Hej,

Vi har flere køkkenlåger fra 70'erne, hvor hængslerne er gået i stykker. Vi har fået hjælp til at bore skruerne ud, som sad fast i lågerne, men nu er hullerne for store til at skrue hængslerne i (se billede). Jeg overvejer den bedste løsning for dette, som holder så godt som muligt.

Snedkerens tip var at bruge træspartelmasse, fylde hullet og derefter bore et nyt hul til hængslerne. Holder det, og i så fald har vi købt den rigtige type spartelmasse (billede)?

Selve lågerne er jo tungere end moderne Ikea-varianter, da de er i massivt træ, så vægten er ikke helt ubetydelig, og de hænger kun på to skruer (hængsler).

• Køkkenlåge med et stort hul, beregnet til et hængsel. Hængsel i metal placeret ved siden af hullet på lågen.
  • Tube med Alcro snickerisparkel på et træbord, bruges til reparation af køkkenlågehuller.
E EJW sagde:
Hej,

Vi har flere køkkenlåger fra 70'erne, hvor tapgangen er gået i stykker. Vi har fået hjælp til at bore skruerne ud, som sad fast i lågerne, men nu er hullerne for store til at skrue ganghængslerne i (se billede). Jeg overvejer den bedste løsning for dette, som holder så godt som muligt.

Snedkerens tip var at bruge træspartelmasse, fylde hullet og så bore et nyt hul til hængslerne. Holder det, og i så fald har vi købt den rigtige type spartelmasse (billede)?

Selve lågerne er jo tungere end moderne Ikea-varianter, da de er af solidt træ, så vægten er ikke helt ubetydelig, og de hænger kun på to skruer (hængsler).
Det der ville jeg i hvert fald ikke stole på.

• Synes
Alfredo
  • Laddar…
K
Jeg ville nok have boret det op så meget som muligt, limet en træplug fast og boret et nyt hul til hængslerne. Har fungeret for mig i lignende situationer.

• Synes
Claes Sörmland og 4 andre
  • Laddar…
AXS
Træpløk og trælim som du derefter borer i. Eller lime fast skruen med typ epoxi.

• Synes
Dilato og 4 andre
  • Laddar…
T tergo sagde:
tjek hvilken dimension du har på hængslets pind evt. har du 5,5-6mm pind der findes også 7mm
f.eks. Pinngångjärn 2406 Mässing | Habo
Hængslerne har skruer på 6 mm men jeg har også dem på 7 mm som du linker til hjemme, og i hvert fald et af hullerne er desværre for stort til dem også.

AXS AXS sagde:
Træpløk og trælim som du derefter borer i. Eller lim skruen fast med fx epoxy.
Ville noget sådant her fungere, eller tænker du almindelig epoxylim? Det er ikke et problem, hvis vi aldrig får de der hængsler ud igen fra lugen, så længe den hænger sikkert.

https://www.clasohlson.com/se/Repair-Putty-Universal-Loctite/p/34-9016

burde virke

AXS
E EJW sagde:
Gångjernene har skruer på 6 mm men jeg har også de på 7 mm som du linker til hjemme og i alle tilfælde et af hullerne er desværre for stort for dem også.

Ville noget sånt her fungere, eller tænker du almindelig epoxylim? Det er ikke et problem, hvis vi aldrig får de der gångjern igen fra lugen, bare den hænger sikkert.

[link]
Men den kan du også fylde og så bore.

Svært at vide hvad der fungerer bedst, du kan jo teste på en og se hvordan det føles.

Fyld med bomuld og superlim.

• Synes
Jocke Best og 1 anden
  • Laddar…
Cheesen
Du har jo fået nogle gode tips. Jeg ville have fyldt med en træpløk. Det går nok at spartle og bore, hvis du køber to-komponent spartel, det virker. Men du skal gænge hullet med en for skruen passende tap, ellers holder det ikke.

• Synes
Frunihuset20
  • Laddar…
Nissens
Tændstikker er perfekt at fylde ud med.

Træpløk og lim, hvorfor gøre det besværligt?

• Synes
Claes Sörmland og 3 andre
  • Laddar…
Jeg gjorde noget lignende i dag, skulle skrue en emhætte fast i endetræ på gamle spånplader i overskabens stammer. Umuligt at få skruerne til at sidde ordentligt fast. Løsningen blev præcis dette: bore først med 5 mm bor, derefter 10 mm bor for at få det så centreret som muligt, i med 10 mm trædyvel som limes med trælim. Vent en time på limet. Forborede og forsænkede en smule der, hvor skruerne skulle sidde for at styre. Blev helt perfekt, klippefast montage.

I dine låger skal du måske bruge tyndere trædyvel, men dette er en meget god metode. Er der tynd tykkelse på lågerne, bliver det desto vigtigere at forbore i passende dimension for ellers risiko for at revne.

Hvis man ikke stoler på endetræet i almindelige træplugge, så put lidt trælim i før skruen går i hullet. Limmet gør de nye gevind meget mere holdbare og binder ikke til metal. Sidder skruen alligevel fast, så varm den forsigtigt med en loddekolbe, så smelter limmet.

Cheesen
Z z_bumbi sagde:
Stoler man ikke på endetræet i almindelige træplug så kom lidt trælim ind, før skruen går ind i hullet. Limet gør de nye gevind meget mere holdbare og binder ikke til metal. Hvis skruen sidder fast alligevel, kan man varme den forsigtigt med en loddekolbe, så smelter limet.
Jeg forudsætter jo, at hvis man siger træplug, så er det netop det, man mener og ikke dyvler. En træplug skærer man, så fibrene går på tværs. En dyvel skærer man, så fibrene går langs med.
Når man fylder et hul med en træplug, så skruer man jo i pluggen, intet endetræ der.
Alternativt taler vi om en plug, i plast. Den har heller ikke noget endetræ. Hvis ts finder en passende plastplug, vil den også fungere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.