Hej!
Jeg kigger på at købe et hus bygget i 1968. Enetages villa med kælder i terræn. Der er en del renoveringsbehov, blandt andet gamle støbejernsrør og gamle badeværelser.
Min tanke var at udbedre gamle rør og badeværelse i kælderen før indflytning, ved at save op i betonpladen og lægge nye rør.
Nu begynder jeg dog at spekulere på, hvordan gulvet i kælderen er opbygget. Jeg har endnu ikke set tegninger, men den information, der findes om gulvet i kælderen, er at det er et ”opbygget gulv” samt at der er vinylgulv. Er det mest almindelige, at vinylgulvet kun er limet på betonpladen, eller hvad indebærer ”opbygget gulv”?
Behøver jeg da at rive hele gulvet op for at kunne save op til nye rør, eller burde man kunne save gennem vinylgulv/ hvad det nu er, lægge nye rør, støbe igen, og så jævne hullet efter det gamle gulv og lægge nyt gulv ovenpå?
Der er også jordradon, og jeg har forstået, at det kan blive værre, hvis man fjerner vinylgulvet i kælderen, så det gør også, at jeg gerne vil lade så stor en del af vinylgulvet som muligt blive liggende.
Ved ikke rigtig, hvilken kategori jeg skal poste dette under, så admin må gerne flytte det rigtigt.
Jeg kigger på at købe et hus bygget i 1968. Enetages villa med kælder i terræn. Der er en del renoveringsbehov, blandt andet gamle støbejernsrør og gamle badeværelser.
Min tanke var at udbedre gamle rør og badeværelse i kælderen før indflytning, ved at save op i betonpladen og lægge nye rør.
Nu begynder jeg dog at spekulere på, hvordan gulvet i kælderen er opbygget. Jeg har endnu ikke set tegninger, men den information, der findes om gulvet i kælderen, er at det er et ”opbygget gulv” samt at der er vinylgulv. Er det mest almindelige, at vinylgulvet kun er limet på betonpladen, eller hvad indebærer ”opbygget gulv”?
Behøver jeg da at rive hele gulvet op for at kunne save op til nye rør, eller burde man kunne save gennem vinylgulv/ hvad det nu er, lægge nye rør, støbe igen, og så jævne hullet efter det gamle gulv og lægge nyt gulv ovenpå?
Der er også jordradon, og jeg har forstået, at det kan blive værre, hvis man fjerner vinylgulvet i kælderen, så det gør også, at jeg gerne vil lade så stor en del af vinylgulvet som muligt blive liggende.
Ved ikke rigtig, hvilken kategori jeg skal poste dette under, så admin må gerne flytte det rigtigt.
I badeværelset med plastgulv er gulvet sandsynligvis limet direkte på betonpladen.
Du kan ikke lade det eksisterende plastgulv blive og lægge et nyt ovenpå, for der må ikke være to tætningslag oven på hinanden, det kan være svært at få gulvet jævnt i samlingen mellem urørt og opgravet uden at flydespartle hele gulvet.
Det er sandsynligvis svært at opnå godkendt styrke mellem det eksisterende plastgulv og flydespartel.
Du kan ikke lade det eksisterende plastgulv blive og lægge et nyt ovenpå, for der må ikke være to tætningslag oven på hinanden, det kan være svært at få gulvet jævnt i samlingen mellem urørt og opgravet uden at flydespartle hele gulvet.
Det er sandsynligvis svært at opnå godkendt styrke mellem det eksisterende plastgulv og flydespartel.
Utydeligt af mig. Badeværelset skal selvfølgelig rives ud helt. Jeg tænkte mere på de fortsatte afløbsstammer, som i så fald skal trækkes i korridoren uden for badeværelset. Og om man skal tage hele gulvet op der.Demmpa sagde:
I badeværelset med plastikmåtte er måtten sandsynligvis direkte limet på betongpladen.
Du kan ikke lade den eksisterende plastikmåtte være tilbage og lægge en ny ovenpå, da der ikke skal være to tætningslag ovenpå hinanden; det kan være svært at få gulvet jævnt i samlingen mellem orørt og opgravet uden at flydespartle hele gulvet.
Det er sandsynligvis svært at opnå godkendt styrke mellem den eksisterende plastikmåtte og flydespartlen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,161 indlæg
Der er nok ingen entydige definitioner af sådanne termer. Forskellige personer siger lidt forskelligt, og det har sandsynligvis ændret sig gennem årtierne også.K Kegel sagde:
Afhængigt af tilstanden kan det være, at de gamle rør kan blive liggende i korridoren, indtil det bliver tid til at renovere korridoren. Det skal undersøges med kamera.K Kegel sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Ta bort plastmatta innan vi sätter upp vägg?
Fritidshus -
Ta bort plastmatta, asbest?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Ta bort illaluktande plastmatta
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Få bort lim och plastmatta från betonggolv
Golv -
Hur få bort limmet när man dragit bort plastmattan?
Golv