25,475 læst ·
26 svar
25k læst
26 svar
Er det muligt at skære færdigmalede lister pænt?
Side 1 af 2
Listerne i vores nybyggede hus er alt andet end smukke. Geringssnittet er sjusket så det står herligt til. Træet er splintret og det spiller ingen rolle om man maler over, det ses tydeligt alligevel (byggerens eneste tiltag efter bemærkning ved inspektionen). Nu synes byggeren, at han er "klar" og skyder skylden på at listerne var færdigmalede, træet splintrer nemlig da. Har han virkelig ret? Kan ikke fatte at nogen husleverandør med god samvittighed kan sælge det i så fald.
Som jeg mistænkte ... tak for svaret! Ved du, hvordan man kan rette op på det her i efterfølgende? Byggeren har slebet et hjørne før malingen (bedre men stadig ikke pænt). Føler som om vi kommer til at skulle ordne det selv i sidste ende ... Hvis man sliber, hvordan og med hvad sliber man så? Hvad skal man tænke på ved valg af farve? (Udover det åbenlyse at vælge den rigtige tone, noget vores bygger ikke klarede).
Malerfugemasse skjuler det meste.
/Kent
/Kent
Bliver aldrig perfekt med kapsav, hvor fin den end er - det skal jo blive nøjagtigt samme vinkel hver gang man drejer saven (og det kan man jo glemme på en sav, der kan drejes i alle retninger) og desuden er dørkarmene aldrig perfekt monteret. De flotteste "listeforbindelser" har jeg kun set på færdigkapede lister fra fabrik leveret sammen med døre. Midlet er desværre malerfuge og maling.
e I gale eller?
FOG???
stram op, den der håndværker er ikke en tømrer.
fog bruger man ikke.
saver man forkert eller det splinter, tager man en ny liste. det er det.
hvorfor det splinter er følgende: dårlig klinge, han saver for hurtigt og så splinter det.
aldrig korrekt monterede? mener du det, vagabond? du kan kun montere på én måde, lige!!
klart det bliver flot, hvis man gør det rigtigt og kapsaven bliver nøjagtig, uanset hvordan man bruger den og drejer den.
så har man været skødesløs med den og skal justeres.
opsummering: kan du lægge ud et billede?
INGEN FOG.
ser man en tømrer med fog på bukserne, er han ikke en tømrer, men en person, der ikke kan sin sag uden vil skjule med en masse skidt og maling.
mv
tømrer estwing
undskyld mit skrivende, men bliver skuffet over sådan en såkaldt håndværker, der tager betaling og ikke gør sit job rigtigt.
FOG???
stram op, den der håndværker er ikke en tømrer.
fog bruger man ikke.
saver man forkert eller det splinter, tager man en ny liste. det er det.
hvorfor det splinter er følgende: dårlig klinge, han saver for hurtigt og så splinter det.
aldrig korrekt monterede? mener du det, vagabond? du kan kun montere på én måde, lige!!
klart det bliver flot, hvis man gør det rigtigt og kapsaven bliver nøjagtig, uanset hvordan man bruger den og drejer den.
så har man været skødesløs med den og skal justeres.
opsummering: kan du lægge ud et billede?
INGEN FOG.
ser man en tømrer med fog på bukserne, er han ikke en tømrer, men en person, der ikke kan sin sag uden vil skjule med en masse skidt og maling.
mv
tømrer estwing
undskyld mit skrivende, men bliver skuffet over sådan en såkaldt håndværker, der tager betaling og ikke gør sit job rigtigt.
Save så det fliser sig er jo intet problem.
Men når man skærer færdigmalede hvide lister og du får gerningen perfekt, så bliver det alligevel et sort strejf. Der plejer jeg at trække en stribe latexfuge, vaske af med våd opvaskeklud og så maler jeg kun gerningen med lidt maling.
Snedker Estwing...Det er jo faktisk ingen lyserød verden vi lever i....i gamle huse med tretex, tolv lag tapet, 4 lag maling mm, så ville jeg mene, at selv du ikke lykkes i 100% af tilfældene.
Det er desuden bevist, at kunder er villige til at betale for kvalitet, men de er ikke villige til at betale for overkvalitet. Dvs. jeg kan få en liste eller gerning til at være 110% god ved at bruge 20 minutter ekstra på den, men kunden er kun villig til at betale for næsten 100%.
Men når man skærer færdigmalede hvide lister og du får gerningen perfekt, så bliver det alligevel et sort strejf. Der plejer jeg at trække en stribe latexfuge, vaske af med våd opvaskeklud og så maler jeg kun gerningen med lidt maling.
Snedker Estwing...Det er jo faktisk ingen lyserød verden vi lever i....i gamle huse med tretex, tolv lag tapet, 4 lag maling mm, så ville jeg mene, at selv du ikke lykkes i 100% af tilfældene.
Det er desuden bevist, at kunder er villige til at betale for kvalitet, men de er ikke villige til at betale for overkvalitet. Dvs. jeg kan få en liste eller gerning til at være 110% god ved at bruge 20 minutter ekstra på den, men kunden er kun villig til at betale for næsten 100%.
Senest redigeret:
jeg tilhører kategorien 110%.verktygsgurun sagde:Saw så det fliser sig er jo ikke noget problem.
Men når man gerer færdigmalede hvide lister og du får gering perfekt, så bliver det alligevel et sort stribe. Der plejer jeg at trække en stribe latexfog, vaske af med våd opvaskeklud og så maler jeg kun gering med lidt farve.
Snickar Estwing... Det er jo faktisk ingen lyserød verden vi lever i... i gamle huse med tretex, tolv lag tapet, 4 lag maling mm så ville jeg påstå, at selv du ikke lykkes i 100% af tilfældene.
Så er det bevist, at kunder er villige til at betale for kvalitet, men de er ikke villige til at betale for overkvalitet. dvs jeg kan få en liste eller gering 110% god ved at bruge 20 ekstra minutter på den, men kunden er kun villig til at betale for næsten 100%.
det skal blive godt. det er da man skaber en kundekreds.
vedr. tretex m.m. så er det ikke det, vi taler om, men hvordan listningen er.
jeg ved, at vægge IKKE ER lige m.m. men selve listningen og flisningen SKAL være perfekt.
så at listen ikke ligger mod væggen på visse steder var ikke spørgsmålet her.
så har du helt klart ret, at det bliver en tynd sort stribe i gerningen, det må der blive, der kan man tage reparationsfarve og lægge tyndt.
men IKKE at det fliser sig.
mvh
snickar estwing
Jeg skiftede alle gulvlister og dørkarme sidste sommer i huset. Jeg malede ganske vist listerne selv, dvs. købte ikke færdigmalede (nærighed...). Jeg kørte alle gerninger med min 707'er. Der er ikke en flisning... Bliver der nogen sprække, så skyldes det ikke saven, men at et 90 graders hjørne i et hus sjældent er 90,0 grader, dvs. gerer jeg to lister 45 grader og hjørnet er 90,5 grader, så bliver der gerne en lille sprække. Men den bygger, du har hyret, har vel en eller anden ÖB-sav, kan jeg tænke.
Er enig med dig Estwing, jeg er også den type tømrer, der fortsætter med at lægge lidt kærlighed i arbejdet, når mange andre ville have været tilfredse...og at save uden at flisen, er ikke svært selv med en halvt slidt klinge. Men malerfuge/latexfuge plejer jeg at bruge til fx at fylde hullet, der opstår, når man skyder listerne på, for derefter at duppe lidt maling ovenpå...så bliver det 110 %.
Hvordan gør I med sømmene/skruerne...jeg nøjes ikke med mindre end at spartle også dem to gange og male mindst to gange, sidste maling lægger jeg over hele listen inkl evt. streger ved geringerne.