2,408 læst ·
15 svar
2k læst
15 svar
Glespanel gulvvarme spørgsmål
Side 1 af 2
alternativ 1 : 21x95 glespanel med 55mm spalte mellem, lumpapp og et klikgulv 8mm tværs over glesen. Tror I, det bliver for blødt gulvet i "55mm spalterne"? Samlinger klikgulvet over gles selvfølgelig.
alternativ 2 : lægge gipsplade overalt på glesen, så 8mm klikgulv.
Dette lægges selvfølgelig over eksisterende spånplade på gulvet. Spørgsmålstegn er, om gulvgips lukker inde fugt? Samt hvor varmeoverføringsvenlig eller hvad man skal sige er gipspladen? Vil helst have gulvvarmen så tæt på fødderne som muligt.
Måske kan man kløve en ekstra bræt ind mellem glesen, hvor slangen ikke ligger også på alternativ 1.
Taknemmelig for svar.
alternativ 2 : lægge gipsplade overalt på glesen, så 8mm klikgulv.
Dette lægges selvfølgelig over eksisterende spånplade på gulvet. Spørgsmålstegn er, om gulvgips lukker inde fugt? Samt hvor varmeoverføringsvenlig eller hvad man skal sige er gipspladen? Vil helst have gulvvarmen så tæt på fødderne som muligt.
Måske kan man kløve en ekstra bræt ind mellem glesen, hvor slangen ikke ligger også på alternativ 1.
Taknemmelig for svar.
Jeg ville have brugt sporet gulvspånplade, så fungerer det godt at lægge klikgulv direkte på med kun gulvpap imellem.
Risikoen med spredt er, at det bliver ujævnt. Spredepanel er ikke præcist samme mål, de kan desuden være lidt buede, hvilket giver forskellig højde, afhængig af tætheden i træet kan de tørre forskelligt osv. Sporet gulvspån er mere præcis i tykkelse.
Risikoen med spredt er, at det bliver ujævnt. Spredepanel er ikke præcist samme mål, de kan desuden være lidt buede, hvilket giver forskellig højde, afhængig af tætheden i træet kan de tørre forskelligt osv. Sporet gulvspån er mere præcis i tykkelse.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 604 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,604 indlæg
Køb 22mm spånplade og kløv til den rigtige bredde, ved ikke hvilket centerafstand du har på slangen, og brug som gles.
Det bliver mere formstabilt, og du kan lægge gulvet direkte på. Selvom kløvningen tager lidt tid, ville jeg sige, at det går hurtigere i sidste ende.
Bruger du almindelig gles vil du have brug for en fer og not-plade ovenpå, før du kan lægge gulvet på. Den eneste gang jeg ved, at gles har fungeret godt direkte, er under bræddegulv.
Det bliver mere formstabilt, og du kan lægge gulvet direkte på. Selvom kløvningen tager lidt tid, ville jeg sige, at det går hurtigere i sidste ende.
Bruger du almindelig gles vil du have brug for en fer og not-plade ovenpå, før du kan lægge gulvet på. Den eneste gang jeg ved, at gles har fungeret godt direkte, er under bræddegulv.
Jeg har lagt glespanel på 60-70 kvm herhjemme. Glespanel på gulvreglar, ovenpå det to lag gulvgips skruet og limet for at få bøjestivhed til klinker.
Du behøver selvfølgelig ikke have to lag, men læg absolut et lag gips for at få et godt og trinlydsdæmpende lag at lægge gulvet på. Det bliver ingen problemer med fugt af det.
Du behøver selvfølgelig ikke have to lag, men læg absolut et lag gips for at få et godt og trinlydsdæmpende lag at lægge gulvet på. Det bliver ingen problemer med fugt af det.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 indlæg
Er det elgulvvarme eller vandbåret? Hvorfor ikke gulvvarmeplade? Hvorfor 55mm mellem løsholterne? Hvordan skal slangen holdes på plads (hvis det er vandbåret)? Det almindelige er vel at lægge gulvvarmen med plader og løsholterne under det bærende gulv. Det vil kræve et udjævnende lag ovenpå løsholterne, gulvgips, spånplade eller trægulv.
På en eller anden måde skal varmen spredes, f.eks. med gulvvarmeplade, hvis man ikke skal have kolde striber mellem slangerne.
På en eller anden måde skal varmen spredes, f.eks. med gulvvarmeplade, hvis man ikke skal have kolde striber mellem slangerne.
S Screew sagde:
Nå okay altså, at listerne ligger på cc 300?S Screew sagde:
Ja så bør cc55 ikke være noget problem!
Findes dog ikke til 20mm slange!G Gabbe1 sagde:Jeg ville have valgt sporplade til gulv, så fungerer det fint at lægge klikgulv direkte ovenpå med kun gulvpap imellem.
Risikoen med lægter er, at det bliver ujævnt. Lægtpanel er ikke præcis samme mål, de kan desuden være lidt buede, hvilket giver forskellige højder, afhængigt af tætheden i træet kan de tørre forskelligt osv. Sporplade til gulv er mere præcis i tykkelse.