Hej!
Jeg er ved at sætte vægge op med stålskelet.
Jeg har sat skinner i gulv og loft, men skal jeg også skrue skelettet fast i ydervæggen? Ellers føles det svagt?
Osb og gips skal på bagefter!
Værktøj og stålskelet ved murstens- og betonvæg under opbygning.
Metalregel ved en murstens- og en betonvæg til opbygning af vægkonstruktion med OSB og gipsplader.
Mvh: forvirret, som kun har bygget i træ!

Den bliver stabil, når du skruer OSB på.

• Synes
D09
  • Laddar…
D09
MTech sagde:
Hej!
Håller på att regla op vægge med stålregel.
Jeg har sat skinner i gulv og loft men skal jeg skrue reglen også i ydervæggen? Føles svagt ellers?
Osb og gips skal på senere!
[billede]
[billede]
Mvh: forvirret som kun har bygget i træ!
Der findes en speciel tang (dyr), som man niver reglarne fast med, men ellers bliver det stabilt som sagt når man skruer fast osb..

Når jeg nu alligevel er i gang med at spørge!
Skruer jeg osb i skinnerne, så bliver jo væggen tæt, og jeg ville gerne have en lille luftspalte oppe og nede!
Sætte distancer måske?

Den skal ikke fastgøres i væggen. Stålregler er desværre svagere end træregler, og det mærkes tydeligt med plader på den ene side og tom på den anden (som i dit tilfælde). Jeg har gjort præcis det samme i min gamle kælder. De råd jeg kan give er at regulere med cc45 og bruge plader beregnet til det i stedet for cc60. Glem ikke forstærkning i hjørnerne, ellers bliver de ustabile. Hver producent af stålskenner har sine løsninger til hjørner.

Distanser gør ingen nytte, hvis du ikke kommer op over den nederste regel, men jeg tror ikke, du behøver at være bekymret. Du vil vel have et antal huller til afbrydere og stikkontakter?

Hvad angår hjørner, så stiller jeg selv altid den ene væg og lader den fortsætte forbi, for derefter at trække en regel i den tidligere væg og fortsætte med den. Derved bruger jeg kun pladeregler.
Fandt et tidligere billede her på BH fra "Sippan7," som jeg låner lidt;
Plantegning viser placeringen af væg- og loftregler i et rum, med detaljer som OSB-plader og krydsfiner. Bruges som reference for byggehjørner.

Selv er jeg dog stadig i tvivl om at have OSB mod ydervæggen, som kan slippe fugt. Jeg har tænkt mig at sætte en spalte for oven, da jeg alligevel planlægger at sænke loftet og på den måde lufte eventuel fugt ud.
Tangen er god til at fikse reglerne, inden man går i gang med pladerne. Jula har faktisk en, der er prisvenlig - Tilføjer, at jeg ikke selv har prøvet den; http://www.jula.se/stuknittang-123009

Tænger til fastgørelse af stålregler, med sorte håndtag og skær, bruges i byggeri til at fastholde og justere reglarne før montering af plader. Hånd anvender en tang til at fastgøre metalregler på plads i konstruktionen.
For at fikse reglerne yderligere kunne man jo tage en afstand mod ydervæggen og fæstne den, fx midt på kun.

slacker sagde:
Tangen er god til at fastholde reglarne, inden man træder på med plader. Jula har faktisk en, der er prisværdig - Tilføjer at jeg ikke selv har prøvet den; [link]

[billede][billede]
For at fastholde reglarne yderligere kunne man jo tage en afstand mod ydervæggen og fastgøre den, fx, kun på midten.
Jeg har kørt med julas tang, og den er værd hver eneste krone.
Dog er det ikke værd at købe den, hvis man ikke skal sætte lidt. En lille væg eller to med cc-60 kan man lige så godt samle med pladeskruer.

• Synes
MTech og 1 anden
  • Laddar…
Begyndte lidt småt i dag at skrue osb på stålregel! Fy hvilket besværligt materiale:sly: jeg synes skruen får dårligt fat trods den rigtige skrue til formålet:confused: 7 ud af 10 gange fæstnede skruen ikke ordentligt!

Synes ikke væggen blev tilstrækkeligt stiv heller efter skruning! Bliver måske bedre når gipsen kommer forskudt med osb?
Mvh: besværet og utilfreds

Hvis du ikke har trukket for hårdt, så skruen bare går rundt i pladereglen, så har du slet ikke fået fat, for den sætter sig og det ordentligt, hvis skruen trækker i rgeln. Er du helt sikker på, at du har den rigtige skrue.

Har disse skruer! Der stod, at de var til stålregel?
En hånd holder en gipspladeskrue foran en orange pakke mærket som egnet til stålkonstruktioner.

Jeg har samme erfaring, bruger grabbers spånpladeskruer til metalregel og oplever også, at det er svært at få rigtigt fæste.
De to kneb jeg er kommet frem til, som letter arbejdet, er:
1. Bruge traditionel skruemaskine, ingen slag.
2. Forsøge at skrue så tæt på 90-graderskanten på stålreglen som muligt, fordi den er stivere der end længere ude.

Kør med 13mm montageskrue (blåbär) i stedet for med fixertang..
Fixertangen er bare klodset at have i lommen, når man arbejder, falder altid ud :D

D09
Jeg bruger trallskruv med gevind hele vejen ind, man skal trykke/holde imod pladen, når man skruer, så plejer den at tage fint, men man kan heller ikke stramme for hårdt. Lidt for grove gevind på trallskruven.

Jeg skruede nogle skruer og plugs i ydervæggen, det gjorde susen! Skal teste andre skruer på lørdag, når jeg kører næste omgang!

Er ikke skruen på billedet 3 gange for lang og mangler gevind nærmest hovedet?

Jeg brugte Grabber 3.8 x 28 spånpladeskrue til træ/plade regel med fremragende resultat til at fastgøre OSB i pladeprofiler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.