60 cm kan du tage hvad som helst. Alle varianter har deres fordele og ulemper.
 
Jo så er det nok. Så vil man vel måske have noget ovenpå, hvad enten det bliver brædder eller spån. Bildelar kan jo være lidt olierede nogle gange.

/Mats
 
Skulle køre med råspont og skippe noget mere ovenpå da råspont kan suge sig fugt og eventuelle olier uden at tage skade som spån gør. Føles også som at gulvspån er tungere men der måske man fejlbedømmer da den er sværere at løfte på grund af at den er mere uhåndterlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.