Overvejer i øjeblikket, hvordan jeg hensigtsmæssigt kan opbygge gulvet til badeværelsesrenoveringen og vil gerne have lidt feedback og tips omkring, hvordan jeg har tænkt indtil videre. Vil helst have mulighed for at lægge klinker og vil dermed, som de fleste andre, opnå en godkendt, let og stiv konstruktion til en "fornuftig" pris.
Tænkt konstruktion
- Klinker
- Vådrumssikring
- Flydespartel 30-50 mm
- Vandbåren gulvvarme 16 mm (evt. 12 mm)
- 2.5 mm armeringsnet
- EPS beton ca. 140 mm med armerings-jern/net
- Plastfolie
- Stålbjælke/støbt bund (loft kælder)
Afløb og afløb tænkte jeg at lade gå direkte ned i kælderen og koble sammen der for at undgå at have det i bjælkelaget og betonen.
Rummet er 10,2 m2 (3,3 x 3,1 m) (stålbjælkers spændvidde 3,1 m)
Er det muligt at gøre det på denne måde uden at risikere sætninger? Kan stålbjælkerne som underlag bære pladen af EPS-beton (bemærk, at jeg ikke får en stålbjælke helt under EPS’en på siden mod det nærliggende rum)?
Jeg har ingen opfattelse af bæreevnen i disse stålbjælker, men vis svigt er der selvfølgelig i gulvet i resten af huset. Vedhæfter omtrentlige mål på bjælke. Den støbte bund mellem bjælkerne er rimeligvis ca. 6 cm tyk og ret så skrøbelig/porøs, så bæreevnen i den er jeg tvivlsom overfor.
Ville man i dette tilfælde vinde noget i bæreevne ved at opbygge bjælkelag 45x145 mm på cc300 hvilende mod stålbjælkerne og derefter fylde med EPS, måske er det endda nødvendigt?
Hvordan ville I resonere? Taknemmelig for svar. Fylder på med info, hvis der er noget, jeg har glemt eller noget, der skal præciseres.