Hej allesammen,
Er på jagt efter et hus og min partner har forelsket sig i et ret hyggeligt 1,5 plans hus fra omkring år 2000.
Under fremvisningen opdagede jeg pletter, som ifølge sælger er en kombination af sætninger og tapetlim (det gule). Sætningerne accepterer jeg, men ikke det gule, især hvor det har boblet op og sprukket.
Pletterne er højt oppe i hjørnet på indvendig væg mod facade. Ovenover er der loft uden inspektionslemme, hvilket bygningsinspektøren bemærkede, at man bør etablere dette.
Jeg har været i kontakt med bygningsinspektøren, og han kunne ikke huske disse pletter, men sagde at han kunne fugtmåle.
Min bekymring er, at det måske kommer ved visse specifikke vejrforhold, f.eks. kraftig vind og regn i kombination. Det skete for en ven af mig, man fugtmålede og alt så OK ud, men det viste sig, at alt bagved var rådnet, da han åbnede op efter første kraftige regn, da vand dryppede fra væggen.
Hvad synes I, er det nok med en fugtmåling på grund af disse pletter, eller bør det undersøges nærmere? Hvordan gør man det bedst i så fald?
Ejendomsmægleren har ikke været særlig hjælpsom for at vi skal føle os trygge. Snarere tværtimod og stiller spørgsmålstegn, temmelig aggressivt, hvorfor disse pletter stopper os, hvis vi ellers kan lide huset.
Er på jagt efter et hus og min partner har forelsket sig i et ret hyggeligt 1,5 plans hus fra omkring år 2000.
Under fremvisningen opdagede jeg pletter, som ifølge sælger er en kombination af sætninger og tapetlim (det gule). Sætningerne accepterer jeg, men ikke det gule, især hvor det har boblet op og sprukket.
Pletterne er højt oppe i hjørnet på indvendig væg mod facade. Ovenover er der loft uden inspektionslemme, hvilket bygningsinspektøren bemærkede, at man bør etablere dette.
Jeg har været i kontakt med bygningsinspektøren, og han kunne ikke huske disse pletter, men sagde at han kunne fugtmåle.
Min bekymring er, at det måske kommer ved visse specifikke vejrforhold, f.eks. kraftig vind og regn i kombination. Det skete for en ven af mig, man fugtmålede og alt så OK ud, men det viste sig, at alt bagved var rådnet, da han åbnede op efter første kraftige regn, da vand dryppede fra væggen.
Hvad synes I, er det nok med en fugtmåling på grund af disse pletter, eller bør det undersøges nærmere? Hvordan gør man det bedst i så fald?
Ejendomsmægleren har ikke været særlig hjælpsom for at vi skal føle os trygge. Snarere tværtimod og stiller spørgsmålstegn, temmelig aggressivt, hvorfor disse pletter stopper os, hvis vi ellers kan lide huset.
Så det er ikke muligt at komme ind på loftet? Heller ikke udefra?
I betragtning af hvor ekstremt dårligt tapetet er skåret, så virker det sandsynligt at være gammelt tapetklistret. Du kan jo let skrabe lidt på det bare? Er det kun overfladisk, er det limmet.
At det har løsnet sig og boblet, sådan plejer sætninger at se ud.
At det har løsnet sig og boblet, sådan plejer sætninger at se ud.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
Lidt dumt at det ikke kan blive inspiceret; måske kan I få sælgeren til at lave en luge, alt. finansiere det selv (burde ikke koste så meget), som en del af inspektionsklausulen.S Settis009 sagde:Hej allesammen,
Er på jagt efter et hus og min samboer har fået øje på et ret fint 1.5 plans hus fra omkring år 2000.
Under fremvisningen opdagede jeg pletter, som ifølge sælgeren er en kombination af sætningsskader og tapetklister (det gule). Jeg kan acceptere sætningsskaderne, men ikke det gule, især der hvor det er boblet op og revnet.
Pletterne er højt oppe i hjørnet på indvendig væg mod facade. Ovenover er der loft uden inspektionsluger, som inspektøren bemærkede, at man burde få lavet.
Jeg har været i kontakt med inspektøren, og han kunne ikke huske disse pletter, men sagde, at han kunne udføre en fugtmåling.
Min bekymring er, at det måske opstår under visse vejrforhold, fx stærk vind og regn i kombination. Det skete for en ven af mig; man fugtmålte og alt så OK ud, men det viste sig, at alt bagved var råddent, da han åbnede op efter den første kraftige regn, da vandet dryppede fra væggen.
Hvad synes I, skal man nøjes med en fugtmåling pga. disse pletter, eller bør det undersøges nærmere? Hvordan gør man det bedst i så fald?
Mægleren har ikke været særlig hjælpsom for at få os til at føle os trygge. Snarere tværtimod og stiller spørgsmål, ret aggressivt, hvorfor disse pletter stopper os, hvis vi kan lide huset i øvrigt.
Eller så må I tage højde for det og byde lidt lavere, afhænger vel også af, om der er andre bydere?
Er der nogen sælgerinspektion med andre bemærkninger om huset, der indikerer dårlig byggekvalitet/slitage, eller er det det eneste?
Nej desværre, hverken ud fra eller indefra. Sideloftrummet skal have en inspektionsluge, men den havde man ikke åbnet, da det var overtapetseret. Det hjælper dog ikke i dette tilfælde, hvor pletterne er mod taget.Hammarskallen sagde:
Ikke fra i dag, men udefra ser det OK ud.Jonatan79 sagde:
Her er et billede fra Streetview, pilen viser omtrent hvor skaden ses indefra.

Tak for tipset, vi tog aldrig derhen for yderligere en visning, men hvis vi beslutter os for at gå videre, skal jeg bede om en ny visning og gøre dette.L Lechuza sagde:
Så det er en inspektionsluge, der er den sikre måde at undersøge skaden på, og man skal ikke blot nøjes med fugtmåling?klaskarlsson sagde:
Lidt dumt at det ikke går at inspicere, måske kan I få sælger til at åbne en luge, eller bekoste det selv (bør ikke koste så meget), som en del af inspektionsklausulen.
Eller så må I tage det med i betragtning og give et noget lavere bud, afhænger vel egentlig også af om der er andre budgivere?
Findes der nogen sælgerinspektion med andre bemærkninger på huset, der indikerer dårlig byggekvalitet/slid, eller er dette det eneste?
Der er for øjeblikket ingen andre budgivere, så vidt vi ved. Der var en, der gav et bud ca. 5% under startprisen, men det blev trukket tilbage. Mægleren ringede til os nogle dage senere og spurgte, om vi var interesserede i at give et bud i samme niveau, for det kunne sælger måske gå med til nu.
Der er udført en sælgerinspektion, og ingen større ting blev opdaget, mest kosmetisk og slid. Huset er trods alt fra tidligt 2000-tal, hvor køkken og badeværelse er renoveret 2014-2017 samt facade med to-trins puds 2014. I øvrigt originalt, så en del slid. Faktisk kender vi familien, der boede der før de nuværende ejere; de solgte huset i 2022. De havde ingen problemer med huset i øvrigt og genkendte ikke disse pletter på væggen.
Det lyder meget mærkeligt, at man ikke kan komme op på loftet og kigge. Det vil man absolut kunne gøre for at se status der, uanset pletterne.
Det er jo ikke ualmindeligt med mangelfuld ventilation på loftet, og det er jo der, man nemmest opdager problemer med tagbelægning, fejl i dampspærre osv.
Det er jo ikke ualmindeligt med mangelfuld ventilation på loftet, og det er jo der, man nemmest opdager problemer med tagbelægning, fejl i dampspærre osv.
