P
Hej!
Hvad er det her? Lå på en større sten i vores have, og det støvede enormt, da jeg forsøgte at fjerne det. Det ser ud til at være en losseplads for forskellige byggematerialer, men jeg ved ikke, om dette er en form for geotekstil eller om det er en slags asbestvæv? Er der nogen, der tror, de ved det?

• Gammel hvid væv eller stof ligger på sten med mos, omgivet af træflis og grene. Er dette markduk eller asbest?
  • Billede af ujævn jord med mos og trærester dækket af gråligt, fibret materiale, muligvis byggemateriale eller asbestvæv, i en have.
Med største sandsynlighed er det almindelig fiberdug/markdug. Kan dog være tilstrækkeligt besværligt at få fjernet, selv uden asbestindhold.

• Synes
Pelle8787 og 1 anden
  • Laddar…
Du kan nemt tjekke med en lighter om den brænder, så er det fiberdug/markdug, og den er relativt ufarlig, selv om den er grim

• Synes
Pelle8787
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Med største sandsynlighed er det almindeligt fiberdug/markdug. Kan dog være tilstrækkeligt besværligt at få fjernet, også uden asbestindhold.
Så længe den er ufarlig, kan den blive liggende. Det var mest støvet og de lange fibre, der bekymrede mig.

P maggan77 sagde:
Så længe den er ufarlig kan den blive. Det var mest støvet og de lange fibre, der bekymrede mig.
Brænder den?

P
F fribygg sagde:
Brænder den?
Har ikke testet, må gøre det næste gang jeg er der. Testede at brænde på et andet "mistænkeligt" materiale som dog ikke brændte, men evt. var det pga. at det var lidt fugtigt, så jeg må "brænde på" lidt mere næste gang.

Hvis det ikke brænder, kan du jo overveje at tage en asbestprøve

• Synes
Pelle8787
  • Laddar…
P
F fribygg sagde:
Om det inte brinner kan du jo overveje at lave en asbestprøve
Ja, sådan må det nok blive. Der ligger lidt gammelt byggemateriale i en bunke, og jeg er lidt bekymret over, hvad der gemmer sig i den. Desværre ligger den ret tæt på huset.

Hvorfor skulle det være asbest? :thinking:

P
F Fluxor sagde:
Hvorfor skulle det være asbest? :thinking:
Jeg synes det ser lidt ud som asbest, og det ligger ved en bunke med diverse gammelt byggemateriale, som ser ud til at være gravet ned. Deraf mine overvejelser om det kan være en form for asbestvæv eller lignende.

P maggan77 sagde:
Jeg synes det ser lidt ud som asbest, og det ligger ved en bunke med diverse gammelt byggemateriale, som synes at være gravet ned. Derfor mine overvejelser om det kan være en form for asbestvæv eller lignende.
Det er jo nemt at udelukke, hvis det brænder, så har du næppe noget at bekymre dig for

• Synes
Pelle8787
  • Laddar…
P
F fribygg sagde:
Det er jo nemt at udelukke, hvis det brænder, så har du næppe noget at bekymre dig om
Jeg må prøve næste gang jeg er der helt enkelt.

Gammel fiberdug støver sygt meget. Føles meget sandsynligt så du kan være rolig.

• Synes
Pelle8787
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Det er jo nemt at udelukke, hvis det brænder, så har du næppe noget at bekymre dig om
Der findes vel også fiberdug, der er lavet af glasfiber, den brænder sikkert heller ikke godt. Ikke brændbart behøver ikke betyde asbest i dette tilfælde.

• Synes
Pelle8787
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Der findes vel fiberdug, der er lavet af glasfiber også, den brænder nok heller ikke godt. Ikke brændbart behøver ikke at betyde asbest i dette tilfælde.
Sandt, men brændbart betyder jo, at det ikke er asbest

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.