Kan nogen hjælpe mig med at forklare, hvordan en tagspær er konstrueret? Bygger en garage, hvor jeg overvejer lidt, om og i så fald hvor meget en eventuel hems ville kunne holde i vægt. For mig ser det ud til, at den svage del i konstruktionen er forbindelserne i 6, 7 og 8 i tegningen nedenfor. Er det 30kg/m2, som spærret kan tåle, er dette med eller uden tagets vægt? Kan/bør man forstærke med en limtræsbjælke og dernæst søjler, hvis man ønsker at anvende rummet til opbevaring?

Diagram af en tagstol med dimensioner og belastningsspecifikationer; spørgsmål om svagheder ved samlinger og styrke for mulige anvendelser som lagerplads.

Bedste svar

Generelt set er sådan en tagstol beregnet til at bære tagets vægt og muligvis lidt ski og sådan noget, hvis man laver et "gulv". Yderligere opbevaring bør man ikke regne med. Hvis man vil have mere, så bliver det typisk et almindeligt mellemdæk dimensioneret til den tænkte last og så tagstol ovenpå det. Eller regne alt i ét. Men uden støtte i midten bliver det formentlig ret grove dimensioner uanset hvad.

S Stefan1972 sagde:
Rent generelt så er sådan en tagstol beregnet til at bære tagets vægt og muligvis lidt ski og sådan noget, hvis man laver et "gulv". Mere opbevaring skal man ikke regne med. Ønsker man mere, bliver det typisk et almindeligt mellemdæk dimensioneret til den tænkte last og så en tagstol ovenpå. Eller også beregner man det hele sammen. Men uden støtte i midten bliver det nok ret grove dimensioner uanset hvad.
Tak, overvejer at opbevare stillads der, når det ikke bruges. Så måske 400kg. Kan det fungere, hvis man spreder det ud og fordeler det i yderkanterne? Garagen er 7,2x12m.

Lyder meget........I hvilken ende af landet er det? Samme tagspær til alle, eller er der en letvægtsudgave til sydligere breddegrader?
Under alle omstændigheder vil det jo ikke kollapse, men med de rette betingelser kan det jo gå galt.

Man kan jo vende det om også, der er måske en enklere måde end at bakse 400 kg stillads op på et loft? At sprede det ud bliver jo bare endnu mere besværligt ..
På den anden side slipper du for at låne det ud til kreti og pleti, når man skal slæbe det ned fra loftet for at kunne låne det... :D

Skåne, tror ikke det er nogen speciel variant dog uden deres standard. Desværre er det en sådan ting, jeg nok burde have sat mig ind i bedre tidligere...
Hmm, du kan have ret i, at det måske ikke er helt optimalt at opbevare der. For tag en ny overvejelse. Tak for jeres meninger!

Shakula Shakula sagde:
Skåne, tror ikke det er nogen speciel variant dog uden deres standard. Desværre er det en sådan ting jeg nok burde have sat mig ind i bedre tidligere...
Hmm, du kan have ret i, at det måske ikke er helt optimalt at opbevare der. Må tænke over det igen. Tak for jeres meninger!
Jeg ville nok stille det på en palle i garagen, (måske bygge sådan en i stål som "rigtige stilladsbyggere" plejer at bruge), og lægge de penge du sparer på både forstærkning af spærene og besøg hos fysioterapeuten, på en palleløfter til at flytte dem rundt med, når de er i vejen ... ;)

• Synes
Shakula
  • Laddar…
Hej,

Ved, at det er en gammel sag, men tænkte at forklare lidt, hvordan almindelige sadeltagstole "normalt" beregnes hvad angår vindbelastning.

Man beregner normalt en "nyttelast" på ca. 50 kg/m2. Det beregnes fra en indvendig min. højde på 600 mm. Som eksemplet billedet nedenfor viser:

Tegning af en sadeltagstol med angivet minimumshøjde 600 mm og nyttelastbeskrivelse på 500 kN/m2.

Man ser det også ved, at det er beskrevet på tegningen som NYTTELAST FRI 500 (kN/m2).

Dvs., hvis man tænker at laste meget eller tunge ting op, skal man huske, at det skal fordeles jævnt mellem tagstolene, så det ikke bliver en for koncentreret belastning på ét punkt.

T Takstolsnissen sagde:
Hej,

Ved at det er en gammel sag, men tænkte forklare lidt om, hvordan almindelige saddeltagsspær "normalt" beregnes med hensyn til vindlast.

Man regner normalt med en "nyttelast" på ca. 50 kg/m2. Det regnes fra en indvendig min højde på 600mm. Som eksempel viser billedet nedenfor:

[billede]

Man ser det også ved, at det er beskrevet på tegningen som NYTTELAST FRI 5OO (kN/m2).

Dvs. hvis man tænker at belaste meget eller tunge ting, skal man tænke på, at det skal fordeles jævnt mellem spær, så det ikke bliver for koncentreret last på ét punkt.
Tak for forklaringen! Kan meddele, at loftet stadig i princippet er tomt, der ligger kun en pulka og cykel der nu. Stillads blev heller ikke købt, så opbevaring af det blev også løst... :)

• Synes
Takstolsnissen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.