Hej, forsøger at forstå, hvad den enkleste og bedste måde ville være at forankre en pergola/terrassetag (vil gerne have bæreevne til plexiglas 1,5m ud) i tagspærene 220x45.
Har nogle tegninger i gang fra svensk træ's guide til terrassetag, men overvejer, om jeg kunne erstatte bjælken mod huset med en form for bjælkesko, der fastgøres direkte til tagspærene, har fået tip om "Simpson strong tie Gerw" (der findes sikkert mange forskellige fabrikater) .. i princippet en skriveplade med en lille vinkel til at holde bjælken i underkanten, men usikker på, om jeg kan undvære bærelinaen i tegningsforslaget til en sådan løsning. Eller hvordan jeg i så fald ville skulle modificere input til svensk træ's lommeregner?
Går det at forstå?
Mål vedlagt nedenfor. I foto på talsproget, rød markerer tagspær (indklædt) og gul tænkt pergola-bjælke.
Har nogle tegninger i gang fra svensk træ's guide til terrassetag, men overvejer, om jeg kunne erstatte bjælken mod huset med en form for bjælkesko, der fastgøres direkte til tagspærene, har fået tip om "Simpson strong tie Gerw" (der findes sikkert mange forskellige fabrikater) .. i princippet en skriveplade med en lille vinkel til at holde bjælken i underkanten, men usikker på, om jeg kan undvære bærelinaen i tegningsforslaget til en sådan løsning. Eller hvordan jeg i så fald ville skulle modificere input til svensk træ's lommeregner?
Går det at forstå?
Mål vedlagt nedenfor. I foto på talsproget, rød markerer tagspær (indklædt) og gul tænkt pergola-bjælke.
Undskyld skrevet/skriv fra mobilen og ser en masse helt skøre stavefejl ovenfor.KJD sagde:
Hej, forsøger at forstå, hvad den enkleste og bedste måde ville være at forankre en pergola/altantag (vil gerne kunne have bæreevne for plexiglas 1,5m ud) i husets tagspær 220x45.
Har nogle tegninger på vej fra Svenskt träs guide til altantag, men overvejer om jeg kunne erstatte bæringen mod huset med en form for bjælkesko, der fæster direkte mod tagspærene. Har fået tips om "Simpson strong tie Gerw" (findes sikkert mange forskellige fabrikater) .. i princippet en skriveplads med en lille vinkel til at holde bjælken i underkant, men usikker på om jeg kan afstå fra bæringen i tegneforslaget for en sådan løsning. Eller hvordan jeg i så fald skulle modificere inputværdierne til Svenskt träs kalkulator?
Går dette at forstå?
mål vedhæftet nedenfor. I foto på talesproget, rødt markerer tagspær (indkapslet) og gult tænkt pergola-bjælke.
Tror ikke på at bruge ger-beslaget længere da pergolaen skal have en anden vinkel end taget selvfølgelig. Tænkte ikke på det 🤓.
Vores hus har problemet, at der ikke er noget rum mellem tagfod og overkant vindue. Så kan ikke få en bærende på traditionel vis.
Overvejer om det var en bedre løsning at fæstne en bærende direkte mod endetræet på tagspærene, fx vha. vinkelbeslag (men kræver dog en del demontering af indkapslet panel under udhænget).
Derefter kunne jeg gøre som sædvanligt og gå ud med tagbjælker i balkande til pergola fra denne bærende.
Forsøgte at tegne lidt. Går dette at forstå? Usikker, men interesseret i synspunkter.
Hvorfor ikke lade et mekanisk værksted bøje/svejse en vinklet plade, eventuelt med underside også så man spreder lasten over en længere strækning på tagspæret og pergolareglen ?KJD sagde:
Undskyld skrevet/ skriver fra mobilen og ser en masse helt vanvittige stavefejl ovenfor.
Tror ikke på at bruge ger-blækket længere da pergolaen skal have en anden vinkel end taget selvfølgelig. Tænkte ikke på det 🤓.
Vores hus har problemet at der ikke er noget rum mellem tagfod og overkant vindue. Så kan ikke få ind en bærende træbjælke på traditionel vis.
Overvejer om det var en bedre løsning at fastgøre en bærende træbjælke direkte mod endetræet på tagspærene, fx ved hjælp af vinkelbeslag (men kræver dog en del demontering af indklædt panel under tagskægget).
Derefter kunne jeg gøre som vanligt og gå ud med tagbjælker i balkande til pergola fra denne bærende træbjælke.
