Hej,
Jeg skal benytte lejligheden til at fræse en kanal ind, så elektrikeren kan trække lidt el, mens vi renoverer et rum. Usikker på præcis hvilket materiale, det er i væggen, men det er ikke gips eller beton (se billede).

Hvilket værktøj skal jeg satse på at bruge, for at det skal være så nemt som muligt?

• Et hul i en væg med blottede ledninger og isoleringsmateriale synligt omkring kanterne.
Ser ud som Tretex, går vel egentlig ikke spore i uden at det bliver skrald af pladerne.

Riv ned skiverne, træk ny el og sæt så OSB + Gips. Så får I samtidig vægge, der kan holde til at hænge ting på.

/M

• Synes
Stefan N
  • Laddar…
Se hvad du har bag tretexen. Fræs ud eller spor med rundsav. Træk i vprør. Gips ovenpå, hvis du har spontanit bagved.

tillykke, treetex er et helvede. Har ikke så meget råd at komme med desværre, pladerne er lidt som en fugtig kiks at arbejde med. Alt splintrer meget let, og det er meget svært at få pæne kanter. Måske går det at skære med en rigtig skarp kniv først og så en fintandet stiksav...

major_tom major_tom sagde:
tillykke, treetex er et helvede. Har ikke så mange råd at komme med desværre, pladerne er lidt som en fugtig kiks at arbejde med. Alt flosser meget let og det er meget svært at få pæne kanter. Måske kan man skære med en virkelig skarp kniv først og derefter bruge en fintandet stiksav...
Jeg har gjort det, og det gik skide godt. Er vel bare at prøve for ts, før han får rådet at rive den ned??

CHEMAS CHEMAS sagde:
Jeg har gjort det og det gik skide godt. Er vel bare at prøve for ts inden han får rådet at rive den ned??
Hvordan gjorde du? Det er et lille rum, og jeg har ingen lyst til at starte et projekt med at rive ud og sætte nye plader op. Så tager gerne imod tips til hvordan jeg kan håndtere væggen for at skabe en kanal

CHEMAS CHEMAS sagde:
Jeg har gjort det og det gik ret godt. Er vel bare og prøve for ts inden han får rådet at rive den ned??
Fungeret godt for mig med. Anvendte multimaskine dog.

• Synes
CHEMAS
  • Laddar…
Jeg kørte med rundsav og knivede. Havde ikke adgang til multicutter dengang.

Tegnede op først.

• Synes
Trasigaskor
  • Laddar…
En multicutter vil skære i tretexen som smør :-)

Hvad er det bagved, plankstomme? Tænk da på, at du svækker konstruktionen, hvis du begynder at fræse kors og tværs.

Kørte med en elmotorsav satte et anslag med en tvinge så man ikke skar for dybt så går det at køre både tretex og i træ men antager at du tænker på at gipse over senere.

Sådan gjorde jeg...

Rev alt Tretex ned, lavede et hul med hulsaven og fræsede ud med overfræseren:

En væg med hullet udskåret ved hjælp af en overfræser og en boremaskine med hulsav, omgivet af savsmuld.

Så lavede jeg spor med en elektrisk kædesav:

Væg med udskåret rille og hul til elinstallation, omgivet af værktøj som elkedjesav, fræser og boremaskine.

Derefter kunne jeg skrue boksene fast og trække slangerne, før jeg forstærkede med skruer og satte gips op:

Grønt installationsrør monteret i udfræset hul i trævæg, klar til elektrisk ledning, fra et renoveringsprojekt.

• Synes
Mikael_L og 1 anden
  • Laddar…
Mikael_L
M mgranbom sagde:
Riv ned skiverne, træk ny el og sæt så OSB + Gips. Så får I samtidig vægge, der kan holde til at hænge ting på.

/M
Som mgranbom, og også p-plads endda viste billeder af her i tråden, riv først treetexen ned og fræs derefter rør og dåser ind og beklæd med gips, evt. OSB+gips.

Men hvis du kan lide at lytte til musik, lidt mere eller mindre audiofil, så er det ærgerligt at rive treetexen bort, det plejer at blive meget god akustik i rum (huse) med planker eller trærægelstomme og treetex. Det bliver som en slags moderat dæmpning. Har selv boet i et sådant hus, har aldrig haft bedre rumakustik, uden andre tiltag, end der.

Men i hvert fald, så er det nok trods alt det enkleste med mest garanteret resultat at rive treetexen bort og gipser, når al el er klar.

I min bolig, som jeg netop skrev om, trak vi lidt ekstra el ind.
Jeg fræsede lige gennem treetexen og ind i plankevæggene ca. 20-25mm dybt. Fastgjorde VP-rør og afsluttede med at spartle over jævnt og så på med ny tapet.
Det fungerede i hvert fald de få år, jeg boede der, men jeg mistænker, at det kan være begyndt at revne senere, for spartel mod treetex føles jo ikke som en særlig stabil konstruktion.
Skulle jeg gøre dette i dag (men sandsynligvis ikke), så ville jeg nok prøve med først at jævnspartle præcis kun i fræsningen, efter det var tørret, ville jeg lime papirtape over med væv- og tapetlim, og afslutte med lidt "bredspartling over tapen, for at den ikke skal kunne ses, når overfladen er på plads.

• Synes
Carro_D
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sagde:
Men i hvilket fald, så er nok trods alt det enkleste med mest garanteret resultat at rive treetexen ned og gipse når al el er klar.
men at rive treetex ned er jo et rigtig skidt arbejde det med, eftersom det er så svært at få det ned i store stykker... så om det er det enkleste vil jeg sige er tvivlsomt, men bedste resultat det stemmer nok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.