altan planlægning i slutfase
Overvejer den bedste måde at bygge mine stolper til plank, der bliver ca. 180cm højt med CC120 mellem stolper på 95x95.

Jeg har tænkt mig at fastgøre stolpen mellem to bærende bjælker ifølge billede.
Hvad tror I om det? Og hvad bliver den bedste fastgørelse? Fransk/vognbolt/almindelig træskrue?

Jeg ved, at 2 stk. 45x95 (som sammenføjes) hvor den ene hviler på den bærende bjælke sikkert kan blive mere stabilt.
Men så kommer stolpen længere ud, og frisbrædderne bliver så et stykke ud over kanten hvilket.

Tips, råd og idéer modtages gerne :)

• Altanbygge med trægulv og stolper placeret mellem to bærende bjælker over grusbund. Viser planlagt metode til fastgørelse af plankeværk.
  • Synes
Pontus Jonason
  • Laddar…
Du skal have noget, der optager bøjningskraften vinkelret på stolpen i det horisontale plan. Et enkelt kortstykke flytter lasten indad til næste bærelinje. Der bliver ret store kræfter på planket ved blæst. Sådan har jeg gjort, for at altanens stolper skal være stabile generelt. Stolpen i mit tilfælde grænser bærelinjen og er boltet/limet. Ligeledes den vinkelrette bærelinje. Tværstykkerne flytter bøjekraften ud til midten af kortstykket.

Trækonstruktion med stolpe og tværstivere, der viser metoder til at stabilisere en terrasse med bærende bjælker og kortstykker for bedre stabilitet.

Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Du behöver ha något som tar upp bøjningskraften vinkelrätt mod stolpen i horisontalplanet. En enkel kortbit flytter lasten indad til næste bærende bjælke. Det bliver ret store kræfter på planken ved blæst. Sådan her har jeg gjort for at altanens stolper skal være stabile i almindelighed. Stolpen i mit tilfælde grænser bærende bjælken og er boltet/limet. Ligeledes den vinkelrette bærende bjælke. Tværstivere flytter ud bøjekraften til midten af kortstykket.
Tak for svar.
Har tegnet lidt om
Byggeri af terrasse med træramme, hvor stolper er fastgjort til bærende konstruktion, omgivet af grus på jorden.
Har lagt ekstra små korte sømregler rundt om stolpen (behøves alligevel for frisbrættet) samt lagt en kortling mod næste bærende bjælke. I sideværts burde det vel ikke behøves lige så meget? At have stolpen halvt over den bærende bjælke hjælper jo mod det bl.a., men dette burde jo blive stabilt så det rækker og bliver tilovers. Måske trækker jeg en skråstiver som dig også, når man alligevel er i gang.

Hvordan har du trukket bolten?

eller sådan her måske.. bliver jo typ lige så meget arbejde
Trækonstruktion med gulvramme og vægpaneler på grusunderlag, markerer byggeprojekt eller renoveringsplan.

• Synes
Mange 0316
  • Laddar…
Med 1,8m høj bliver der meget store kræfter, hvis det stormer ordentligt, når man kun har 145-195mm (hvilken dimension det nu er på bærbjælkerne?) at fastgøre i. Jeg løste det ved at trække dem ned 70-80 cm under terrassen og derefter sætte skråstivere fra enden og op under terrassen for at få en længere hånd i forankringen, men det er jo ikke muligt her, når terrassen ligger i jordniveau.

Det kan meget vel holde med en af varianterne på billederne, men jeg ville nok forsøge at få til en form for forankring i stål med en planke, der er 180 cm. I billedet fra indlæg #3 kunne man f.eks. forestille sig, at man fastgør med to kraftige L-formede fladjern (hvor det ene ben er måske 30 cm (som fastgjort i stolpen) og det andet så langt som remmen tillader), et på hver side af stolpen, som boltes i stolpen og derefter går under bærbjælken og ind i 90 grader (eller lidt mindre, lad os sige 70-80 grader, så den kommer op på remmen (dobbelt rem, så du får samme bredde som stolpen) og kan fastgøres i remmen.

Måske lidt uklart, lavede en klodset principskitse i paint :p

Skitse af konstruktion med lodret plank og vandret bjælke, røde streger viser forslag til forstærkning.

Det er dog ikke sagt, at det måske ikke fungerer at fastgøre ifølge en af principperne ovenfor, nogen der har tid og/eller er betydeligt mere dygtig til beregningerne må gerne regne ud, hvad der faktisk behøves til en 180cm planke cc120cm. Men spontant synes jeg det føles lidt småt kun at fastgøre til bærerne, men jeg kan godt lide at have både bælte og seler :D

• Synes
Murbyggare
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo sagde:
Måske lidt uklart, lavede en klodset principskitse i paint :p

[billede]

Dermed ikke sagt, at det måske ikke fungerer at fastgøre ifølge en af principperne ovenfor, nogen der har tid og/eller er betydeligt mere dygtige i beregningerne må gerne regne ud, hvad der faktisk kræves til et 180cm plank cc120cm. Men spontant synes jeg det føles lidt spinkelt kun at fastgøre i bærbjælkerne, men jeg kan godt lide at have både seler og svøbe :D
Forstår hvad du mener, mine bærbjælker er 145.
Din idé bliver svær at udføre, når stolpen står på en af pladerne, så går det ikke at komme under bærbjælken med en fladjern. Medmindre man begynder at tilpasse bærbjælken for jernet selvfølgelig, men så sjovt synes jeg ikke det bliver :D
Så reducerer jeg hellere på CC målet, men ifølge bogen bør CC 120 være mere end nok.

