Hej!
Sidder og grubler og overvejer løsninger til det nyindkøbte rækkehus. Det er i 2 etager + kælder. Derfor er der en trappe op, der har næsten samme udformning som denne, men det rødt markerede område er en fuldt dækkende væg.

Til mit spørgsmål, nu ved jeg, at dette afhænger af, om væggen er bærende eller ej (går jeg ud fra).. men er det muligt at fjerne den del og skabe en espalier i stedet? For at det skal blive mindre indelukket? Eller er det et alt for stort projekt, som desuden ikke kan udføres, hvis væggen er bærende?

Forhåbentlig forstår I, hvad jeg mener.. det er altså kun den rødt markerede del, der skal fjernes og laves til espalier.

Hvordan går man frem?

• Trappeopgang med trinvise trin, delvist markeret i rødt for at illustrere en potentiel ændring fra væg til spaljé i et to-etagers rækkehus.
BirgitS
Det er jo muligt at fjerne vægge, der er bærende, men så bliver det et større projekt med en bjælke i loftet, og en bygningsingeniør kan have brug for at beregne, hvor stor en bjælke der er nødvendig.

Ellers er det vel ikke et meget stort projekt at fjerne en almindelig væg og sætte et espalier op i stedet, hvis man alligevel skal male/tapetsere resten af væggen og loftet.

Ja det er sandt, men jeg skal kun fjerne en del af væggen og lave en espalier med kobberrør. Men jeg antager, at man kan lave basen af espalieren med en eller anden stabil liste/træ for at lave en pæn afgrænsning. Skal kigge mere grundigt på det der, indtil videre er det kun i tanke stadie.

BirgitS
Når det gælder bærende vægge, er de dimensioneret til, at hele væggen skal være der, så selv at fjerne en lille del betyder, at en bjælke er nødvendig.

Når det gælder gitret, skal fastgørelse og materiale være sådan, at en tung person kan falde mod det uden at noget sker, samt at mellemrummene skal være mindre end 10 (?) cm af barnsikkerhedsmæssige årsager.

Der behøves en plantegning af dit hus for at man skal have en chance for at afgøre om det er bærende eller ej. Et billede af en espalier fra et andet hus er ingen ledetråd overhovedet. Men hvis huset er bygget som det på billedet, er det kun en espalier, som de har bygget ind.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klart jeg ville følge reglementet, men vil hellere have en tæt espalier end en helt dækkende væg.

Mente ikke, at billedet af et andet hus skulle være hjælpsomt/et fingerpeg, billedet er kun for at forklare, hvordan det ser ud, da jeg ikke har adgang til mit endnu. Mit har jo også en trappe nedenfor, det er der ikke på det på billedet, så billedet er kun en æstetisk visualisering i stedet for at forsøge at forklare i tekst.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.