A
Efter meget slid med at sætte gipsplader op mangler der nu en lille væg, højde 240 cm, bredde 120 cm, som skal have en gipsplade. Denne væg har både et yderhjørne og et inderhjørne (det er bagsiden på en garderobe fra 1968, der nås fra gangen udenfor). Det ser ud som om det vil være svært at få denne væg fin og jævn uden en gipsplade (det er spånplade udad nu), og der er en ret stor sprække i inderhjørnet nu.

Som gipspladerne er sat nu, er der ingen skrå kanter sat i hjørnerne, men gipspladerne er delt for at få en lige kant i hjørnerne.

Man kan jo synes, at en gipsplade med standardbredde 120 cm er en perfekt kandidat til denne væg, men nu kommer vi til udfordringen:

Findes der gipsplader at købe, som ikke har skrå kanter, eller hvordan gør man, når hele bredden på en gipsplade går til? Hvis jeg tager gipspladen, som den er, får jeg skrå kanter i både inder- og yderhjørner. Skal man bryde en hel og fin gipsplade for at få lige kanter i hjørnerne? :x

Nu ved jeg heller ikke, om der er så meget at fastgøre i midten af denne væg. Men jeg regner med, at der findes noget regelværk, der udgør stommen for garderoben, i det mindste ude ved hjørnerne.
 
Senest redigeret:
Lægge skiven ned måske? Du får samlingen midt på væggen horisontalt.
 
  • Synes
Allinug
  • Laddar…
Del skiven på langs og sæt det venstre stykke til højre og omvendt. Så får du fordybningerne i midten.
 
  • Synes
Hellwiz og 4 andre
  • Laddar…
A
Tak for svarene! Det bliver vel til at knække en hel og fin gipsplade som har helt rigtige mål for at få den til at passe. 😀
 
  • Synes
Hellwiz og 1 anden
  • Laddar…
Sætter pladehjørner og spartler
 
Har plader uden facetteret kant forsvundet helt?
Jeg mener, at de findes hos f.eks. byggmax, noget billigere end med facetteret kant.
 
A
Jeg har ikke fundet nogen skive med lige kanter på ByggMax, kun svensk standard og EU-standard.
 
Hvorfor ikke skrue op pladen som den er? Det er jo bare at spartle igen fasningen.
 
Det er næsten umuligt at få yderhjørnet pænt med den fasede kant
 
Poxeman sagde:
Det er næsten umuligt at få ydre hjørnet pænt med den fasede kant[/QUOTE

[media]
35 kr og du får et perfekt hjørne at spartle efter og så tåler hjørnet stød bedre
 
Men hjørnet bliver ikke 90 grader
 
Poxeman sagde:
Fast hörnet bliver ikke 90 grader
Ok hvad er det for grader på hjørnet ?
 
peternicklas
Du spartler det som vanligt og derefter trækker du af med 2 spartler samtidigt, en spartel på hver side og lægger dem oven på hinanden. Du må gøre det nogle gange før man får styr på hvordan man skal gøre, men derefter bliver det rigtig godt.
 
Sæt hjørnebeskytter
 
Polos sagde:
Ok hvad er det for grader på hjørnet ?
270...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.