Jeg renoverer min bro. Den har været holdt oppe af ret få og tynde gevindstænger tidligere. Nu har jeg støbt et par sokler, hvor det ser ud til at være mest nødvendigt. Men ideen med gevindstænger føles praktisk. Broen ligger på store sten, og min plan er at bore stænger med en diameter på mindst 12 mm, i stenene. Desuden en plade under de bærende bjælker i rammeværket.
Der kan selvfølgelig sprøjte vand nogle gange, men ellers vil stængerne stå over vandoverfladen. Broen er 16 meter lang og omkring 4 meter bred.
Jeg tager gerne imod tips og råd omkring dette.

Går godt men tag rustfri stænger og møtrikker. Så hvis du tror at 12 mm skal holde, de er trækstærke og samlemøtrikker findes. Ellers 16 mm. i dit tilfælde lidt groft. hvordan har du tænkt at forankre dem i sten. I de fleste tilfælde sætter man dem direkte gennem brokonstruktionen for at holde det bedre sammen. Findes på Classes.

• Synes
dajmx
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Går bra men ta rostfria stänger och muttrar. Sen om du tänker att 12 mmska hålla, dom är dragstarka och skarvmuttrar finns. Annars 16 mm.i ditt fall lite grovt. hur har du tänkt ankra dom i sten. I flesta fall sätter man dom rakt igenom bryggkonstruktionen för att hålla ihop det bättre. Finns på Classes.
Jeg har tænkt at bore i stenen og skrue ned stængerne. Om det er muligt?
Ved ikke rigtig hvad for værktøj som kræves for skruvandet. Eller måske bore hul og fylde med nogen masse?

J jonaserik sagde:
Du vil aldrig få et sikkert greb ved at forsøge at skrue en stang i sten eller klippe. Den skal forankres med noget. Der er mange måder, forankringsmasse/svovl o.lign. Læs lidt her og klik videre, måske får du en god idé. Så hvordan det er med istryk er en anden sag. Da bliver det endnu værre
Ja, jeg mistænker det. Tak for gode tips, jeg skal læse grundigt. Isen rører ikke op til forankringen, så det burde ikke være et problem, men rørene skal jo stadig sidde ordentligt.
[link]

R Rattan sagde:
Jeg renoverer min bro. Den har været oppe af ganske få og tynde gevindstænger tidligere. Nu har jeg støbt et par fundamenter, hvor det ser ud til at være bedst. Men ideen med gevindstænger føles praktisk. Broen ligger på store sten, og min plan er at bore i stængerne med en diameter på mindst 12 mm, i stenene. Desuden en plade under de bærende bjælker i rammeværket.
Det kan selvfølgelig sprøjte vand nogle gange, men ellers vil stængerne stå over vandoverfladen. Broen er 16 meter lang og omkring 4 meter bred.
Jeg modtager gerne tips og råd om dette.
Jeg tænkte på at bygge min næste bro på lignende måde. Sydlige Østersø så der er salt i vandet. Jeg vil bore huller til M16 rustfri A4 gevindstænger. Jeg har is nogle gange så de skal kunne tage sidekræfter. Stængerne vil blive fastgjort med en eller anden anker masse der er søbestandig.
Derefter vil jeg bygge en tværbjælke også af RF og bjælkelaget derpå.
I min gamle bro havde jeg dele af galvaniseret, over vandet, og det holdt ikke engang 10 år.
Jeg har fået respekt for havets kræfter!

T Thomas_Blekinge sagde:
Jeg tænkte på at bygge min næste bro på lignende måde. Sydlige Østersø, så der er salt i vandet. Jeg vil bore huller til M16 rustfrit A4 gevindstænger. Jeg har is indimellem, så de skal kunne tage sidekræfter. Stængerne vil blive fastgjort med en eller anden ankerfælde, der er søstærk. Så vil jeg også bygge en tværbjælke af RF og bjælkeværket derpå. I min gamle bro havde jeg dele af galvaniseret, over vandet, og det holdt ikke engang 10 år. Jeg har fået respekt for søens kræfter!
Fæster du stængerne i borehullerne med ankerfælde altså? Du skruer dem ikke ned, men laver hullerne noget større i diameter? Hvordan vil du fæstne bjælken mod stængerne? Jeg vil have 195-regler i træ og overvejer, om en plade er nok.

T Thomas_Blekinge sagde:
Jeg tænkte på at bygge min næste bro på lignende måde. Sydlige Østersøen, så der er salt i vandet. Jeg vil bore huller til M16 rustfri A4 gevindstænger. Jeg har is nogle gange, så de skal kunne modstå sidekræfter. Stængerne vil blive fastgjort med en eller anden ankerblanding, der er søtolerant. Derefter vil jeg bygge en tværbjælke også af RF og bjælkeværket derpå. I min gamle bro havde jeg dele af galvaniseret, over vandet, og det holdt ikke engang 10 år. Jeg har fået respekt for søens kræfter!
Har du ikke grundfjeld men løse større sten/blokke, så prøv at få 16 mm stænger lige igennem broen med stokke som ankre på begge sider. Har arbejdet i skærgården sammen med dem, der bygger broer.

J jonaserik sagde:
Har du ikke urberg men løse større sten/blokke, så forsøg at få 16 mm stænger direkte igennem broen med stammer som ankre på begge sider. Har arbejdet i skærgården sammen med dem, der bygger broer.
Hm, kan du uddybe lidt, hvad du mener med at stængerne skal gå direkte igennem broen med stammer som ankre? (Jeg er helt ny til det her).

Du siger 195 virke. På ydersiderne af broen bliver det sikkert en form af virke med stående stolper at fastgøre i. Det er dem, der skal ankres op for ikke at kæntre udad. Så bliver det nødvendigt at sætte jern/stang lige igennem broen og trække stolperne sammen for at få det til at holde. Så store skiver som muligt eller 5 mm rustfrit stålplade som skive 'er godt. Er du med, eller skal jeg lave en enkel skitse?

J jonaserik sagde:
Du siger 195 træ. På ydersiderne af broen bliver det sikkert en form for træ med stående stolper at fæstne i. Det er dem, der skal ankres op for ikke at vippe udad. Så det bliver til at sætte jern/stang lige igennem broen og trække stolperne sammen for at få det til at holde. Så store skiver som muligt eller 5 mm rustfri plade som skive er godt.
Hænger du med, eller skal jeg lave en enkel skitse?
Grin! Du forstår jo, at jeg er helt novice. Tak gerne en skitse, hvis det ikke er for meget arbejde for dig?

Hår kommer en enkel skitse

• Skissen viser en konstruktion med vandrette og lodrette stænger samt fyld af stenbunker for vægt. Stængerne er placeret gennem en bro.
J jonaserik sagde:
Hår kommer en enkel skiss
Ah, nu forstår jeg, hvad du mener med ”genom bryggan.” Tusind tak for hjælpen!

Glem ikke at anmelde om vandaktivitet til din länsstyrelse og få det godkendt, inden du begynder med arbejde i vandet.

R Rattan sagde:
Latter! Du forstår jo, at jeg er helt novis. Tak, gerne en skitse, hvis det ikke er for meget arbejde for dig?
Han plejer at være ret uklar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.