13,436 læst ·
15 svar
13k læst
15 svar
Fastgøre gulvlister, som man har limet.
Side 1 af 2
Hvordan spænder jeg bedst gulvlister, som jeg har tænkt mig at lime fast mod væggen?
Jeg læste, at man kan bruge smeltlim eller dobbeltklæbende tape til at "presse" gulvlisten mod væggen, mens det rigtige lim, f.eks. PL600, tørrer.
Jeg læste, at man kan bruge smeltlim eller dobbeltklæbende tape til at "presse" gulvlisten mod væggen, mens det rigtige lim, f.eks. PL600, tørrer.
Har du aldrig tænkt dig at male mere? Skal huset rives, når væggen bliver beskidt?E Ett_unikt_namn sagde:
Jeg lærte som barn, at man bør gøre rent bag panelerne en gang om året.
Paneler monterer man, så de er nemme at fjerne. Hvis man vil have dem glatte, så spartler og maler man dem efter montering, det bliver desuden pænere.
Jeg har ingen sømpistol eller lignende maskine.Cheesen sagde:
Har du aldrig tænkt på at male det om igen? Skal huset rives ned, når væggen bliver beskidt?
Jeg lærte som barn, at man burde rengøre bag listerne en gang om året.
Lister monterer man, så de er nemme at fjerne. Ønsker man at have dem glatte, så spartler og maler man dem efter montering, det bliver desuden pænere.
Placer en tung møbel mod som holder dem på plads, mens limet hærder? F.eks. et liggende spisebord eller lignende
Moderator
· Stockholm
· 56 280 indlæg
Jeg har brugt dobbeltklæbende tape og tapet en 40 cm lang regel fast på gulvet mod listen, der skal spændes, og så trækiler mellem reglen og listen. Nogle sådanne langs listens længde, så går det. Måske er det godt at teste mod noget andet først. Visse tapevarianter klæber "permanent".
Smart.H hempularen sagde:
Jeg antager, at du laver sjov med os? Der findes vel ikke et menneske, der fjerner alle lister en gang om året for at gøre rent bag dem? Det virker jo lidt skørt.Cheesen sagde:
Brug lim som er sugende, det er enten PL 600 eller PL400, kan ikke helt huske det. Så trykker du bare fast det stykke for stykke. Det virkede fint for mig.
edit: det er PL600, jeg mener, som producenterne beskriver har "sugekopfunktion"
edit: det er PL600, jeg mener, som producenterne beskriver har "sugekopfunktion"
I gamle huse sidder sokler og foder bragt spigret og plads malet. Jeg synes, det er pænest, og desuden er det tæt ind bagved, så der er intet behov for at gøre rent bagved. Du løfter vel ikke gulvet og gør rent i bjælkelaget?Cheesen sagde:
Har du aldrig tænkt at male om noget mere? Skal huset rives ned, når væggen bliver plettet?
Jeg lærte som barn, at man bør gøre rent bagved listerne en gang om året.
Lister monterer man, så de er lette at fjerne. Vil man have dem glatte, så spartler og maler man dem efter montering, det bliver desuden pænere.
Løse lister synes jeg ser billigt ud...
Ser ikke problemet med at lime en liste fast. Skal man male om eller tapetsere om, gør man det NED til listen.
Plejer oftest at skyde og lime, fordi mange gange når man kun skyder, og i visse tilfælde, hvis der kun er gips bagved, har sømningen tendens til at løsne sig med årene.
Skruer man kun når der er en massiv væg bagved, og da med sokkelskruer. Generelt altid pænere at lime eller skyde.
Plejer oftest at skyde og lime, fordi mange gange når man kun skyder, og i visse tilfælde, hvis der kun er gips bagved, har sømningen tendens til at løsne sig med årene.
Skruer man kun når der er en massiv væg bagved, og da med sokkelskruer. Generelt altid pænere at lime eller skyde.