Hej,

Ved ikke om tråden passer her eller et andet sted.

Et firma bygger en kvist til os på sydsiden/skyggesiden af vores hus. Nu har det lækket pga dårlig dækning med presenning til underetagen. Vi har fået ca. 2-3 dl regnvand ud på vores parketgulv på underetagen. Et vindue, tapet og parketgulv er skadet.

Entreprenøren kommer jo til at genskabe dette, men jeg undrer mig over, om isoleringen og vinduet bliver påvirket? Burde de udskifte isoleringen og skifte vinduet? Eller vil det ikke påvirke. Skimmel og fugt er jo ikke sjovt at have i en væg......

Brrr.

At det bliver vådt én gang behøver ikke at indebære varig skade, men for at vide det, skal man nok åbne væggen og lade den tørre ud ordentligt, det hele er ellers en forsikringsskade, der falder på firmaet, der udfører arbejdet.

Hvordan ved vi? Skal vi bede om, at de åbner væggen og kigger?

Firmaet har påtaget sig ansvaret (svært ikke at...). Jeg overvejer bare, om vi skal bede dem åbne og kigge.

De synlige "problemer" på nederetagen ser ud til at tørre godt ud.

Senest redigeret:
Kan fugten overhovedet teoretisk tørre ud i væggen? Kan det blive 30 grader, hvis man er heldig......i væggen altså.

Fugt tørrer ikke på grund af varme, men med ventilation. Det er som bekendt ikke fugtigt udenfor, hvis det er flere minusgrader, om sommeren er luftfugtigheden større også indendørs.

Varme giver drivkraft til fugtvandring. Man anvender nogle gange mikrobølger til at opvarme bygningsdele, der er blevet fugtige, så varme er vel en god måde at tørre ud på?

Tak. Praktisk for at vide, om der er tilstrækkelig ventilation og driftkraft til at tørre ud, skal man så måle fugt? hvornår? Efter 2 uger, 3 måneder?

Man skelner mellem kvantitative målinger og kvalitative. Det svære er at tolke data.

Mikael_L
cecar33 sagde:
Det er som bekendt ikke fugtigt udenfor, hvis der er flere minusgrader, sommertid er luftfugtigheden større også indendørs.
Mja. Det er som bekendt fugtigt udenfor, selv ved minusgrader.

Det er endda sådan, at den relative luftfugtighed rH ret ofte er på 100% eller tæt på 100% i vintermånederne, særligt i det sydlige Sverige.
Men den absolutte luftfugtighed (gram vand / m3 luft) er derimod lav, da kold luft ikke kan bære så meget vand.

Nu er der gået lidt tid. Vi har en stick-fugtighedsmåler hjemme med to nåle, som man kan stikke ind i f.eks. vægge i lister. På stedet, hvor der løb vand, kan jeg måle over 30% fugt i tipset... på andre steder i huset er det under 11%. Burde det ikke tørre ud til under 15%? Eller ved hvilken fugtighedsgrad bør man rive ud og tørre? Vi har tapet, så så omfattende er det nok ikke, en vægstump på ca. 2m måske.....

31-33%...

Hvis entreprenøren alligevel skal rette fejlene, er det vel lige så godt at tage det ned og se, hvordan det ser ud? Så kan du også sove godt om natten.

Ville nok ikke kunne klare tanken om, at jeg eventuelt har et spirende skimmelsvampangreb i en af mine indervægge :)

Mikael_L
Byggis1976 sagde:
Nu har det gået lidt tid. Vi har en stikk fugtmåler hjemme med to nåle som man kan trykke ind i fx vægge i lister. På stedet hvor det løb vand kan jeg måle op over 30% fugt i tipset....på andre steder i huset er det under 11%. Vist bør det tørre ud til under 15%? Eller ved hvilken fugtighed bør man rive ud og tørre? Vi har tapet så så omfattende er det nok ikke en vægstump på ca 2m måske.....
Det du anvendt er en fugtkvotemåler. Den måler jo ganske vist lidt forskelligt afhængigt af træsort samt om man måler på absorptionskurven eller sorptionskurven, dvs under opfugtning eller affugtning. Men en fugtkvote over ca 15% er ikke godt, da er det risiko for vækst og/eller andre problemer. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1531

Vi har købt måleren på claes ohlsson, men den viser 11% på gipsen på den anden side af huset og 33% ved skaden. I vand måler den "overload".

...men vi har været ramt af en oserøs entreprenør, så de vil sandsynligvis skændes maksimalt om, hvorvidt de skal udbedre eller ej.....suk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.