2,600 læst ·
27 svar
3k læst
27 svar
Fastgøre køkkenø i betonggulv - skrue og plug
Hej
Skal fastgøre køkkenø i betonggulv. Jeg er helt lost, når det kommer til skruer og plug til dette formål. Ikea siger, at man skal bruge en skrue med "kullrigt" hoved. Køkkenøen skal fastgøres med 4 skruer i gulvet. Mine overvejelser er:
- Hvor lange og grove skruer skal man bruge?
- Er skruerne de samme som dem, man bruger til træ med forskellen, at man sætter en plug i hullet først?
Har forsøgt at lede på byggemarkedernes sider efter specifikke skruer, der skal bruges sammen med plugs, men finder ikke rigtigt det, jeg søger.
Mvh
Björn
Skal fastgøre køkkenø i betonggulv. Jeg er helt lost, når det kommer til skruer og plug til dette formål. Ikea siger, at man skal bruge en skrue med "kullrigt" hoved. Køkkenøen skal fastgøres med 4 skruer i gulvet. Mine overvejelser er:
- Hvor lange og grove skruer skal man bruge?
- Er skruerne de samme som dem, man bruger til træ med forskellen, at man sætter en plug i hullet først?
Har forsøgt at lede på byggemarkedernes sider efter specifikke skruer, der skal bruges sammen med plugs, men finder ikke rigtigt det, jeg søger.
Mvh
Björn
Ja det er de samme skruer som til træ.
Køb denne eller lignende. Så køber du en skrue som er 6mm og ca. 45mm + tykkelsen på det du skal fæste. Bor 8mm hul 50-60mm dybt, lidt afhængig af skrue længden. Skruen skal gå igennem pluggen.
https://www.byggmax.se/universalplugg-fischer-duopower-8x40mm-p246717
Køb denne eller lignende. Så køber du en skrue som er 6mm og ca. 45mm + tykkelsen på det du skal fæste. Bor 8mm hul 50-60mm dybt, lidt afhængig af skrue længden. Skruen skal gå igennem pluggen.
https://www.byggmax.se/universalplugg-fischer-duopower-8x40mm-p246717
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 indlæg
Hvad har du i køkkenøen? Jeg har en halvtstor med ovn, kogeplade og en egetræsskive, den er ikke fastgjort til gulvet. Den vejer en hel del og ville ikke flytte sig, hvis en elefant lænede sig op ad den, benene ville nok gå af først.
Ville de plugs sammen med 6x50 mm spånpladeskrue fungere sammen? Beslaget, der skal fastgøres, er højest 2-3 mm tykt. Derefter kommer der en klinkerplade og lidt fix, så det efterlader ca. 40 mm tilbage af skruen i betonen. Er det for lidt til at give god fastgørelse, så køkkenøen ikke tipper?Nicro sagde:
https://www.bauhaus.se/spanskiveskr...61321&indexName=nordic_production_sv_products
Det er bare skuffer, men bordpladen er ret tung, omkring 50 kg, og vil have en udhæng på op til 20 cm på to sider så jeg tænker, at jeg ikke vil have den til at vælte, når ungerne hænger på den.I InsidersUnited sagde:
Er udhænger på modsatte sider eller danner de et hjørne?R Relik sagde:
Hvor dybt er skabet/skabene, hvor udhænget er?
Er det to skabe med ryggen mod hinanden?
Skitse på køkkenøen, dels skabene, dels udhænget?
Jeg har virkelig svært ved at finde passende kombinationer af plug og skrue,Nicro sagde:
men ville det fungere med:
Træskrue 5.0x60 mm
Universalpløk 6 x 35 mm
Og hvis jeg så sætter et par ekstra vinkeljern i "sargen" som skal holde fast i køkkenøen?
Det er altså fire skabe, der sidder sammen, to 800x600 henholdsvis to 800x400 ved siden af hinanden, så det samlede gulvareal, som skabene optager, er 1600x1000 med en bordplade på ca. 50 kg.
Er den ene kortside mod en væg?
Det behøver ikke skrues fast i gulvet, det vil ikke vælte, selvom fem voksne skulle stå yderst på udhænget på langsiden.
Er den ene kortside mod en væg?
Det behøver ikke skrues fast i gulvet, det vil ikke vælte, selvom fem voksne skulle stå yderst på udhænget på langsiden.