19,339 læst ·
16 svar
19k læst
16 svar
Naboen hælder tør beton i plinthullerne
Side 1 af 2
Men nabo bygger et plank mellem vores grunde.
Ca 3 dm ind på sin egen grund.
Jeg får den pæne side mod mig, så jeg har intet at klage over.
Men nu mit spørgsmål:
Han graver plinter ned til 50cm, der stikker op knap 10 cm.
Lidt grus og tør beton i bunden. Så en halv spand beton rundt om den nedre del af plinten. Derefter lægger han jord og makadamblanding tilbage, som fra starten var jorden. Han hælder lidt vand imellem den tørre beton og det øverste lag.
Han siger, at de vil stå mere stabilt, og at betonen hærder af det vand, han hælder på, samt at jorden er fugtig, så det bliver godt.
Virker dette?
Ca 3 dm ind på sin egen grund.
Jeg får den pæne side mod mig, så jeg har intet at klage over.
Men nu mit spørgsmål:
Han graver plinter ned til 50cm, der stikker op knap 10 cm.
Lidt grus og tør beton i bunden. Så en halv spand beton rundt om den nedre del af plinten. Derefter lægger han jord og makadamblanding tilbage, som fra starten var jorden. Han hælder lidt vand imellem den tørre beton og det øverste lag.
Han siger, at de vil stå mere stabilt, og at betonen hærder af det vand, han hælder på, samt at jorden er fugtig, så det bliver godt.
Virker dette?
Angående betongen så fungerer det absolut, men personligt synes jeg det er svært at retfærdiggøre, da det bliver endnu bedre med "korrekt" blandet beton.
Det som derimod ikke vil fungere, er nedgravede plinter 400 mm dybt til et plankeværk.
(Hvis nu ikke det bliver et meget lavt "plankeværk")
Det som derimod ikke vil fungere, er nedgravede plinter 400 mm dybt til et plankeværk.
(Hvis nu ikke det bliver et meget lavt "plankeværk")
Sokler er 50 cm. Sig 5 cm som stikker op. Men de er nedgravet 10 cm fra den L-mur de står ved, så det tror jeg absolut vil fungere.
Selv på åbent terræn rækker 50cm-sokler til plank. Særligt hvis nu beton slås rundt og hærdner, hvilket det åbenbart gør.
Men altså burde det ikke tage lang tid for betonen at hærde under jord.
Selv på åbent terræn rækker 50cm-sokler til plank. Særligt hvis nu beton slås rundt og hærdner, hvilket det åbenbart gør.
Men altså burde det ikke tage lang tid for betonen at hærde under jord.
Senest redigeret:
Uanset hvordan man gør, så må betonen vel hærde nede i jorden? Længere hærdningstid er bedre for styrken, så rent teknisk er det ikke et problem. Så bliver styrken måske ikke helt optimal alligevel med tanke på fremgangsmåden, men formentlig tilstrækkeligt god til at holde en stakitstolpe.B byron v2 sagde:
Der findes færdige produkter, der bygger på samme fremgangsmåde:
https://www.combimix.com/se/produkter/betong/betonggjutning/plintbetong
Nu har Han gjort færdigt.
Det blev 5 stolper på plint, som blev suppleret med 2 jordankre og stolper af en eller anden grund. 11 meter langt.
Stolperne er fæstet i afgrøderne med grove vognbolte.
Stabil som bare pokker.
Dog ret grimt med liggende brædder uden mellemrum. 2m højt.
Tror det bliver lidt mere stabilt, for han har overdimensioneret. Måske gør vægten, at det sætter sig bedre i jorden.
Er 11 meter langt og ca. 2 meter højt.
7 stk 95x95 stolper.
Så liggende 28x120, 16 stykker oven på hinanden.
Han hilser altså tør beton rundt om plinten. Så jord og grus i en eller anden uklar blanding. Vandede grundigt typ 3 gange/dag i 3 -4 dage.
Sammenfattende:
Stabilt plankeværk, men ret grimt.
Det blev 5 stolper på plint, som blev suppleret med 2 jordankre og stolper af en eller anden grund. 11 meter langt.
Stolperne er fæstet i afgrøderne med grove vognbolte.
Stabil som bare pokker.
Dog ret grimt med liggende brædder uden mellemrum. 2m højt.
Tror det bliver lidt mere stabilt, for han har overdimensioneret. Måske gør vægten, at det sætter sig bedre i jorden.
Er 11 meter langt og ca. 2 meter højt.
7 stk 95x95 stolper.
Så liggende 28x120, 16 stykker oven på hinanden.
Han hilser altså tør beton rundt om plinten. Så jord og grus i en eller anden uklar blanding. Vandede grundigt typ 3 gange/dag i 3 -4 dage.
Sammenfattende:
Stabilt plankeværk, men ret grimt.
Det er det vi på fackspråk kalder for polackgjutning.B byron v2 sagde:Nu har Han gjort færdigt.
Blev 5 stolpar på plint som blev komplementeret med 2 jordankre og stolpar af någon anledning. 11 meter långt.
Stolparne fast i odlingarna med grove vagnsbultar.
Stabilt som fan.
Dog ret grimt med liggende plank uden mellemrum. 2m højt.
Tror det bliver lidt mere stabilt for han har overdimensioneret. Måske tyngden gør det at det sætter sig bedre i backen.
Er 11 meter langt og ca 2 meter højt.
7 st 95x95 stolpar.
Sen liggende 28x120, 16 stycken på hinanden.
Han hilser altså torr beton rundt plinten. Sen jord og grus i någon oklar blandning. Vattnede på reelt typ 3 ggr/dag i 3 -4 dage
Sammenfattningsvis:
Stabilt plank men ret grimt
Som skrevet i tråden så findes der noget, der hedder plintbeton, og som skal hældes tør i hullet, så det kan være helt OK at gøre sådan.
"Plintbeton er en blandingsfri beton, der bruges til lettere indstøbninger såsom stolper til hegn, postkasser, tørrestativer og lignende. Til indstøbning af hegnsstolper, tørrestativer, postkasser eller lignende. Plintbetonen må ikke anvendes i støberør eller forme. Skal ikke blandes. Må ikke anvendes i statisk bærende konstruktioner.
Anvendelse
Sæt genstanden, der skal støbes ind, i hullet. Hæld tørpulveret rundt omkring og fixér genstanden ved at stampe forsigtigt rundt om den. Hæld den tiltænkte mængde vand på tørpulveret i sådan en takt, at det når at blive absorberet. Afhængigt af temperaturen begynder mørtlen at hærde efter 2–15 min."
https://www.bauhaus.se/plintbetong-20kg
"Plintbeton er en blandingsfri beton, der bruges til lettere indstøbninger såsom stolper til hegn, postkasser, tørrestativer og lignende. Til indstøbning af hegnsstolper, tørrestativer, postkasser eller lignende. Plintbetonen må ikke anvendes i støberør eller forme. Skal ikke blandes. Må ikke anvendes i statisk bærende konstruktioner.
Anvendelse
Sæt genstanden, der skal støbes ind, i hullet. Hæld tørpulveret rundt omkring og fixér genstanden ved at stampe forsigtigt rundt om den. Hæld den tiltænkte mængde vand på tørpulveret i sådan en takt, at det når at blive absorberet. Afhængigt af temperaturen begynder mørtlen at hærde efter 2–15 min."
https://www.bauhaus.se/plintbetong-20kg