Nu er jeg i gang igen.
Kort spørgsmål:
Hvad tror I om sandsynligheden for, at der blev brugt asbest som armering, da man støbte disse svintunge gamle store havefliser?
Er procentopblandet med bl.a. sten.
Bruger fliserne som gulv i drivhus og kom til at tænke på dette.
Bekymret, ja det kan man synes, men jeg vil i hvert fald stille spørgsmålet.
Kort spørgsmål:
Hvad tror I om sandsynligheden for, at der blev brugt asbest som armering, da man støbte disse svintunge gamle store havefliser?
Er procentopblandet med bl.a. sten.
Bruger fliserne som gulv i drivhus og kom til at tænke på dette.
Bekymret, ja det kan man synes, men jeg vil i hvert fald stille spørgsmålet.
Uf, det var ikke noget sjovt svar… men tak for svaret!
QUOTE="Peterpettersson, post: 5260996, member: 304892"]Ganske stor risiko, da asbest blev forbudt i 72 blev det meget dyrt at komme af med det, løsningen blev at fylde støbninger med det, særligt brolægning.
Meget udskilles i forbindelse med vanding og sollys.[/QUOTE]
QUOTE="Peterpettersson, post: 5260996, member: 304892"]Ganske stor risiko, da asbest blev forbudt i 72 blev det meget dyrt at komme af med det, løsningen blev at fylde støbninger med det, særligt brolægning.
Meget udskilles i forbindelse med vanding og sollys.[/QUOTE]
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 093 indlæg
Ikke for at være sådan, men salg af nyproducerede asbestmaterialer blev forbudt i 1982. "Meget dyrt" at slippe af med asbest blev det først, da den nye lovgivning inden for deponiområdet lukkede en masse lossepladser i 00'erne.Peterpettersson sagde:
Fejl på 2 punkter hidtil, kan vi mistænke, at dine øvrige påstande også er faktuelt tvivlsomme
TS, tænk over rimeligheden i, at nogen for 40 år siden stod på en cementfabrik og knuste asbestmateriale til småstykker for derefter at bruge det som fyldmateriale i blandingen, når man støbte havefliser. Og hvis det var tilfældet, har du selv tænkt dig at knuse fliserne og dermed frigøre de vel bundne asbestfibre?
Tak for svaret!
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med at jeg skal overveje rimeligheden i? At det er rimeligt, at der er asbest i pladerne, eller mener du det modsatte? Jeg hænger ikke helt med. Taknemmelig for en præcisering.
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med at jeg skal overveje rimeligheden i? At det er rimeligt, at der er asbest i pladerne, eller mener du det modsatte? Jeg hænger ikke helt med. Taknemmelig for en præcisering.
SågspånPappspikEternit sagde:
Ikke for at være sådan, men salg af nyproducerede asbestmaterialer blev forbudt i 1982. Det blev ikke "meget dyrt" at slippe af med asbest, før den nye lovgivning på deponiområdet lukkede en masse lossepladser i 00'erne. Fejl på 2 punkter indtil videre, kan vi mistænke, at dine øvrige udsagn også er faktuelt tvivlsomme?
TS, overvej rimeligheden i at nogen for 40 år siden stod på en cementfabrik og knuste asbestmateriale til småstykker for derefter at bruge det som fyld i blandingen, når man støbte haveplader. Og om det var tilfældet, har du selv tænkt at knuse pladerne og dermed frigøre de godt bundne asbestfibre?
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 093 indlæg
Der var kun 3 rene eternitfabrikker i hele Sverige, ingen af dem havde så vidt vides havefliser i deres produktion.
Jeg anser det for urimeligt, at almindelige cementfabrikker købte brugte asbestmaterialer for at bruge som fyld, når de støbte havefliser.
Jeg anser det for urimeligt, at almindelige cementfabrikker købte brugte asbestmaterialer for at bruge som fyld, når de støbte havefliser.
