Ved, at der findes en mængde af tråde om lige præcis dette.

har læst igennem mange af dem men ikke kunnet blive klogere, snarere mere forvirret.

At skære gulvlister plejer ikke at være nogle større problemer.
men nu med disse lister
Kappe sav med geringsfunktion og en trælist placeret ovenpå en arbejdsbænk udendørs. Savspåner og afdækningsmaterialer ligger omkring.
så ved jeg ikke, hvordan jeg skal lægge listen, så kan nogen venlig sjæl hjælpe mig på vej med dette.
Ved, at det er blevet forklaret et antal gange i de tråde, som jeg henviste til, derfor tog jeg og fotograferede listen ud fra de alternativer, jeg kunne komme på.

En geringssav med en træliste ligger på savbordet. Savens skala viser vinkelindstillinger, omgivet af træstøv fra tidligere snit.
Listen ligger op og ned,

Sav og hvide lister er placeret på et arbejdsbord til geringsskæring, med træspåner spredt omkring, set i dagslys.
Normalt som den monteres

Træliste på geringssav, med afskårne vinkler for test. Saven viser skærevinkelindikationer, omgivet af træstøv og skærelinjer.
Normalt men med bagsiden opad

Hvid fodliste ligger på en skærebænk, klar til at blive skåret. Skærebænken viser vinkler til præcisionsskæring af lister.
På højkant

Person bruger kap/geringssav til at skære en liste. Hånden holder listen, der er placeret på TVærs af saven. Arbejdsbord og skærespor er synlige.
På højkant bagsiden udad.

Har hele tiden været inde på, at listen skal ligge, som jeg har benævnt "Normalt som den monteres"
men får ikke til nogle fornuftige vinkler.
Fandt en tabel, som mente på, at en 90 graders hjørne skulle skæres med en geringsvinkel på 35,3 samt en hældningsvinkel på 30 grader.

Det som er allra lettest er at save en højre og en venstre og have som reference ved kapning. Den ene bliver jo at man lægger bagofram for at få den rigtige vinkel. Altid 45 graders vinkel.

Jeg plejer at stille/lægge listen i gersaven, som den skal sidde, altså som på dit billede nedenfor! Det burde blive rigtigt, men dine vinkler er måske ikke 90 grader?
Ellers er et godt tip som her ovenfor, at save to prøver, en til højre og en til venstre!

View attachment 121960

Senest redigeret:
  • Synes
JK76
  • Laddar…
Du har ikke lagt listen korrekt på nogen af billederne. Tænk at det bageste anslag er væggen, og derefter skal du stille listen mod "væggen" og så er det bare at smigskære dem. Mål længden fra væg til væg og tegn på den nederste del og bagsiden af listen. Forsøg ikke at ramme den tegnede streg med det samme, men gør hellere listen lidt for lang og sav så hellere flere gange, indtil du har ramt stregen.

Jeg lavede skabeloner sidste gang jeg satte lister op. Tænk på, at der også findes ind- og udvendige hjørner.

Senest redigeret:
Aaahhh.......jeg husker, da jeg var i samme situation som TS og rev mig i håret.....på en eller anden måde løste det sig. På et tidspunkt troede jeg, at det ikke var muligt at få det til, men når man først havde fundet ud af det, så gik det fint derefter. Om jeg kan forklare, så nogen forstår.....?.....nej!

//LocTite

• Synes
Smilfink
  • Laddar…
mener I, at listen skal lægges sådan til et indre hjørne,
samt ifølge min "normal" når jeg så kommer til ydre hjørner?
Hånd holder liste mod geringssav for at skære et indvendigt hjørne. Baggrunden viser en ydervæg med grå maling og et vindue.

Lavede en prøve, og det så ud til at blive et godt hjørne.

LocTite sagde:
Aaahhh.......jeg husker, da jeg var i samme situation som TS og rev mig i håret....
heldigt man kan få lidt hjælp her, har ikke så meget hår tilbage....:D

Nej ikke sådan. På den måde har du jo bordet som væg. Den bagerste støtte på saven skal du tænke på som væggen. Du skal have den lakerede overflade mod dig, når du saver. Når man saver lakerede lister, skal man tænke på, hvordan en savklinge arbejder. De flækker mere, hvor klingen går ud, end hvor den går ind.

VerktygsGurun sagde:
Det bakre stödet på sågen skal du tænke at det er væggen
Då antar jeg at det bliver så her :confused:
Hånd holder en liste på en sav. Liste skal monteres.

Hvilket även stemmer med andre beskrivelser at lægge listen som man skal montere den.

Nej...

Sådan her:
Kap-/geringssav fra DeWalt i brug, med en person der justerer vinklen til 45° til skæring af lister.

Og hvis den ikke passer, så må du lægge den ned og indstille vinklerne i henhold til tabellen, jeg linkede til tidligere.

Edit: men jeg kan se på dine billeder, at den passer fint. Stor kap/ger eller små lister. Så stil den som på billedet og skær på 45°.

Senest redigeret:
  • Synes
NiklasH66
  • Laddar…
Skalman65 sagde:
Så antager jeg, at det bliver sådan her :confused:
[billede]

Hvilket også stemmer med andre beskrivelser af at lægge listen, som man skal montere den.
Ja !

• Synes
cecar33 og 1 anden
  • Laddar…
Undskyld, læste lidt hurtigt, gulv og gera :)
Dit sidste billede er rigtigt for loft!!

Alvorligt!? skal man holde sådan? ser jo ustabilt ud. Jeg var virkelig helt sikker på, at man skal lade den hvile på begge de plane flader for god støtte og korrekt vinkel. Sådan har jeg nok aldrig holdt.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.