Gulvet på overetagen er meget "blødt", det dunker når man går og knirker i andre rum, og derudover er der meget lyddæmpning fra stuen nedenunder. I øjeblikket ligger der laminat på gammel plastbelægning og et undergulv af spånplader, som er sømmet. Jeg havde først tænkt at indsætte flere bjælker, da jeg troede de lå med cc 60, men ifølge en beskrivelse jeg har fundet, ligger de med cc 40, dimensionen fremgår ikke, men spændet er maksimalt 4,2 meter.

Planen er at skifte undergulv (samt lægge ny parket 15 mm), og jeg undrer mig over, hvor meget man egentlig vinder ved at vælge konstruktionskrydsfiner i stedet for spånplade? F.eks. 21x2400x1200 konstruktionskrydsfiner er jo ret meget dyrere end 22 mm spån, men da området ikke er særlig stort, kunne jeg leve med omkostningen, hvis jeg vidste, at resultatet også blev meget bedre.

Bonusspørgsmål: hvis det viser sig at være svage bjælker, når jeg åbner gulvet, kunne man så skruelimme nye bjælker på de eksisterende og opnå højere stabilitet, eller skal man mindske cc til 20?

T Trafikverket1 sagde:
Gulvet på overetagen er meget "blødt", det dunker, når man går, og knirker i andre rum, samt så er der meget lytt fra stuen nedenunder. I øjeblikket ligger der laminat på gammel plastmåtte og et undergulv af spånplader, der er sømmet fast. Jeg havde først tænkt at sætte flere bjælker ind, da jeg troede, de lå med cc 60, men ifølge en beskrivelse, jeg har fundet, så ligger de med cc 40, dimension fremgår ikke, men spændet er som mest 4,2 meter.

Planen er at udskifte undergulvet (samt lægge nyt parket 15 mm), og jeg undrer, hvor meget man egentlig vinder ved at tage konstruktionskrydsfiner sammenlignet med spånplade? F.eks. er 21x2400x1200 konstruktionskrydsfiner jo ret meget dyrere end 22 mm spån, men da overfladen ikke er særlig stor, kunne jeg leve med omkostningen, hvis jeg vidste, at resultatet også blev meget bedre.

Bonusspørgsmål: hvis det viser sig at være svage bjælker, når jeg åbner gulvet, kunne man så skrues lime nye bjælker på de eksisterende og opnå højere stabilitet, eller skal man reducere cc til 20?
Interessant spørgsmål @justusandersson kan måske give et svar. Handler jo om byggeteknik :rofl:

T Tompafix sagde:
Interessant spørgsmål @justusandersson måske kan give et svar. Gælder jo byggeteknik :rofl:
Ah, ser nu at jeg har oprettet tråden i det forkerte forumafsnit. Kan man flytte tråden på en eller anden måde tro? :thinking:

T Trafikverket1 sagde:
Ah, ser nu att jeg har oprettet tråden i den forkerte forumdel. Kan man flytte tråden på en eller anden måde tror du? :thinking:
Spørg en moderator :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.