Jeg skal sætte en TV-antenne op i en mexitegelvilla. Men jeg har ingen idé om hvordan. Tegl er ikke min stærke side. Er mexitegl en solid sten, som man bare kan bore og plugge i, eller er den hul indeni, så pluggen ikke har noget at fæstne i?
Er der nogen risiko for, at jeg kan sprække en sten, når jeg begynder at mishandle den med slagboret?

Behøver ikke have slag for at bore i tegl. Form for fastgørelse lader jeg til nogen anden, men jeg synes epoxiamullerne burde være gode.

Mexi er en solid sten men ret følsom. Den sidder ikke fast så himla godt da den er helt glat på over- og underside.

Du kan ikke sætte antennen i vindskeden eller skorstenen i stedet?

alex86 sagde:
Du kan ikke sætte antennen i vindskederne eller skorstenen i stedet?
Med sne på taget? Så må jeg vente, indtil foråret er kommet :mad:
Nej, det bliver nok en vægmontering i stedet.

@Kattvovven: Epoxy ampuller? For mig en fuldstændig ukendt størrelse!

pegee sagde:
Med sne på taget? Så må jeg vente til foråret er kommet :mad:
Nej, det bliver nok en vægmontering i stedet.

@Kattvovven: Epoxyampuller? For mig fuldstændig ukendt størrelse!
Vanvittigt stresset, kunne ikke komme i tanke om, hvad det hed. Kemiske ankre hedder de. Ampul, som stoppes i borehullet, du slår ankret ind, som ødelægger ampullen og fastgør alt. Industri- og almindelige klatrere plejer at bruge sådan nogle til sikringspunkter, men du behøver jo ikke nogen grovere dimensioner. Meeeen, lyt ikke til mig. Som sagt, findes der sikkert meget smartere løsninger. Som at lægge parabolen i sneen indtil foråret ;)

Prøv at få fat i hiltis røde plug som er ca 100-120mm lange, bor med 10mm bor og franske træskruer som er lige så lange som pluggen så falder den aldrig ned!

pegee sagde:
Med sne på taget? Så må jeg vente til foråret er kommet :mad:
Nej, det må nok blive et vægmontering i stedet.

@Kattvovven: Epoxy ampuller? For mig en fuldstændig ukendt størrelse!
Har I så meget sne at ikke vindskiverne ses? 😝

Har du koldloft og ikke bor for langt fra senderstationen, kan du jo placere antennen inde på loftet. Jeg prøvede det, og det fungerer perfekt selv med 80 cm sne lige nu. Antennen ligger løst på kutterspånet.

alex86 sagde:
Jeg tænker på et sådan her beslag: [link]

😜)
Jeg anede, at det var noget sådan der blev ment.

Huset har tre etager i forskudt plan. Garage, indgangsplan, taglejlighed.
Den gavl, der vender mod den rigtige retning i forhold til senderen, er selvfølgelig den højeste. Jeg har overhovedet ingen lyst til at stå
på en stige op til kippen på tredje etage. (gisp..). :eek:
Så mine alternativer er begrænsede.

Virker en kemisk anker i minusgrader, hvis jeg ikke finder de foreslåede røde hiltiplugge?

Pluggen er så god i dag, så jeg tror ikke, at det løsner sig, plug, der ekspanderer og skruer sig som en knott på bagsiden, hvis det er nødvendigt.
Om teglstenen løsner sig, kan jeg ikke svare på, men gætter på, at der skal nok meget til.

Får du ikke fat på hiltiplugg, så har wurth en lignende, der er lige så god :)
Koster dog ca. 17-20kr/stk, inkl. skrue..
Wurth her i Karlstad sælger disse stykvis :)

Jeg havde ikke fæstnet antennen i mexitegl!
Teglen er kun et lag med luftspalte på indersiden. Hvis du er uheldig, så holder sømmene, der blev sat ved muringen, ikke den ekstra belastning fra antennen, og dele af væggen kan falde ned! Skal du nødvendigvis fæstne antennen i tegelfacaden, så skal du få den forankret indenfor tegllaget.

Det er vel ingen sendemast han skal montere?
Det går næppe at mislykkes med at montere en antenne, der maksimalt vejer et par kilo, min aktive plastantenne vejer ca. 400 gram.
Plug og skrue duer fint.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.