Jeg skal sætte et vægbeslag op for at hænge tv'et på.
Huset er fra 70'erne og indervæggene er lavet af en eller anden plade, jeg vil sige, at det er en form for MDF. 14-15 mm tyk.
Man vil(bør) gerne hænge beslaget i reglarne, MEN jeg vil have tv'et et sted der ender præcis mellem reglarne (beslaget er cirka 35cm).
Har I nogle tips til, hvad den bedste fastgørelse er til tv-beslaget? En form for pladeanker? Hvad ville I have fundet på?
Huset er fra 70'erne og indervæggene er lavet af en eller anden plade, jeg vil sige, at det er en form for MDF. 14-15 mm tyk.
Man vil(bør) gerne hænge beslaget i reglarne, MEN jeg vil have tv'et et sted der ender præcis mellem reglarne (beslaget er cirka 35cm).
Har I nogle tips til, hvad den bedste fastgørelse er til tv-beslaget? En form for pladeanker? Hvad ville I have fundet på?
Det er en 55", så jeg tror ikke, det er mere end 20 kg for tv'et og et par kg for beslaget.
Det er kun den pladen, ingen gips.
Har brugt molly på gips til mindre ting, men aldrig til noget så tungt. Men så burde en M6 molly fungere til tv-beslaget. Der kommer til at være 4 skruer til beslaget… burde vel absolut række eller er det for meget endda?
Det er kun den pladen, ingen gips.
Har brugt molly på gips til mindre ting, men aldrig til noget så tungt. Men så burde en M6 molly fungere til tv-beslaget. Der kommer til at være 4 skruer til beslaget… burde vel absolut række eller er det for meget endda?
Jeg havde købt en Mdf plade som jeg havde skruet mellem to lægter, derefter satte tv-beslaget på den, så behøver jo ikke beslaget sidde i en lægte. Så længe tv'et dækker Mdf pladen, så bliver det jo godt. Sådan har jeg gjort for vores 85” tv.
Edit: tror ikke du har Mdf i væggene, det er dyrt.
Edit: tror ikke du har Mdf i væggene, det er dyrt.
Ah, lige præcis! Ingen dum idé med et stykke plade! Det tager jeg med mig.K Kirre2021 sagde:
Nja, måske er det ikke MDF. Hvad kan det være for et materiale? Modulhus bygget i 70'erne...
Åh, det kan være hvad som helst 🫣, der var jo en stor blanding i 70'erne. Måske en tynd board eller lignende.R Robbobert sagde:
Jeg købte færdige MDF-hyldeplader (ikke malet), som var ca. 125 cm lange og 40 cm dybe hos Bauhaus. Dvs., de fleste byggemarkeder sælger MDF som hyldeplader, så slipper du for at købe en fuld størrelse plade og save den til.
Så ser pladen ud...på det ene billede ses, hvor porøs den er indeni. Det er en eller anden presset historie med en glat overflade (12-13mm). Jeg har skruet en eller anden stringhylde op og småting, og så bare brugt skruer til skrivebordet, det sidder godt fast og føles stabilt. Jeg tænker, at så længe pladen er intakt (hvilket den er der, hvor tv'et skal sidde), så burde et par molly'er gøre tricket og holde 20-25kg oppe. Selve vægophænget er ca. 35 cm bredt, og det vil blive skruet vandret, hvilket burde fordele vægten på en god måde.
Klik her for at svare