Planket vil være ca 6m bredt og derefter 90 grader og fortsætte 120cm til, så det har lidt hjælp i enderne, men det er klart i midten af planket skal jeg måske styrke det ordentligt. Det blæser ret heftigt her hvor vi bor.

..måske skal det tilføjes, at de naboer jeg har, som har sat plank på deres terrasse, kun har sat stolpesko i trallen, hvilket ikke kan være i nærheden af det, jeg planlægger her.

LinusW, hvilke gode renderinger du har, er det Sketchup? Hvis ja, er det gratisversionen eller opgraderingen? Held og lykke med byggeriet!☺️

Ah, ja siderne/vinklerne klarer sig nok ret godt da, mest midten som du skriver. Nej, står stolpen på pladen bliver det jo besværligt, så ud på tegningen som at de ikke gjorde det :p

Så hælder det vel mod noget af alternativerne ovenfor :)

Kasper i Malmö Kasper i Malmö sagde:
LinusW, hvilke gode renderinger du har, er det Sketchup? Hvis ja, er det gratisversionen eller opgradering? Held og lykke med byggeriet!☺️
Sjovt at du kunne lide dem, tak :) Det er ikke sketchup, det er 3D Studio Max.

mrVoodoo mrVoodoo sagde:
Ah, ja siderne/vinklerne klarer sig nok ret godt der, mest midten som du skriver. Nej, står søjlen på pladen bliver det jo besværligt, så ud som på tegningen, at de ikke gjorde det :p

Så hælder det vel mod et af alternativerne ovenfor :)
Pladerne i tegningen stemmer ikke 100% overens med hvor de faktisk ligger, men risikoen for at en søjle havner på/ved siden af en plade er ret stor. Pladen stikker så kun op måske 1-2 cm fra gruset da de er nedbanket osv. for at alt skal få plads. Må sikre med træ efter bedste evne.

Nogen der har input omkring fastgørelsen? Fransk skrue/bolt/træskrue?
Har hørt både det ene og det andet om samtlige.

• Synes
Kasper i Malmö
  • Laddar…
LinusW LinusW sagde:
Nogen der har input omkring fæstningen? Fransk skrue/bolt/træskrue?
Har hørt både det ene og det andet om samtlige.
Jeg har prøvet alle tre ved forskellige lejligheder, og det der har fungeret bedst over tid for mig iaf er gennemgående bolt (skrue hedder det jo egentlig men ja :P) og møtrik, varmgalvaniseret, solid træskrue som nummer to og fransk skrue dårligst. Jeg afviser fransk skrue helt og holdent nu til dags faktisk, iaf til ting der skal fastgøres i træ.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
LinusW LinusW sagde:
Sjovt at du kunne lide dem, tak :) Det er ikke sketchup, det er 3D Studio Max.

Pladerne i tegningen stemmer ikke 100% overens med hvor de faktisk ligger, men risikoen for at en stolpe ender på/tæt på en plade er ret stor. Derefter stikker pladen kun op måske 1-2 cm fra gruset da de er banket ned osv. for at alt skal få plads. Det må sikres med træ efter bedste evne.

Nogen der har input omkring befæstelsen? Fransk skrue/bolt/træskrue?
Har hørt både det ene og det andet om alle tre.
Hvordan blev det til sidst og blev det godt? Hvilken konstruktion valgte du og hvilken skrue blev brugt? Jeg er i gang med et lignende projekt og overvejer hvordan man bedst fastgør 95x95-stolper på 45x145-bjælker til et 180 cm højt hegn.

Mine overvejelser er dels hvordan man får det stabilt og dels hvordan man får det lige? Ofte trækker det jo væk lidt når man skruer og det bliver jo ikke så pænt hvis stolperne står skævt. Hvordan minimerer man den risiko? :)

M Marges sagde:
Hur blev det till slut och blev det bra? Vilken konstruktion valde du och vilken skruv användes? Håller på med ett liknande projekt och funderar på hur man bäst fäster 95x95-stolpar på 45x145-bärlinor till ett 180 cm högt staket.

Mina funderingar är dels hur man får det stabilt och dels hur man får det rakt? Ofta drar det ju iväg lite när man skruvar och det blir ju inte så snyggt om stoplarna är står snett. Hur minimerar man den risken? :)
Jag byggde mina stolpar som ett "L"
Jag fäste en virke som var samma som bärlinorna som foten i L:et med vanlig skruv 180 eller 200 långa.. mins ej. Och lite PU lim. Själva L konstruktionen blev väldigt styv och bra.
Foten i L:et gick från stolpen till nästa bärlina där den också fästes.

Planket är nu något år gammalt och står väldigt stadigt.
Passa in L stolpen noga när du fäster för att få en lodrät stolpe

• Synes
Marges
  • Laddar…
LinusW LinusW sagde:
Jeg byggede mine stolper som et "L"
Jeg fæstede et træstykke, der var det samme som bærelinjerne som foden i L'et med almindelig skrue 180 eller 200 lange.. husker ikke. Og lidt PU lim. Selve L-konstruktionen blev meget stiv og god.
Foden i L'et gik fra stolpen til næste bærelinje, hvor den også blev fastgjort.

Plankeværket er nu et par år gammelt og står meget stabilt.
Pas L-stolpen nøje ind, når du fastgør for at få en lodret stolpe
Tak for svar, du kørte altså ikke ifølge billederne ovenfor med stolperne mellem to bærelinjer? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.