Hej!
Jeg er i gang med at rive spånpladerne i badeværelset ned.
Men jeg reagerer på, at der er lagt strøer ind mod væggen meget skrøbeligt, se billede.
Hvilken dimension bør man have?
Jeg skal lægge nye gulvspånplader og derefter flydespartelmasse og klinker.
Skal også have et boblebad i badeværelset
Du forlader for få oplysninger for at kunne få et godt svar. Det vigtigste at vide er dimensionerne på gulvbjælkerne, c/c afstand og længde (spændvidde), samt oplysninger om boblebadet. Den belastning på badeværelsesgulvet, som du planlægger, kræver måske større tag end kortlinge. Den "kortling" der ses på billedet, ser mere ud til at være en form for sømregel.
Hej!
Det er 220/45 bjælker, afkortningerne er 45x45 eller 45x70 og kun sømmet C-C 600 mm mellem bjælkerne.
Spændvidden er ca. 8 meter, men jeg tror, at væggen i midten af huset er bærende, og så har vi en spændvidde på ca. 4 m.
Badeværelset ligger længst ude i yderkanten af spændvidden og har målene ca. 2,5x2,7.
Jeg finder ingen vægtoplysning om poolen, men den har et volumen på 388 L.
Til dette kommer ca. 4 cm flydemørtel i gennemsnit + klinker.
Det er ingen nem operation at fortætte reglarne, da det er et ret lille badeværelse, og der kommer installationer op i gulvet som afløb og vandrør.
Jeg havde tænkt at kortlægge med 120x45, men det er måske for svagt?
Når du kører med fiberforstærket og armeringsnet, så er den plade mere eller mindre selvbærende i et 4 cm lag, hvis det er opklodset på 600 cc.
Du har et badekar som tager 388 l (1 l vand = 1 kg) dvs. 388 kg + badekarets vægt 50 kg plus en person 65 kg. Så vægten der, hvor karet kommer til at stå, er minimum 500 kg fordelt på badekarets areal.
Hvis jeg var dig, ville jeg så vælge 220x45 alligevel og med cc 300. Så behøver du "bare" stoppe ekstra bjælker ind mellem de eksisterende. Du gør dette selv, og timerne koster dig intet, og forskellen i prisen for materialer er så ekstremt ubetydelig.
Når du skal lægge klinker på overetagen, vil du absolut ikke have, at gulvet svajer, bare fordi du har sparet på afstanden mellem reglarne. Hvis gulvet svajer, vil fliserne revne og fugen ligeså med ødelagt tætningslag som følge. Huset kan bevæge sig af flere årsager.
Jeg antager, at du også har afløb udtaget i bjælkelaget, og de huller vil i sig selv også forringe stivheden, hvis du sætter 600 cc.
Gør det rigtigt, så har du et badeværelsesgulv, der vil være fejlfrit hele din livstid.
Nu har du fået mit forslag / tømrer.
Når du kører med fiberforstærket og armeringsnet så er den kage mere eller mindre selvbærende i et 4 cm lag, hvis det er opreglet på 600 cc. Du har et badekar, der tager 388 l (1 l vand = 1 kg) dvs. 388 kg + badekarets vægt 50 kg plus en person 65 kg. Så vægten dér, hvor badekarret kommer til at stå, er minimum 500 kg fordelt på badekarets overflade. Hvis jeg var dig, ville jeg så køre med 220x45 alligevel og med cc 300. Så behøver du "bare" sætte ekstra bjælker mellem dine eksisterende. Du gør det selv, og timerne koster dig intet, samt så er forskellen i prisen for materialer så ekstremt ubetydelig.
Når du skal lægge klinker på overetagen, så vil du absolut ikke have, at gulvet svajer bare fordi du sparet på reglafstanden. Svarer gulvet, vil fliserne komme til at revne og fugerne ligeså med ødelagt tætningslag som følge. Huset kan bevæge sig af flere grunde. Jeg antager, at du også har afløb udtaget i bjælkelaget, og den hullagning i sig vil også forværre stivheden, hvis du sætter 600 cc.
Gør det rigtigt, så har du et badeværelsesgulv, der vil være fejlfrit hele din levetid ud. Nu har du fået mit forslag / snedker.
Ja, så får det blive, tager og køber reglar i morgen.
For at fastgøre bjælkerne skal jeg korte, så enderne på bjælkerne kommer til at blive fastgjort i disse. På nogen anden måde kan jeg vel ikke gøre?
hvordan mener du? Forstår ikke helt, hvordan/hvad du mener med at afkorte så enderne... Er det Kotla du mener? Antager du henviser til, at du vil skrue en kottling på den eksisterende modgående bærende bjælke og derefter sideskrue bærende bjælken i endetræet på kottlingen i målkæden 300cs. Hvis det er tilfældet, går det selvfølgelig godt. Glem ikke også at skrue diagonalt, så endetræet på gulvreglarne fæstnes til den eksisterende bærende bjælke og ikke kun i kottlingen ELLER sætte forstærkede vinkelbeslag på hver side af reglen. Husk, hvis du vælger at køre kottlingvarianten, skal alt, der skrues træ mod træ, limes. (går fint med almindelig standard trælim)
hur menar du ? Förstår inte riktigt hur/vad du menar med korta så att ändarna...
Jeg mener, at de eksisterende bjælker fortsætter uden for badeværelset, så der er intet andet at gøre, som jeg ser det, end at kortla mellem c-c 600 reglerne og fæstne de nye bjælker i disse, når jeg forstærker.
Så skruer du en kottling mellem hvert fag på 600 ved din eksisterende væg. Så har du også noget at skrue gulvspånpladen i, som går mod væggen. Derefter går du mod disse kotlinger med de ekstra bærende bjælker, du sætter i med cc 300.
klart =)
Hvis du har nogen støttepunkt nedenunder, der kan understøtte gulvet, så bruger du den.
Ellers, hvis jeg forstår det rigtigt nu, så er dine badeværelsesvægge helt fritstående og understøttes ikke af eksisterende væg fra etagen nedenunder.
Men dette vil fungere fint for dig.
Så skruer du en kottling mellem hver sektion på 600 ved din eksisterende væg. Så har du også noget at skrue gulvspån i, som går mod væggen. Derefter går du mod disse kotlingar med de ekstra bærere, du indsætter med cc 300.
klart =)