Jeg håber inderligt, at du har helt ret i din tankegang. Det ville være utrolig besværligt at forsøge at komme af med disse… De er enormt tunge og uhåndterlige…
Det der med, at asbest er godt som armering, kan det være grunden til, at der eventuelt er asbest i pladerne? Eller taler stenen, som betonen er procentblandet med, imod det? Dvs. stenen udfylder den funktion, som asbesten i så fald ville have haft, som armering?
Det der med, at asbest er godt som armering, kan det være grunden til, at der eventuelt er asbest i pladerne? Eller taler stenen, som betonen er procentblandet med, imod det? Dvs. stenen udfylder den funktion, som asbesten i så fald ville have haft, som armering?
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 093 indlæg
Jeg har relativt meget viden om emnet, ja. På professionelt niveau.
Asbestfiberens egenskaber, primært at den er slidstærk og varmebestandig, gjorde, at den blev brugt i materialer, hvor sådanne egenskaber var nødvendige. Brandsikring, tag- og facadebeklædning, isolering. Ikke havefliser!
Hvis vi skal dykke dybere ned i det, så brydes asbestmineral i miner, nærmeste er Rusland. Det er altså ikke helt nemt at få fat i, og det var det heller ikke for 40+ år siden. Grus findes overalt i hele Sverige, også for 40+ år siden. Hvad tror du, man valgte, når man skulle støbe et billigt, simpelt produkt som havefliser?
Desuden har jeg vandet rabarberne og diverse andre planter i dag. Med regnvand fra eternittaget.
Asbestfiberens egenskaber, primært at den er slidstærk og varmebestandig, gjorde, at den blev brugt i materialer, hvor sådanne egenskaber var nødvendige. Brandsikring, tag- og facadebeklædning, isolering. Ikke havefliser!
Hvis vi skal dykke dybere ned i det, så brydes asbestmineral i miner, nærmeste er Rusland. Det er altså ikke helt nemt at få fat i, og det var det heller ikke for 40+ år siden. Grus findes overalt i hele Sverige, også for 40+ år siden. Hvad tror du, man valgte, når man skulle støbe et billigt, simpelt produkt som havefliser?
Desuden har jeg vandet rabarberne og diverse andre planter i dag. Med regnvand fra eternittaget.
Håber at du har helt ret i din antagelse.
Jeg skal nok sende ind til analyse, kun da ved jeg jo med sikkerhed. Må ikke være asbest for så får jeg et rent h-lvede med at få fjernet disse..
Jeg skal nok sende ind til analyse, kun da ved jeg jo med sikkerhed. Må ikke være asbest for så får jeg et rent h-lvede med at få fjernet disse..
B BSOD sagde:
Professionelt niveau? Arbejder med spørgsmålet? Bliver lidt nysgerrig.
Ja, håber virkelig at du har ret i dine kloge spekulationer. Ingen bliver gladere end mig, hvis det er tilfældet. At skulle transportere væk disse enormt tunge og upraktiske plader ville blive et rent hel-ete for mig...
Ja, håber virkelig at du har ret i dine kloge spekulationer. Ingen bliver gladere end mig, hvis det er tilfældet. At skulle transportere væk disse enormt tunge og upraktiske plader ville blive et rent hel-ete for mig...
Jeg har relativt meget viden om emnet, ja. På professionelt niveau.
Asbestfibrenes egenskaber, primært at de er holdbare og varmebestandige, gjorde at de blev brugt i materialer hvor sådanne egenskaber var nødvendige. Brandbeskyttelse, tag- og facadematerialer, isolering. Ikke havefliser!
Hvis vi skal dykke yderligere ned, så brydes asbestmineral i miner, nærmeste er Rusland. Det er altså ikke helt nemt at få fat på, og heller ikke for 40+ år siden. Grus findes overalt i hele Sverige, også for 40+ år siden. Hvad tror du, man valgte, når man skulle støbe et billigt, simpelt produkt som havefliser?
I øvrigt har jeg vandet rabarberen og diverse andre planter i dag. Med regnvand fra eternittaget.
Det er fuldstændig urimeligt, at fliserne skulle indeholde asbest.
Visst er det godt at være eftertænksom, men at tage asbestprøve på disse er at passere grænsen til paranoid i absurdum med fuld kraft.