Er dette ikke et hus med den berygtede enstegstætede facade? Det kan være nok med små sprækker i facaden af f.eks. en stige for at der suges fugt ind, som derefter har svært ved at tørre ud. Kræv at få undersøgt nærmere, er mit råd.
https://www.boverket.se/sv/byggande.../fasadmaterial-ytskikt/risker-enstegstatning/
Det kunne også være effekt af for dårlig ventilation, der har kondenseret mod ydervæggen. Hvilken type ventilation er der i huset? Fraluftvarmepumpe? Er tilluftventilerne, der ses på billedet, åbne?
https://www.boverket.se/sv/byggande.../fasadmaterial-ytskikt/risker-enstegstatning/
Det kunne også være effekt af for dårlig ventilation, der har kondenseret mod ydervæggen. Hvilken type ventilation er der i huset? Fraluftvarmepumpe? Er tilluftventilerne, der ses på billedet, åbne?
Der var ingen møbler ved fremvisningen og heller ikke ved fotograferingen af huset, og intet som sælgeren heller har påpeget, når vi har sat spørgsmålstegn ved pletterne.Jonatan79 sagde:
Sådan skriver bygningsinspektøren, måske skal man presse på dette og få sælgeren til at løse en sådan sag?G g.kraft sagde:Det lyder meget mærkeligt, at man ikke kan komme op på loftet og tjekke. Det vil man absolut gerne kunne gøre for at se status der uanset pletterne.
Det er jo ikke usædvanligt med mangelfuld ventilation på loftet, og det er jo der, man nemmest opdager problemer med tagbelægning, fejl i dampspærre osv.
Iagttagelser
Loftsrum er ikke tilgængelige for inspektion på grund af manglende lemme. Ingen skadesignaler eller tegn, der tyder på igangværende lækage, blev noteret i indvendigt tag eller vægge. For en bedre vurdering af udførelse og status kræves åbning af inspektionslemme. Lemme til sidevindue var malet fast.
Huset blev bygget med en-trins tæt facade, men er senere (2013-2014) lavet om til to-trins.ylven sagde:
Er dette ikke et hus med det berygtede en-trins tæt facade? Det kan være nok med små revner i facaden, f.eks. en stige, for at der suges fugt ind, som derefter har svært ved at tørre ud. Kræv at få undersøgt grundigere er mit råd.
[link]
Det kan også være effekten af for dårlig ventilation, der kondenserer mod ydervæg. Hvad er det for ventilation i huset? Aftræksvarmepumpe? Er tilluftsventilerne, som ses på billedet, åbne?
Aftræksvarmepumpen stemmer (original fra 2002, vi har budgetteret for udskiftning, hvis vi går videre), og en lille luft-luft i stuen.
Det er et godt spørgsmål angående tilluftsventilerne. Jeg stiller mig noget tvivlende til husets energideklaration. Den hævder en primærenergiværdi på 60 kWh/m2/år og har energiklasse B, noget jeg ikke forstår hvordan med en FVP og ventilation ifølge reglerne. Måske har man haft ventilerne lukket, jeg ved ikke hvor meget det påvirker.
Hvis de har lavet om på facaden, så burde det ikke være en igangværende fugtskade fra den gamle facade i hvert fald. Findes der dokumentation på, hvordan de gjorde arbejdet?
Noget andet, der slår mig med det første billede, er, at det ser ligesom snavset ud ved taglisten og sådan. Enten mange luftforureninger eller skimmel pga. fugtig indeluft som resultat af evt. blokerede tilluftsventiler.
Noget andet, der slår mig med det første billede, er, at det ser ligesom snavset ud ved taglisten og sådan. Enten mange luftforureninger eller skimmel pga. fugtig indeluft som resultat af evt. blokerede tilluftsventiler.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Husköp - är ”skadan” i källaren allvarlig?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Orimlig energideklaration inför husköp - för låg uppvärmning trot luft/luft-vp
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Inden huskøb: hvordan undersøger man syllen på et 80'er hus?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Inför husköp: Våtutrymme inte fackmannamässigt utfört- hur ställer sig försäkringen?
Försäkringar -
Inför husköp - källare med träreglade väggar och "lukt"
Grund & Markarbeten