Vi er i færd med at totalrenovere førstesalen i vores gamle hus. Det er lav standard og stort behov for modernisering. I forbindelse med dette tænkte vi på at fjerne de tre sektionsradiatorer og erstatte dem med vandbåren gulvvarme. Dette vil blive kombineret med vandbårne radiatorer på plan 1. Spørgsmålet er, hvor bekymret man skal være for kuldenedfald? Vi har 2 vinduer, der er originale toglas fra 30'erne, da huset blev bygget. Er der nogen, der har erfaring med noget lignende?

Hvilke ventiler/ventilation har I på overetagen?

Kun selvtræk. Og næsten ingen friskluftsventiler overhovedet i dag. Men det må vi ordne under renoveringen.

Jeg tror ikke, det bliver et stort problem, når det gælder overetagen.

BirgitS
Når man erstatter elementer med gulvvarme, bør man nok sørge for, at det er tæt omkring vinduerne, og at vinduerne er i god stand for ikke at få træk.

Problemet med konvertering til gulvvarme i ældre huse er, at der ofte kræves højere effekt end hvad gulvvarmen kan levere.
Man kan regne med, at gulvvarme giver ca. 40W/m2, og i mange ældre huse kræves meget mere end det.
Foretag en effektbehovsberegning inden eventuelle radiatorer demonteres.
Jeg har været på så mange opgaver gennem arbejdet, hvor beboeren tror, ​​der er noget galt med gulvvarmesystemet, men det er kun mangel på effekt, der er problemet.
/ Björkskär

• Synes
Fotografen
  • Laddar…
JanneJanne123
Hvis radiatorerne, som jeg gætter på sidder under jeres vinduer, fjernes, tror jeg, at I vil opleve kondens på indersiden af vinduerne på kolde vinterdage, givet at det er så gamle vinduer, vi taler om. Jeg ville ikke fjerne radiatorerne, synes de er smukke i ældre huse og at gulvvarme føles lidt forkert, men det er min personlige mening og vi er alle forskellige.

BirgitS BirgitS sagde:
Når man erstatter elementer med gulvvarme bør man nok sørge for, at det er tæt omkring vinduerne, og at vinduerne er i god stand for ikke at få kolde træk.
Helt enkelt skift vinduerne, ville jeg sige. Måske efterisolere i hvert fald lidt på indersiden. TS sagde jo stort behov for modernisering, og så tænker jeg, at man alligevel skifter vinduer, tætner væggen, åbninger mm. Isolerer mellem lægter, hvis ikke det er gjort, og måske mere hvis det er muligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.