@SågspånPappspikEternit har allerede givet kloge og gode svar, som burde være tilstrækkelige.
Visst er det godt at være eftertænksom, men at tage asbestprøve på disse er at passere grænsen til paranoid i absurdum med fuld kraft.
@SågspånPappspikEternit har allerede givet kloge og gode svar, som burde være tilstrækkelige.
Håber du har ret! Ingen ville være gladere end mig, hvis det er tilfældet.
Men, så du Peterpetterssons kommentar? Den første i tråden. Han syntes at tro det modsatte... høj sandsynlighed, ifølge ham. Forhåbentlig tager han fejl og I andre har ret.
QUOTE="Lärospånet, post: 5261424, member: 173362"]Det er fuldstændig urimeligt, at plattorna skulle indeholde asbest.
Selvfølgelig er det godt at være betænksom, men at tage asbestprøve på disse er at overskride grænsen til noia i absurdum med stor margin.
@SågspånPappspikEternit har allerede givet kloge og gode svar, som burde være tilstrækkelige.[/QUOTE]
Men, så du Peterpetterssons kommentar? Den første i tråden. Han syntes at tro det modsatte... høj sandsynlighed, ifølge ham. Forhåbentlig tager han fejl og I andre har ret.
QUOTE="Lärospånet, post: 5261424, member: 173362"]Det er fuldstændig urimeligt, at plattorna skulle indeholde asbest.
Selvfølgelig er det godt at være betænksom, men at tage asbestprøve på disse er at overskride grænsen til noia i absurdum med stor margin.
@SågspånPappspikEternit har allerede givet kloge og gode svar, som burde være tilstrækkelige.[/QUOTE]
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 093 indlæg
Ja, selvom asbest har været forbudt i mere end 40 år, er der stadig mange erhvervsgrupper, der skal håndtere det. Der er utrolig meget forskning og fakta om sundhedsrisiciene, og lige så meget viden om, hvordan man beskytter sig mod eksponering, og det er temmelig enkelt; sørg for ikke at indånde for store mængder asbestfibre i løbet af livet. I princippet dør alle, der gør det, af dem, som eksponeres i arbejdslivet og sjusker med beskyttelsesudstyr.S Slottsfrun sagde:
Hvad angår dine havefliser, forstår jeg ikke, hvad problemet er? De ligger i dit drivhus, og du går på dem indimellem. Lad dem ligge! At gå på fliser, eller vande på fliser af hvilket materiale de end består, er helt ufarligt ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt.
Det du ikke bør gøre, hvis du ønsker at tage hensyn til dit helbred, er at bearbejde eller knuse dem uden at bruge beskyttelsesudstyr. Materialer baseret på sten og grus indeholder ofte kvartspartikler, og disse frigives ved bearbejdning. Eksponering for kvartsstøv er dårligt for lungerne og kan føre til silikose, tidligere kaldet stendammlunger, ved for stor (erhvervsmæssig) eksponering.
Beskyttelse mod eksponering af sundhedsskadeligt støv fra kvarts (men også asbest) er en halvmaske med filter af typen P3, gerne sammen med vandpåføring for at reducere støvdannelsen.
I dette moderne samfund kan vi ikke på nogen betingelser undgå alle sundhedsskadelige stoffer, men vi kan søge viden og lære, hvordan vi håndterer de risici, der findes, samt beskytter os så langt det er muligt.
Du har stillet et spørgsmål, brug nu svarene til at søge mere viden. Fantasien kan sammensætte alle mulige farer og risici; ofte er de meget værre end virkeligheden. Når du har viden, forsvinder frygten; ofte er vi mest bange for det, vi ikke forstår!
Held og lykke!
Vær ikke bange for PeterPettersons kommentar, ironi og sarkasme er ikke let at opfatte på skrift.
Rent ud sagt har du nok større grund til at bekymre dig for f.eks. madkasser i plast end for havefliser.
Rent ud sagt har du nok større grund til at bekymre dig for f.eks. madkasser i plast end for havefliser.
Senest redigeret: