2,245 læst ·
15 svar
2k læst
15 svar
Forskellige niveauer på søjlefødder, buet bærende bjælke og gulv
Hej! Kan man redde disse bærende bjælker, og i så fald hvad er den bedste fremgangsmåde?
Forudsætninger
Fritidshus fra 76
10*5 meter
250 mm pælefundamenter, der står på klippe, cc 2,5 m. 3 rækker med 5 pæle i hver række. (Cc 2,5 m)
Stor niveauforskel på pælene, ca. 95 mm mellem højeste og laveste pæl. De er heller ikke helt lodrette, tror de er støbt dårligt.
På pælene står bærende bjælker i dimension 50*150 mm, som er sammensat overlappende. (Cc 2,5 m) Disse buer ned mellem pælene ca. 3 cm.
På de bærende bjælker ligger gulvbjælkelag 130*50
(Cc 60 cm) Gulvet indvendigt er ikke vandret og er skævt i de fleste retninger.
Der er meget trangt under nogle steder, 50-30 cm op til gulvbjælkelaget. Så det bliver meget trangt at komme ind med en borehammer, hvis man skal fastgøre nye armeringsjern og støbe nye pæle.
Hvordan løser jeg dette på bedste måde?
Hvordan kan jeg løse pælene? I øjeblikket er der kiler under flere steder. Tænker bare, at man kan se med det blotte øje, at de ikke er lodrette. Skal man bare lave nye pæle ved siden af de gamle? Hvordan kan man klare det er så trangt, at man ikke kommer ind med borehammer?
Bruge blokke og kile under den sidste del?
Jeg har læst, at man kan løfte bjælken med donkraft og skifte ud til en ny. Tænker bare, at jeg skal løfte huset ret meget, da jeg skal have en grovere bjælke end den, der ligger nu. Tanken var at lægge en 90*180 limtræsbjælke, virker det rimeligt?
Til sidst undrer jeg mig over gulvbjælkelaget? Skal det også skiftes ud eller vil gulvet blive mere lige, hvis jeg ordner de bærende bjælker?
Ifølge træguiden kan 145*45 klare 4,83 m, tænker at 130*50 måske er sammenligneligt og skal være tilstrækkeligt?
Vedlægger nogle billeder, hvor jeg prøver at vise niveauforskel på pæle og hvordan de bærende bjælker buer ned.
Håber nogen kan komme med lidt vejledning til, hvordan jeg skal tænke.
Venlig hilsen Anders
Forudsætninger
Fritidshus fra 76
10*5 meter
250 mm pælefundamenter, der står på klippe, cc 2,5 m. 3 rækker med 5 pæle i hver række. (Cc 2,5 m)
Stor niveauforskel på pælene, ca. 95 mm mellem højeste og laveste pæl. De er heller ikke helt lodrette, tror de er støbt dårligt.
På pælene står bærende bjælker i dimension 50*150 mm, som er sammensat overlappende. (Cc 2,5 m) Disse buer ned mellem pælene ca. 3 cm.
På de bærende bjælker ligger gulvbjælkelag 130*50
(Cc 60 cm) Gulvet indvendigt er ikke vandret og er skævt i de fleste retninger.
Der er meget trangt under nogle steder, 50-30 cm op til gulvbjælkelaget. Så det bliver meget trangt at komme ind med en borehammer, hvis man skal fastgøre nye armeringsjern og støbe nye pæle.
Hvordan løser jeg dette på bedste måde?
Hvordan kan jeg løse pælene? I øjeblikket er der kiler under flere steder. Tænker bare, at man kan se med det blotte øje, at de ikke er lodrette. Skal man bare lave nye pæle ved siden af de gamle? Hvordan kan man klare det er så trangt, at man ikke kommer ind med borehammer?
Bruge blokke og kile under den sidste del?
Jeg har læst, at man kan løfte bjælken med donkraft og skifte ud til en ny. Tænker bare, at jeg skal løfte huset ret meget, da jeg skal have en grovere bjælke end den, der ligger nu. Tanken var at lægge en 90*180 limtræsbjælke, virker det rimeligt?
Til sidst undrer jeg mig over gulvbjælkelaget? Skal det også skiftes ud eller vil gulvet blive mere lige, hvis jeg ordner de bærende bjælker?
Ifølge træguiden kan 145*45 klare 4,83 m, tænker at 130*50 måske er sammenligneligt og skal være tilstrækkeligt?
Vedlægger nogle billeder, hvor jeg prøver at vise niveauforskel på pæle og hvordan de bærende bjælker buer ned.
Håber nogen kan komme med lidt vejledning til, hvordan jeg skal tænke.
Venlig hilsen Anders
Senest redigeret:
Ja ojojoj, der har du noget at bide i.
Det nemmeste er nok at rive gulvet op indefra og så bygge op på nyt. Så kan du jo støbe nye piller og sætte lige regler af hjertets lyst.
Jeg tvivler på, at det går at rette det op derunder i det nærmeste århundrede, særligt som du siger, at det hælder til alle mulige retninger — det ville have været svært nok, hvis det kun hældte til én retning.
Det nemmeste er nok at rive gulvet op indefra og så bygge op på nyt. Så kan du jo støbe nye piller og sætte lige regler af hjertets lyst.
Jeg tvivler på, at det går at rette det op derunder i det nærmeste århundrede, særligt som du siger, at det hælder til alle mulige retninger — det ville have været svært nok, hvis det kun hældte til én retning.
Ja så er det vel nemmere at rive lortet ned og bygge det hele op igen?ricebridge sagde:
Ja ojojoj, der har du noget at bide i.
Det nemmeste er nok at rive gulvet op indefra og så bygge op på ny. Så kan du jo støbe nye fliser og sætte lige regler af hjertens lyst.
Jeg tvivler på, at det går at rette op på det der inden for det nærmeste århundrede, især når du siger, at det hælder til alle mulige sider – det havde været svært nok, hvis det kun hældte til én side.
Hm. Undrer om det enkleste virkelig er at rive op hele gulvet. Du har et hus, der har stået i næsten 50 år. Har du noget tegn på, at hældningen er taget til over årene? Eller har det altid været lige så ujævnt - ikke helt utroligt. Hvis det sidste, behøver du virkelig at være bekymret over soklerne? Er det kun en irritation, at indendørsgulvet hælder, kan du ikke bare lægge nyt gulv indenfor, som du retter op?
Har kun boet her i knap 2 år, så jeg kan ikke rigtig sige, men der var godt hældning på gulvet, da jeg flyttede ind. Det, der også bekymrer mig, er, at den ene bærende bjælke ligger meget tæt på kanten af sokkelrækken. Står lige inden for soklen. Så er jeg lidt bekymret for, at bærende bjælker også bøjer nedad?S stugfar sagde:Hm. Undrer om det enkleste virkelig er at rive hele gulvet op. Du har et hus, som har stået i næsten 50 år. Har du noget tegn på, at hældningen er blevet værre med årene? Eller har det altid været lige så uens - ikke helt usandsynligt. Hvis det sidste, behøver du virkelig være bekymret over soklerne? Er det kun en irritation, at indendørsgulvet hælder, kan du ikke bare lægge nyt gulv inde, som du retter op?
Ved ikke om det er beroligende, men gulvet i mit sommerhus hælder ret godt i en del af huset pga forskellig højde på første og anden plintrække, på trods af, at det er shimsat ordentligt med forskellige planker mellem plinterne og bærelinerne. Gulvhældningen har hverken øget eller mindsket i hvert fald i ca 8 år. Heller ikke har plinterne - som hælder hid og did - begyndt at hælde mere eller mindre.Anders Bylund sagde:
Tror at et hus ofte står der det står. Selv om en bæreline er lidt skæv på en plint, og den hælder lidt, er det usandsynligt at bærelinan glider af bare sådan eller at plinten efter 50 år begynder at hælde mere.
Og bæreliner bøjer. Så lyder det lidt vel langt med 2,5 m for de bæreliner, men 3 cm virker ikke spor unormalt i mit hoved i hvert fald.
Måske begynde at have mere nøje opfølgning med markeringer her og der? Og begynde at overveje at rette indergulvet hvis det ikke bevæger sig noget over løbet af et år (du vil nok have lyst til at måle under forskellige årstider, da træhuse kan bevæge sig gennem året).
Nej jeg tror ikke de vil styrte i morgen, men det er jo noget, der skal håndteres med tiden. Så vil fruen have, at jeg skal bygge på den ene del og sætte en overetage på en del af denne konstruktion, hvilket føles lidt....😅S stugfar sagde:Ved ikke om det er beroligende, men gulvet i mit fritidshus hælder ret meget i en del af huset pga. forskellig højde på første og anden række af sokler, selvom det er shimset ordentligt med forskellige planker mellem soklerne og bærerne. Gulvhældningen er hverken øget eller mindsket i det mindste på ca. 8 år. Heller ikke har soklerne - som hælder hid og did - begyndt at hælde mere eller mindre.
Tror at et hus ofte står hvor det står. Selv om en bærer er lidt skæv på en sokkel, og den hælder lidt, er det usandsynligt at bæreren glider af bare sådan eller at soklen efter 50 år begynder at hælde mere.
Og bærere bugner. Så lyder det lidt vel langt med 2,5 m for de bærere, men 3 cm virker ikke unormalt i mit hoved i hvert fald.
Måske begynde at have mere nøjagtig opfølgning med markeringer her og der? Og begynde at overveje at rette det indvendige gulv, hvis det ikke bevæger sig noget over et år (du vil sikkert måle under forskellige årstider da træhuse kan bevæge sig
Nå ja, med så omfattende planer bliver det vigtigt, at nogen beregner, om den eksisterende konstruktion kan bære endnu en etage. Af alt, du har nævnt indtil nu, virker det i hvert fald ikke for mig, som om du behøver at bekymre dig, indtil det bliver aktuelt med en sådan ombygning. Det føles snarere ret normalt.Anders Bylund sagde:
Er du meget interesseret i sådanne ting, er der meget at læse på træguiden.se:
https://www.traguiden.se/konstruktion/
Ja planen var at starte nu til sommer med dem, men jeg må forsøge at fikse bærbjælkerne først.S stugfar sagde:Jaha, ja med så omfattande planer bliver det vigtigt at nogen beregner, om den eksisterende konstruktion kan bære en etage til. Af alt, du har nævnt indtil videre, synes jeg i det mindste ikke, du behøver at bekymre dig, før en sådan ombygning bliver aktuel. Det føles snarere ret normalt.
Er du meget interesseret i sådant, findes der meget at læse på træguiden.se:
[link]
Er det normalt, at bærbjælkerne bøjer ned mellem stolperne 3 cm?🤔
Taknemmelig for svarene indtil nu, det føles som om at støbe lave firkantede stolper og derefter køre leka på dem er det bedste alternativ.
3 cm er ikke usædvanligt, men dit potentielle problem opstår, når du belaster bærbjælkerne med en ny etage. På linket jeg sendte, finder du mere om nedbøjning. Søg også her i forummet på brugeren justusandersson, så finder du meget værdifuldt og interessant.
Ja, der var meget at læse der, men det er ikke så let for den almindelige person at regne ud, hvad man skal bruge til dimensionering.S stugfar sagde: