Hej,
Jeg har et par træregler på hver side af garageporten, som vender mod syd. Dette har gjort, at de gennem mange år med vejr har fået mange tørsprækker.
Den rigtige løsning er at skifte dem ud med nyt træ, men på grund af årsager vil jeg gerne lave en hurtig løsning for at opfriske dem og kunne male dem med ny maling.
Jeg har set, at der findes træspartelmasse til udendørs brug, men hvor godt virker det? Jeg overvejede at bygge på med brædder udenpå stolperne, men så bliver de lidt for brede...
Nogle tips til en quick-fix, der måske kan fungere i en periode, før de skiftes ud helt på sigt?
Mvh, Bagarn
Hej,
Jeg har et par træreglar på hver side af garageporten, som står i sydlig retning. Dette har gjort, at de gennem mange år af vejr har fået mange tørsprækker.
Den rigtige løsning er at skifte disse ud med nyt træværk, men pga grunde ønsker jeg at lave en hurtig løsning for at friske dem op og kunne male dem med ny farve.
Har set, at der findes træspartel til udendørs brug, men hvor godt virker det? Havde en tanke om at bygge på med brædder udenpå stolperne, men så bygger de lidt for meget på bredden..
Nogle tips til en quick-fix, der måske kan fungere i et stykke tid, indtil de skiftes ud helt senere?
Mvh, Bagarn[billede]
Bed nogen med bordsav om at save nogle brædder, så de stemmer på bredden? Ellers må du slibe alt grånet træ væk, så du får frisk træ frem, spartle med f.eks. plastic padding kemisk træ.
Bed nogen med en bordssav om at save nogle brædder til, så de passer i bredden? Ellers må du slibe alt det grånede træ væk, så du får friskt træ frem, og spartle med f.eks. plastic padding kemisk træ.
Nye brædder ovenpå vil bygge for meget. Men jeg så, at man kan købe plastic padding kemisk træ. Kan det fungere uden at bearbejde træet noget inden? Og jeg så ingen steder, om det også kan slibes?
Nye brædder ovenpå vil bygge for meget. Men så at man kan købe plastic padding kemisk træ. Kan det fungere uden at bearbejde træet noget inden? Og jeg så ingen steder om det er slibebart heller?
Det kan slibes. Hvis du skal male, vil malingen hurtigt løsne sig, hvis du ikke maler på friskt træ.
Jeg tænker, at jeg spartler over hele stolperne i så fald, og maler på det kemiske træ bare?
Spartelmassen vil sandsynligvis løsne sig fra træet, som er blevet grånet. Hvis du tester at skrabe på overfladen, så løsner det sig nok let, hvilket betyder, at spartlen ikke har noget godt at hæfte til.
Spartlet kommer antageligvis til at løsne sig fra træet, som er grånet. Hvis du prøver at skrabe på overfladen, så løsner det sig nok nemt, hvilket betyder, at spartlet ikke har noget godt at hæfte på.
Ja, mistænkte det.. Er i gang med at skifte facaden på huset og ville finde en hurtig løsning på garagedelen, indtil jeg har tid til at fikse det ordentligt.. men måske findes der ingen hurtige genveje alligevel.
Ja, misstænkte det.. Er i gang med at skifte facaden på huset, og ville få en hurtig løsning på garage delen indtil jeg har ny tid til at fixe det ordentligt.. men måske findes der ikke nogen hurtige genveje alligevel.
Tag et helhedsbillede af porten. Hvorfor skulle ikke et bræt, der er lige så bredt som stolpen, fungere?
Tag et helhedsbillede af porten. Hvorfor skulle ikke en planke, der er lige så bred som stolpen, fungere?
Jo, fortil fungerer det at bygge ud med en ny planke, men indersiden er lige så tørrevnet, og en planke på hver side får en allerede smal port (60-tal) til at se alt for smal ud.
Jo, fortil virker det at bygge ud med et nyt bræt, men indersiden er lige så tørre revner, og et bræt på hver side får en allerede smal port (60-tallet) til at se alt for smal ud..