33,018 læst ·
19 svar
33k læst
19 svar
Fastgørelse af bærende bjælke i kantelement
Side 1 af 2
Jeg skal bygge et terrassegulv. Jeg har tænkt mig at fæstne en regel 45*145 i soklen på huset. Soklen består af L-element, med en cementbaseret plade yderst, og bag den 50mm frigolit.
Hvilke ekspansionsbolte eller lignende kan jeg bruge.
Hvilke ekspansionsbolte eller lignende kan jeg bruge.
Hej
Du skal ind i pladen for dette.
Lange ekspansionsbolt fungerer godt eller lange nylonplugs fra f.eks. essve http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3535 søg på 304 318
men du skal være opmærksom på eventuelle el/vand/gulvvarmerør, der går der.
Samt den rette længde, så den griber i mindst 50mm beton.
Du skal ind i pladen for dette.
Lange ekspansionsbolt fungerer godt eller lange nylonplugs fra f.eks. essve http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3535 søg på 304 318
men du skal være opmærksom på eventuelle el/vand/gulvvarmerør, der går der.
Samt den rette længde, så den griber i mindst 50mm beton.
Hej
Tak for svaret. Er der ingen risiko for, at den del af bulten, der er i frigoliten, bøjer nedad, eftersom frigoliten ikke har nogen støttende funktion. Altså at hele bæringen kan synke. Og dermed hele gulvet.
Tak for svaret. Er der ingen risiko for, at den del af bulten, der er i frigoliten, bøjer nedad, eftersom frigoliten ikke har nogen støttende funktion. Altså at hele bæringen kan synke. Og dermed hele gulvet.
Jo, risikoen er ret høj, lidt afhængig af valg af bolt diameter og cc afstand og belastning.
At punktere frigoliten indebærer også, at du får en svækkelse i det vandtætte lag, som frigoliten også fungerer som.
Funktionen for at bolte i væggen er mest for, at den ikke skal glide fra væggen/huset.
Sæt en plintrad ret tæt på huset, så skal det ikke være noget problem, hvis du sætter den tæt nok, kan du lade være med at bolte i væggen.
At punktere frigoliten indebærer også, at du får en svækkelse i det vandtætte lag, som frigoliten også fungerer som.
Funktionen for at bolte i væggen er mest for, at den ikke skal glide fra væggen/huset.
Sæt en plintrad ret tæt på huset, så skal det ikke være noget problem, hvis du sætter den tæt nok, kan du lade være med at bolte i væggen.
Hej
Havde præcis samme problem, da vi byggede vores terrasse. Vi satte ikke den indre bærende bjælke fast i væggen, men lagde den kun på betonplader. De resterende to bærende bjælker blev forankret med stolper. (flyttede i øvrigt den indre lidt tættere på huset) Har fungeret fint i syv år ...
//Mikae
Havde præcis samme problem, da vi byggede vores terrasse. Vi satte ikke den indre bærende bjælke fast i væggen, men lagde den kun på betonplader. De resterende to bærende bjælker blev forankret med stolper. (flyttede i øvrigt den indre lidt tættere på huset) Har fungeret fint i syv år ...
//Mikae
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 703 indlæg
Ville det ikke være nemmest at skære ud polystyren + beton med en diamantskive, støbe en klods mod bundpladen for hvert fastgørelsespunkt med expanderbeton og derefter bore gennem det hele?
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Slettet.
//KoW
//KoW
Jeg satte cc 80 cm. Gør ikke som btgarb skrev: Bor 16 mm hul, brug 16 mm gevindstang og kemankare. Det går ikke. Brug 12 mm gevindstang og ankermasse. Jeg limede også med PL400 på bagsiden af bærlinjen.
Senest redigeret: