Jeg skal montere nye vinduer. Almindelig drev til isoleringens skyld (plejer at bruge lindrev), men jeg vil supplere med noget tæt for at minimere lyd og træk. En eller anden form for klistret masse altså, men hvad? Det eneste sted jeg handler er Byggmax, så gerne noget fra deres sortiment.

Åsa Lund
Polyurethanfog bruges vel udvendigt?
Indvendigt skjuler du fugen med lister.

Udvendigt bliver det puds, da huset er pudset, indvendigt liste, men den tætner jo ikke. I flere beskrivelser jeg har læst står der, at man drejer med typ glasuld, evt. diffusionstæt fugemasse på ydersiden og på indersiden bagstopliste og tæt fugemasse. Men hvilken type skal det være?

Eksempel på beskrivelse: https://spfonster.se/inspiration/sa-gar-det-till-att-dreva-fonster/

D
Hvor læser du, at det skal være diffusionstæt på ydersiden?

D Derbyboy sagde:
D Derbyboy sagde:
Det er min telefon, der autokorrigerer diffusionsåben til tæt. Hvis du læser i linket, jeg lagde ind, så ser du, at det skal være åbent ud og tæt ind. (Præcis som det meste på huset).

Tak for svarene indtil videre, men begge handler om fuge til ydersiden, jeg leder altså efter en passende fuge til INDERSIDEN af isoleringen. Indersiden altså.

D
På indersiden har jeg brugt Essve 25

• Synes
KungAnka
  • Laddar…
Brug svellende fugebånd i stedet

Matti_75 Matti_75 sagde:
Använd svällande fogband istället
Tack, det har jag använt på en dörr förut i ett nyare hus, men hålen för fönster i detta hus (1922, stående plank) är så ojämna att jag inte tror det funkar. Det kan vara 20 mm upptill, 1 mm mitt på och 10 längst ner.

Åsa Lund
Med så ujævn fodbredde er det tvivlsomt, om det bliver pænt med blød fuge. Bedre at sætte plade så?

Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Med så ojämn fodbredd er det tvivlsomt om det bliver pænt med blød fuge. Bedre at sætte plade så?
Skal jeg have plade på indersiden af huset? Det tror jeg ikke bliver pænt.
Jeg skal altså tætte mellem karm og væg på indersiden, tætningen er for at gøre udfyldningen luft og lydtæt, vinduerne sidder mod en vej. På ydersiden vil udfyldningen blive dækket af puds og på indersiden en træliste.

• Synes
Lasse Zatan og 1 anden
  • Laddar…
D
Diffusionstæt tape?

• Synes
Tjrex
  • Laddar…
latexfuge

D
Er det nødvendigt at have noget andet end drev, hvis huset ikke er plastet?

Jeg mener i ældre huse med f.eks. vindpapp i væggene

Åsa Lund
Nej, du skal ikke have plade indvendigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.