1,913 læst ·
9 svar
2k læst
9 svar
Fliser i køkken - blød fugemasse eller flisefuge først?
Hej!
Venter lige nu på at kunne fuge de af mig nyligt opsatte fliser i mit køkken.
Da jeg i går talte med en bekendt, der arbejder for et større svensk byggefirma, fik jeg at vide, at jeg bør blødfuge, inden jeg anvender flisefugen, for ikke at risikere at udsmøre blødfugen i flisefugen (tror jeg, han sagde). Blev lidt overrasket, men det er måske sådan, man skal gøre, for at få det bedste resultat? Jeg er selv gør-det-selv og havde spontant tænkt at gøre det i omvendt rækkefølge (har gjort det sådan tidligere).
Hvordan gør I?
Flisefuge eller blødfuge først?
Mvh
Daniel
Venter lige nu på at kunne fuge de af mig nyligt opsatte fliser i mit køkken.
Da jeg i går talte med en bekendt, der arbejder for et større svensk byggefirma, fik jeg at vide, at jeg bør blødfuge, inden jeg anvender flisefugen, for ikke at risikere at udsmøre blødfugen i flisefugen (tror jeg, han sagde). Blev lidt overrasket, men det er måske sådan, man skal gøre, for at få det bedste resultat? Jeg er selv gør-det-selv og havde spontant tænkt at gøre det i omvendt rækkefølge (har gjort det sådan tidligere).
Hvordan gør I?
Flisefuge eller blødfuge først?
Mvh
Daniel
Nej man fuger fliserne først og derefter silikoner man mod bordpladen mod vægge kan man elastikfuge men ikke mod køkkenvask eller bordplade…K Kardan79 sagde:Hej!
Venter lige nu på at kunne fuge de fliser, jeg for nylig har sat op i mit køkken.
Da jeg i går talte med en bekendt, der arbejder i et større svensk byggefirma, hørte jeg, at jeg bør elastikfuge før jeg anvender flisefugen, for ikke at risikere at smøre elastikfugen ud i flisefugen (tror jeg, han sagde). Blev lidt overrasket, men måske er det sådan, man skal gøre, for at få det bedste resultat? Jeg er selv gør-det-selv'er og havde spontant tænkt at gøre det i omvendt rækkefølge (har gjort det sådan tidligere).
Hvordan gør I?
Flisefuge eller elastikfuge først?
Med venlig hilsen
Daniel
Jeg har gjort dette en eneste gang tidligere, og fugede da til sidst. Blev godt.Rejäl sagde:
Kan med min ikke-eksisterende erfaring ikke afgøre, om der er fordele ved at gøre det i omvendt rækkefølge.
Jeg må stille spørgsmålet - hvorfor mener du, at den fleksible fugemasse skal på til sidst?
Mvh
Daniel
Mjukfuge skal ikke bruges ved tilslutningen mellem køkkenvask og fliser, men derimod bør der bruges silikone.
For at man skal få den cementbaserede flisefuge mellem fliserne helt ned mod bordpladen/køkkenvasken.
Har aldrig oplevet, at man silikonerer først og derefter fuger fliserne bagefter..
For at man skal få den cementbaserede flisefuge mellem fliserne helt ned mod bordpladen/køkkenvasken.
Har aldrig oplevet, at man silikonerer først og derefter fuger fliserne bagefter..
Undskyld. Jeg brugte, måske fejlagtigt, begrebet "mjukfog" som en samlebetegnelse for produkter, der giver blød fuge (akryl, latex, silikon, etc.). Naturligvis skal jeg bruge silikon i vinklen mod bordpladen.Rejäl sagde:
Jeg har heller ikke hørt det før (rækkefølgen)!
Moderator
· Stockholm
· 56 240 indlæg
Jeg troede også, at silikon er en variant af blød fugemasse.
Jeg tror, at hvis man blød fuge først og derefter sætter den almindelige fuge, så vil der sidde rester af fuge på silikonfugen. Som bliver umuligt at fjerne.
Silikon er på mange måder et godt materiale. Men det har en mærkelig overflade, det tiltrækker snavs som er umuligt at fjerne på en næsten unik måde. Derimod hæfter intet, man gerne vil fastgøre på silikon. Maling hæfter slet ikke, end ikke ny silikon hæfter ordentligt på silikon.
