7,131 læst ·
34 svar
7k læst
34 svar
Gløde med 21x70 i stedet for 28x70?
Hej!
Håber at få lidt svar og hjælp med mine overvejelser.
Vi er i gang med at renovere soveværelset i vores første hus, så vi er lidt novicer.
Vi har bestemt et par ting, som vi helst ikke vil ændre.
Har i dag revet alt ud, og det eneste der er tilbage er en 3mm tyk plastmåtte på gulvet, som er spånplade.
Derefter plast ved tagspærene.
Dette giver en lofthøjde på 2420mm.
Har købt en del materialer hjem.
Dels 14mm parket, som skal lægges med en 2mm skum.
Indertaket skal bestå af Elittak plader, som er 12mm tykke.
Disse er 12x300x1200.
Så disse skal jo fastgøres på 300cc.
Garderober er meget fastlagt. Det skal være garderober på 236cm i højden med døre og ikke skydedøre.
Mit problem her er, at IKEA siger, at der kræves 237mm for at montere garderoberne stående.
Hvis jeg lægter med 28x70, som jeg har forstået er standard, når tagspærene står på 1200cc.
Så får jeg en lofthøjde på 2364mm..
Monterer jeg garderoberne, inden jeg lægger gulv, får vi 2380mm og kan dermed montere dem.
Men blev bekymret for, at hvis de hælder det mindste, at dørene så vil ramme indertaget?
Men tanken var, at hvis man kan lægte med 21x70, hvis det er tilstrækkeligt, så får man en højde på 2371mm.
Og bør således klare at montere dem efter at gulvet er lagt.
Taket har en vægt på 8kg/m2 og rummet er på 15m2.
Så det er ca. 120kg indertag.
Hvad tror I alle her?
Hvad ville I have gjort i min situation?
Vil absolut ikke have lavere garderober. Og vil helst ikke undgå at lægge gulv under garderoberne heller...
Håber at få lidt støtte og hjælp her.
Samt håber jeg har lagt dette i den rigtige forumsdel!
Tak på forhånd!
/Robin
Håber at få lidt svar og hjælp med mine overvejelser.
Vi er i gang med at renovere soveværelset i vores første hus, så vi er lidt novicer.
Vi har bestemt et par ting, som vi helst ikke vil ændre.
Har i dag revet alt ud, og det eneste der er tilbage er en 3mm tyk plastmåtte på gulvet, som er spånplade.
Derefter plast ved tagspærene.
Dette giver en lofthøjde på 2420mm.
Har købt en del materialer hjem.
Dels 14mm parket, som skal lægges med en 2mm skum.
Indertaket skal bestå af Elittak plader, som er 12mm tykke.
Disse er 12x300x1200.
Så disse skal jo fastgøres på 300cc.
Garderober er meget fastlagt. Det skal være garderober på 236cm i højden med døre og ikke skydedøre.
Mit problem her er, at IKEA siger, at der kræves 237mm for at montere garderoberne stående.
Hvis jeg lægter med 28x70, som jeg har forstået er standard, når tagspærene står på 1200cc.
Så får jeg en lofthøjde på 2364mm..
Monterer jeg garderoberne, inden jeg lægger gulv, får vi 2380mm og kan dermed montere dem.
Men blev bekymret for, at hvis de hælder det mindste, at dørene så vil ramme indertaget?
Men tanken var, at hvis man kan lægte med 21x70, hvis det er tilstrækkeligt, så får man en højde på 2371mm.
Og bør således klare at montere dem efter at gulvet er lagt.
Taket har en vægt på 8kg/m2 og rummet er på 15m2.
Så det er ca. 120kg indertag.
Hvad tror I alle her?
Hvad ville I have gjort i min situation?
Vil absolut ikke have lavere garderober. Og vil helst ikke undgå at lægge gulv under garderoberne heller...
Håber at få lidt støtte og hjælp her.
Samt håber jeg har lagt dette i den rigtige forumsdel!
Tak på forhånd!
/Robin
Skulle sige, at det er en dårlig idé. Ikke at glesa med 21x70, det fungerer måske. Men at have døre, der går præcis op til loftet, tror jeg er at bede om problemer. Save skabet af i bunden, 20 mm lavere sokkel spiller vel ingen rolle? Med en dyksav på skinne er det nemt fixet.
Med forbehold for, at jeg ikke ved præcis, hvordan skabene ser ud.
Med forbehold for, at jeg ikke ved præcis, hvordan skabene ser ud.
Måske skulle have vedhæftet hvilke garderobeskabe det er.
