Hej,

Vi har en del af en murstensvæg, der sidder sammen med en skorsten. Denne resterende del af murstensvæggen ønsker vi at fjerne, da den er i vejen. Det vi undrer os over er, om murstensvæggen kan have nogen bærende/støttende funktion, eller om det er helt sikkert at fjerne den. Tanken er at få en skorstensfejer til at give en udtalelse. Men hvad tror I?
Hvidmalet del af en murstensvæg, forbundet med en skorsten, der ønskes fjernet. Der er bekymring om dens bærende funktion. Hvidkalket murstenvæg delvist tilsluttet skorstensrør i stue, nabo til sofa og træmøbel. En hvidkalket del af en murstensvæg, der strækker sig fra gulv til loft, ved siden af en lille bord med dekorationer og foldestole.

Senest redigeret:
ser det ud sådan så er det garanteret en røgkanal, der går i den del, der stikker ud og så svinger indover. Den ser ganske vist meget smal ud, men hvis ingen har revet i væggen tidligere, så er jeg næsten helt sikker på, at det er sådan. Synes at kunne skimte noget tagskæg gennem et vindue også, så det måske handler om et loft fra begyndelsen, og så gjorde man sådan.

Ja, det er en taglejlighed. Terrassen er under renovering deraf udendørsmøbler i stuen :)

Jeg synes også, den ser lidt for smal ud til at indeholde en røggang. Står jeg ude på terrassen og kigger på taget, er der en skorsten der, men den begynder ca. 50 cm inde i væggen fra punkt 2 på billedet nedenfor. Linje 1 på billedet nedenfor illustrerer, hvor meget murværket rager ud, hvilket er ca. 50 cm fra væggen ved punkt 2. Det er murstensvæggen efter linjen ved punkt 3, som vi gerne vil fjerne. Kan en skorstensfejer svare på, om den kan fjernes?

Hvid væg i en vindsvåning med markerede linjer og punkter viser murens fremspring; sammenfoldelige møbler og planter i forgrunden.

Som Stefan1972 siger, er det sikkert en røg/aftrækskanal, den burde i så fald være mindst ca. 38 cm bred.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.