Man skal selvfølgelig ikke smøre silikon på fliseoverfladen.
Som amatør synes jeg, det bliver rimelig godt, hvis man sætter bred maskeringstape på begge sider af fugen. Presser så silikonfugen på plads, trækker den af med et passende værktøj (fliseskrabere af blød silikongummi er gode, silikon hæfter som sagt ikke på silikon). Trækker tapen af og derefter en forsigtig strygning med en finger fugtet i vand med opvaskemiddel. Den sidste berøring er for at fjerne kanterne fra tapen.
Jeg tror, at hvis man blød fuge først og derefter sætter den almindelige fuge, så vil der sidde rester af fuge på silikonfugen. Som bliver umuligt at fjerne.
Silikon er på mange måder et godt materiale. Men det har en mærkelig overflade, det tiltrækker snavs som er umuligt at fjerne på en næsten unik måde. Derimod hæfter intet, man gerne vil fastgøre på silikon. Maling hæfter slet ikke, end ikke ny silikon hæfter ordentligt på silikon.
Som amatør synes jeg, det bliver rimelig godt, hvis man sætter bred maskeringstape på begge sider af fugen. Presser så silikonfugen på plads, trækker den af med et passende værktøj (fliseskrabere af blød silikongummi er gode, silikon hæfter som sagt ikke på silikon). Trækker tapen af og derefter en forsigtig strygning med en finger fugtet i vand med opvaskemiddel. Den sidste berøring er for at fjerne kanterne fra tapen.
Det må nok blive som jeg gjorde sidst. Flisefugen først.H hempularen sagde:Jeg troede også, at silikon er en variant af blød fuge.
Jeg tror, at hvis man lægger en blød fuge først, og derefter sætter den almindelige fuge, så vil der sidde rester af fugen på silikonfugen. Hvilket bliver umuligt at fjerne.
Silikon er på mange måder et godt materiale. Men det har en mærkelig overflade, det tiltrækker snavs, som er umuligt at fjerne på en næsten unik måde. Derimod hæfter intet, man ønsker at fæstne, på silikon. Maling hæfter overhovedet ikke, ikke engang ny silikon hæfter ordentligt på silikon.
Jeg som amatør synes, det bliver rimeligt godt, hvis man sætter bred maskeringstape på begge sider af fugen. Presser silikonfugen på plads, glatter den ud med et passende værktøj (fliseskrabere af blødt silikongummi er gode, silikon hæfter som sagt ikke på silikon). Fjerner tapen, og derefter en forsigtig berøring med en finger fugtet i vand med opvaskemiddel. Det sidste touch er for at fjerne kanterne efter tapen.
Plejer at nøjes med tape, opvaskeløsning (ikke spyt, da jeg snuser ret meget og ikke kan lide brun/gul fuge) og finger, uanset typen af blød fuge. Plejer at blive godt. Men på den anden side har jeg aldrig forsøgt at lave en rigtig bred fuge.
Tak!
Edit - tape og opvaskeløsning ville jeg næppe bruge, hvis jeg skulle fuge en loftvinkel eller lignende, som alligevel skal males over. Men hvis det bliver mindre godt, tager jeg en blød svamp og opvaskeløsning frem for at gøre det pænt.
JanneJanne123
Husejer
· Stockholm
· 2 907 indlæg
JanneJanne123
Husejer
- Stockholm
- 2,907 indlæg
Jeg plejer altid at køre silikonen til sidst, men jeg kan se hans pointe med at køre den først netop for at undgå at få smørende silikone i fugen. Fugen er jo altid lidt lavere end fliserne, så selv ved tapening bliver det svært at få det helt præcist.
Det var netop af den grund, at han anbefalede blød fugemasse først (som jeg forstod det).JanneJanne123 sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Blandad försäljning till vrakpriser efter renovering - kakel, duschvägg, golvvärme, kökssoffa, Lisabo skrivbord, löpband
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Dække dræningshul i køkken - fliser
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Snyggt kökskakel på Ikea - var hitta det??
Kök -
Ta bort och lägga ny kakelfog i kök - Dremel?
Verktyg & Maskiner -
Kakel i kök - att tänka på?
Kök