Det er disse: https://www.ikea.com/se/sv/p/pax-garderobsstomme-vitlaserad-ekeffekt-vitlaserad-ek-30183989/
Samtidig siger IKEA selv, at 237 er nok til at samle den stående, og så må det jo kunne lade sig gøre, hvis jeg løser det, så jeg har 237, kan jeg jo mene..?
Det er disse: https://www.ikea.com/se/sv/p/pax-garderobsstomme-vitlaserad-ekeffekt-vitlaserad-ek-30183989/
Samtidig siger IKEA selv, at 237 er nok til at samle den stående, og så må det jo kunne lade sig gøre, hvis jeg løser det, så jeg har 237, kan jeg jo mene..?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
21x70 på tagspær med c/c 1200 bliver ikke godt. Brug 21x170 brædder i stedet, det bliver helt sammenligneligt med 28x70.
Tak!J justusandersson sagde:
Tror du ikke det kan gå hvis man monterer klædeskabene, før man lægger gulv og så sætter dem op på gulvet?
Eller er det måske fordi de kræver niveauet op til for at kunne åbne dørene osv.?
Kan man eventuelt tage 21x145?
Det føles meget bredt med 170 haha!
Hvor meget adskiller det sig i bæreevne?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Min egen generelle erfaring er, at man ikke skal have alt for små marginer i højden. Om det er relevant her, ved jeg ikke. 21x170 matcher 28x70 til 100 %, det var sådan jeg regnede det ud. Stivhedsmæssigt ligger 21x145 på 70 % af disse dimensioner. En variant er at tage 21x95 og kløve den på midten og derefter lime den sammen igen. Lidt pusleri men bør blive godt.
Nej, så er det nok med margener. Derfor har jeg nok brug for at gå med en form for "gles" med 21mm tykkelse, for så får jeg en færdig højde på 237,1 cm, altså der er 1 cm tilovers ovenpå færdigt garderobeskab.
Kan stivheden på 70% være tilstrækkelig for at bære loftet på 120 kg på i alt 15m2?
Og bør man bruge f.eks. 4,5x60mm skruer for at holde det oppe?
Det med at kløve lød for besværligt haha, men af ren nysgerrighed, bliver brættet så meget stivere bare fordi det er kløvet og derefter limet?
Kan stivheden på 70% være tilstrækkelig for at bære loftet på 120 kg på i alt 15m2?
Og bør man bruge f.eks. 4,5x60mm skruer for at holde det oppe?
Det med at kløve lød for besværligt haha, men af ren nysgerrighed, bliver brættet så meget stivere bare fordi det er kløvet og derefter limet?
Overvej også, at gulve og lofter aldrig er helt lige og i vater. Der skal ikke meget til, før nogen mm margen forsvinder.
Jeg monterede engang 8 stk. IKEA 236 garderobeskabe på en overetage med en loftshøjde på omkring 237 cm. Som jeg husker det, var stammerne 2365 mm høje. Det endte med, at jeg måtte skære de fleste stammer af forneden for at få det til at fungere. Intet problem i sig selv, men lidt ekstra arbejde.
Jeg monterede engang 8 stk. IKEA 236 garderobeskabe på en overetage med en loftshøjde på omkring 237 cm. Som jeg husker det, var stammerne 2365 mm høje. Det endte med, at jeg måtte skære de fleste stammer af forneden for at få det til at fungere. Intet problem i sig selv, men lidt ekstra arbejde.
Sådan kan det også være...N nybyggarn3 sagde:Overvej også, at gulv og loft aldrig er helt lige og i vater. Der skal ikke meget til, før nogle mm afstand forsvinder.
Jeg monterede engang 8 stk. IKEA 236 garderobeskabe på en overetage med lofthøjde på cirka 237 cm. Som jeg husker det, var stammerne 2365mm høje. Det endte med, at jeg måtte kappe de fleste stammer i underkanten for, at det skulle kunne lade sig gøre. Ikke noget problem i sig selv, men lidt ekstra besvær.
Tror det bliver sådan her.
Jeg må glise med 21 i stedet ifølge justus' svar.
Så håber jeg, det går. Ellers kappe af 1 cm på soklen som en nødløsning.
Ville I have fjernet plastmåtten, jeg har i bunden i dag?
Den er limet på spånplade... føles som om, den kan tage stykker af spånpladen med sig og bare skabe mere arbejde?
At det er meget arbejde for kun at spare 3mm?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Selv 28x70 er ikke noget vidunder af stivhed. Jeg ville gå med 21x170.