Jeg er i gang med at renovere badeværelset, og håndværkerne kommer om en uge for at udskifte afløbet, fylde det op med beton og så flydespartle gulvet. Jeg skal sætte gipsplader på væggene og undrer mig over, om der er noget jeg kan gøre allerede nu, og at det bliver 2 cm op til 1 dm af gipsen, der i så fald vil være i flydespartlingen.
Er det noget, der fungerer, eller er det et big no no at gøre sådan?
Jeg tænker, at det dels bliver lettere for mig, da jeg kan forberede det allerede nu, samt at jeg slipper for at tænke på, hvordan jeg skal skære pladerne i bunden, når gulvet skal have fald.
Overfladen skal være vådrumsmembran på gulv og væg, så almindelig gips skal op, så vi undgår diskussioner om det
Jeg er i gang med at renovere badeværelset, og håndværkerne kommer her om en uges tid og skal udskifte afløbet og støbe det igen samt flydespartle gulvet. Jeg skal gipse væggene og undrer mig over, om der er noget, jeg kan gøre allerede nu, og at det bliver 2 cm op til 1 dm af gipsen, som i så fald havner i flydespartlingen.
Jeg forstår ikke rigtig den formulering, men du kan gipse inden flydespartling. Målsætningen er jo at undgå sprækker mellem spartel og gips, så mål nøje og skær rigtigt. En cm kortere mål end det faktiske er tilstrækkeligt.
Jeg forstår ikke rigtig den formulering, men du kan gipse før flydespartling. Målsætningen er jo ikke at få glippe mellem spartel og gips, så mål nøje og skær korrekt. En cm kortere mål end det faktiske er nok.
Så gipspladen kan altså ikke flydespartles ind i bunden? Uden du skal måle nøjagtig højde på det endelige gulv og skære pladerne i den højde i underkanten mener du?
Det var lidt det jeg gerne ville undgå og i stedet bare montere pladerne så de går ned under niveauet på flydespartlet og at gulvet og gipspladerne er sammen efterfølgende, hvis du forstår hvad jeg mener.
Nej, du tænker rigtigt. Jeg mener bare, at din gips skal komme så tæt på undergulvet, at underkanten af gipsen kommer under overfladen på flydespartel. Mellemrummet mod undergulvet må man tætne, inden man flydespartler.
Nej, du tænker rigtigt. Jeg mener bare, at din gips skal komme så tæt på undergulvet, at underkanten på gipsen ender under overfladen på flydespartelmassen. Revnen mod undergulvet skal tætnes, inden man flydespartler.
Så blev jeg klogere. Og det er intet problem, da det skal flydespartles mellem 3-6cm cirka.
Det er bare at gipse vidare hvis alle rørtrækninger og el-dåser og rør er lavet, gulvspartleren tætner mod væggene, læg dig kun et par cm over betongulvet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.