Hej
Skal fastgøre køkkenø i betonggulv. Jeg er helt lost, når det kommer til skruer og plug til dette formål. Ikea siger, at man skal bruge en skrue med "kullrigt" hoved. Køkkenøen skal fastgøres med 4 skruer i gulvet. Mine overvejelser er:
- Hvor lange og grove skruer skal man bruge?
- Er skruerne de samme som dem, man bruger til træ med forskellen, at man sætter en plug i hullet først?

Har forsøgt at lede på byggemarkedernes sider efter specifikke skruer, der skal bruges sammen med plugs, men finder ikke rigtigt det, jeg søger.

Mvh
Björn

Er det rent betonggulv eller er der noget ovenpå, fx parket?

Skruen skal ikke være selvborende, når man bruger rawlplug.

Demmpa Demmpa sagde:
Er det rent betonggulv eller er der noget ovenpå, fx parket?

Skruen skal ikke være selvborende, når man bruger plug.
Det er ren beton, eller det er klinker, som jeg skal først bore et lille hul i, og derefter er det beton.

Hvad har du i køkkenøen? Jeg har en halvtstor med ovn, kogeplade og en egetræsskive, den er ikke fastgjort til gulvet. Den vejer en hel del og ville ikke flytte sig, hvis en elefant lænede sig op ad den, benene ville nok gå af først.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Nicro Nicro sagde:
Ja det er samme skruer som til træ.

Køb denne eller lignende. Så køber du en skrue, der er 6mm og ca 45mm + tykkelsen på det, du skal fastgøre. Bor et 8mm hul 50-60mm dybt, lidt afhængigt af skruelængden. Skruen skal gå igennem pluggen.

[link]
Ville de plugs sammen med 6x50 mm spånpladeskrue fungere sammen? Beslaget, der skal fastgøres, er højest 2-3 mm tykt. Derefter kommer der en klinkerplade og lidt fix, så det efterlader ca. 40 mm tilbage af skruen i betonen. Er det for lidt til at give god fastgørelse, så køkkenøen ikke tipper?

https://www.bauhaus.se/spanskiveskr...61321&indexName=nordic_production_sv_products

Gulvvarme i betonpladen?

I InsidersUnited sagde:
Hvad har du i køkkenøen? Jeg har en halvt stor med ovn, kogeplade og en egeplade, den er ikke fastgjort til gulvet. Den vejer ekstremt meget og ville ikke flytte sig selvom en elefant lænede sig mod den, benene ville nok knække før.
Det er bare skuffer, men bordpladen er ret tung, omkring 50 kg, og vil have en udhæng på op til 20 cm på to sider så jeg tænker, at jeg ikke vil have den til at vælte, når ungerne hænger på den.

• Synes
InsidersUnited
  • Laddar…
K KMNelhas sagde:
Gulvvarme i betonpladen?
Jep, lejet et termisk kamera for at undgå slangerne. Fræsede spor til el til køkkenøen tidligere, og der var det termiske kamera guld værd!

• Synes
KMNelhas
  • Laddar…
R Relik sagde:
Japp, lejet et varmekamera for at undgå slangerne. Fræsede spor til el til køkkenøen tidligere og da var varmekameraet guld værd!
Flot! Så har du styr på det. 💪

R Relik sagde:
Er kun kasser men bordpladen er ret tung, omkring 50 kg, og vil have en udhæng på op til 20 cm på to sider, så jeg tænker, at jeg ikke vil have, at den vælter, når børnene hænger på den.
Er udhænger på modsatte sider eller danner de et hjørne?
Hvor dybt er skabet/skabene, hvor udhænget er?
Er det to skabe med ryggen mod hinanden?

Skitse på køkkenøen, dels skabene, dels udhænget?

R Relik sagde:
Det er ren beton, eller det er klinker som jeg skal først bore et lille hul i og derefter er det beton.
Vælg da den som er 65mm i stedet og tilpas skruen efter den. En 8x65 har et udtræksværdi på 230kg (x7 inkl sikkerhedsfaktor) så det kommer til at stå meget stabilt.

Demmpa Demmpa sagde:
Er overhænget på modsatte sider, eller danner de et hjørne?
Hvor dybt er skabet/skabene, hvor overhænget er?
Er det to skabe med ryggen mod hinanden?

Skitse af køkkenøen, dels skabene, dels overhænget?
De danner et hjørne. Vedhæfter billede som illustrerer.

• Planskisse med vægge og mål, fremhævet blåt område viser hjørnedannelse.
Nicro Nicro sagde:
Vælg da den som er 65mm i stedet og tilpas skruen efter den. En 8x65 har et udtræksværdi på 230kg (x7 inkl. sikkerhedsfaktor) så det vil stå meget stabilt.
Jeg har virkelig svært ved at finde passende kombinationer af plug og skrue,
men ville det fungere med:
Træskrue 5.0x60 mm
Universalpløk 6 x 35 mm

Og hvis jeg så sætter et par ekstra vinkeljern i "sargen" som skal holde fast i køkkenøen?

Det er altså fire skabe, der sidder sammen, to 800x600 henholdsvis to 800x400 ved siden af hinanden, så det samlede gulvareal, som skabene optager, er 1600x1000 med en bordplade på ca. 50 kg.

Er den ene kortside mod en væg?

Det behøver ikke skrues fast i gulvet, det vil ikke vælte, selvom fem voksne skulle stå yderst på udhænget på langsiden.

• Synes
Relik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.