9,112 læst ·
15 svar
9k læst
15 svar
Gulvspån - Regel op langs væggene?
Side 1 af 2
Hej!
Jeg skal lægge gulvspån i et rum og har overvejet at købe Combinett fra Swedspan: http://www.se.swedspan.com/website1/1.0.1.0/15/1/
Når jeg læser monteringsanvisningerne, så virker det, som om man skal have regler/kotlinger langs alle fire vægge. Er det sådan? :O
Jeg mangler kotlingerne (er det sådan, det hedder?), der er markeret i rødt i dette billede:

Behøves disse virkelig? Spontant føles det, som om jeg har misforstået... Hvorfor skulle de være nødvendige? Er det ikke nok med de almindelige gulvbjælker, som det er cc60 imellem?
Hvis de er nødvendige, hvordan får jeg dem på plads? En bjælkesko tager jo plads sidelæns og kan umuligt placeres, så bjælken kommer parallelt med ydervæggen. Nu er jeg bare forvirret...
Hvordan har I gjort?
Tak på forhånd.
mvh
Carl-Johan
Jeg skal lægge gulvspån i et rum og har overvejet at købe Combinett fra Swedspan: http://www.se.swedspan.com/website1/1.0.1.0/15/1/
Når jeg læser monteringsanvisningerne, så virker det, som om man skal have regler/kotlinger langs alle fire vægge. Er det sådan? :O
Jeg mangler kotlingerne (er det sådan, det hedder?), der er markeret i rødt i dette billede:
Behøves disse virkelig? Spontant føles det, som om jeg har misforstået... Hvorfor skulle de være nødvendige? Er det ikke nok med de almindelige gulvbjælker, som det er cc60 imellem?
Hvis de er nødvendige, hvordan får jeg dem på plads? En bjælkesko tager jo plads sidelæns og kan umuligt placeres, så bjælken kommer parallelt med ydervæggen. Nu er jeg bare forvirret...
Hvordan har I gjort?
Tak på forhånd.
mvh
Carl-Johan
Tak for svarene.
Men jeg kan jo kun komme til at skråspike/skru fra én side på de kortlejer, der kommer til at ligge op mod ydervæggen. Ydervæggen er jo ligesom i vejen. Plejer man ikke at skråspike fra to sider?
Men jeg kan jo kun komme til at skråspike/skru fra én side på de kortlejer, der kommer til at ligge op mod ydervæggen. Ydervæggen er jo ligesom i vejen. Plejer man ikke at skråspike fra to sider?
Gulvbjælkerne er på ca. 70x195 mm. Hvad er passende dimension for kortlægter?
Men jeg er stadig ikke med på, hvordan jeg skal fastgøre kortlægterne. Skal man ikke skrue fra to sider? Det kan man jo ikke, når yder- og indervægge er i vejen. Eller kan jeg skrue fra kun én side? Holder det?
Men jeg er stadig ikke med på, hvordan jeg skal fastgøre kortlægterne. Skal man ikke skrue fra to sider? Det kan man jo ikke, når yder- og indervægge er i vejen. Eller kan jeg skrue fra kun én side? Holder det?
Indvendige balksko! Der ser man! Jeg vidste nok, at der fandtes noget, der løste problemet!
Tak for hjælpen alle.
Tak for hjælpen alle.
Et kontrolspørgsmål bare: Er det nok, at jeg skruer i kortligen i den indvendige balksko fra en side, eller? Ellers falder jo også denne idé med, at ydervæggen jo er i vejen.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 indlæg
Den vil jo blive fastgjort godt i spånpladen med et antal skruer, pladen sidder desuden i de rigtige regler. Kortlingen behøver egentlig kun sidde fast, så den ikke flytter sig, inden du får skruerne i gennem spånpladen. Når den først sidder fast i pladen, gør den sit job, at afstive pladen.
Så længe du justerer bjælkebeslagene, så reglen når bunden af bjælkebeslaget, er der ingen problemer med kun at skrue fra den ene side.carl-johan sagde:
Et tip er at montere bjælkebeslaget en smule for lavt, og derefter shimse op med afstandsskiver typ disse:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=4512&n=10
Det plejer at gå nemmere og hurtigere end at ligge på knæ og forsøge at få X-antal bjælkebeslag i nøjagtig højde.
Begynd derefter med at trække en ankerskrue gennem undersiden af bjælkebeslaget gennem skiverne for at være sikker på, at de ikke kan krybe ud i fremtiden.
Man behøver måske heller ikke sætte balkskoen og kortlingen præcis ved væggen. Sætter man den et stykke ude, så kan man jo komme til med en skruetrækker, og man står jo ikke lige og hopper på gulvet de nærmeste 5-10 centimeter fra væggen. Eller tænker jeg forkert?