Forsøgte at tegne lidt. Kan dette forstås? Usikker, men interesseret i synspunkter.
Det kunne være en plan, men så vil målbilledet jo krakelere lidt, at hellige familien under ferien.
Men du tænker, at det bliver en for høj punktbelastning da gætter jeg?
Så netop en mere lige-på-løsning, som er meget tæt på standardløsningen med en bæreline på facaden. Har 12cm over lige ovenfor vinduerne... dog stjæler hældningen på spær dette, men jeg kunne få en bæreline ind her, og så save op i panelet, der klæder spærene ind, og gå på med min pergola-tagsten direkte på denne.
Lavede en ny tegning: rød = bæreline på mine 12cm facade, der er tilbage, gul = opsavning i panel, blå = pergolatagregel.
Dette burde jo være standard, men jeg får muligvis dimensionerne efter hvor kraftig/svag bælinjen bliver her.
Men du tænker, at det bliver en for høj punktbelastning da gætter jeg?
Så netop en mere lige-på-løsning, som er meget tæt på standardløsningen med en bæreline på facaden. Har 12cm over lige ovenfor vinduerne... dog stjæler hældningen på spær dette, men jeg kunne få en bæreline ind her, og så save op i panelet, der klæder spærene ind, og gå på med min pergola-tagsten direkte på denne.
Lavede en ny tegning: rød = bæreline på mine 12cm facade, der er tilbage, gul = opsavning i panel, blå = pergolatagregel.
Dette burde jo være standard, men jeg får muligvis dimensionerne efter hvor kraftig/svag bælinjen bliver her.
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med 1.5m plexiglas, er det hele bredden på pergolaen, dvs. ingen stolper yderst?KJD sagde:
Det kunne være en plan, men så falder målbilledet lidt sammen, at vie familien under ferien.
Men du tænker, at det bliver en for høj punktbelastning da, gætter jeg?
Så lige en mere direkte løsning, der er meget tæt på standardløsningen med en bærende bjælke på facaden. Har 12 cm over lige over vinduerne... dog snupper tagstolens hældning dette, men jeg kunne få en bærende bjælke op her og så save panelet væk, der indrammer tagstolene, og gå lige på med mit pergola-tagetegl her.
Lavede en ny tegning: rød = bærende bjælke på mine 12 cm facade, der er tilbage, gul = opskæring i panel, blå = pergolatagregel.
Dette burde være standard, men jeg skal måske dimensionere efter hvor stærk/svag den bærende bjælke bliver her.
Afhængig af omgivelserne kan det give et kraftigt løftende moment, når det blæser.
Under alle omstændigheder behøver du ikke en bærende bjælke, hvis du kan fastgøre pergolaens tagbjælker direkte i husets tagstol, f.eks. ved at bruge længere metalbeslag, der går måske 30 cm ind på tagstolene i stedet for de små bjælkesko og vinkelbeslag, du havde tegnet, har du stolper yderst, vil det helt sikkert fungere.
Ok, godt input. Jeg har scannet beslagmarkedet, men ikke fundet meget i den størrelse.P Peter787 sagde:Jeg forstår ikke rigtig, hvad du mener med 1,5m plexiglas, er det hele bredden på pergolaen, dvs. ingen stolper yderst?
Afhængig af omgivelserne kan det blive et kraftigt løftende moment, når det blæser.
Under alle omstændigheder er bæringen ikke nødvendig, hvis du kan fastgøre pergolaens spær direkte i husets tagstolper, f.eks. ved at bruge længere metalbeslag, der måske går 30 cm ind på tagstolperne i stedet for de små bjælkesko og vinkelbeslag, du havde tegnet, hvis du har stolper yderst, vil det bestemt fungere.
Jeg skal have stolper yderst og bærebjælke der. Første forsøg var 6 m bred (langs med huset) og 3 m dyb (vinkelret på facaden), men skaleret ned til 2 m dyb. Helt op til 3 m høj på grund af kælder/halv sutterrende. Så sikkert meget løftkraft. (Det blæser en del her, også vestsiden).
Primær funktion er at reducere solindstrålingen (mange vinduer) og solafskærmning.
Sekundært er lidt beskyttelse en sommeraften, ved regnstænk.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Justerbar fot till plywood, U-infästning
Möbelsnickeri -
Hur gör man en bra infästning till ett skärmtak?
Altan & Uteplats -
Hjälp med infästning till elfa-hyllor
Inredning -
Infästning orginal stålräcke till utomhustrappa
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Fastgørelse ved siden af regel
Byggematerialer & Byggeteknologi