Hej!

Jeg har købt L-støtte fra fabrikken. Jeg har fået cirka halvdelen af dem sat på plads af et entreprenørfirma, og nu er jeg begyndt at fastgøre hegnsstolper på indersiden af L-støtterne. Når jeg har sat stolperne, skal entreprenørfirmaet komme tilbage og fylde op på indersiden af L-støtterne.

Jeg har lavet en tegning (som er en del af et godkendt byggetilladelse) af, hvordan hele konstruktionen skal se ud:

Diagram over L-støtte og hegninstallation, der viser mål og placering i forhold til jordniveau og vejens kant.

Hvad I ser på tegningen er 10kN L-støtte, der er 120 mm tykke, samt en fastmonteret sort stolpe 95x95mm. Den sorte stolpe er egentlig imprægneret og skal males om et år eller to.

Person måler en lille revne på et betonelement med et målebånd.

Jeg havde overvejet ekspansionsbolte, men da jeg var på byggemarkedet i morges, anbefalede de mig facadeplug. Så jeg købte en kasse og tog hjem og begyndte.

Fasadplugg-pakke, R-FF1-N-10K160, med oplysninger om dimensioner og piktogrammer, holdt af en hånd.
Man holder en blå fasadplugg og en skruv i håndfladen. I baggrunden ses en spand med flere blå plugs.

Arbejdsmetoden var ret hurtig og nem:

1. Fastgør stolpen midlertidigt der, hvor den skal sidde, med en skruetvinge.
2. Cirka 200mm fra underkanten af stolpen: bor med en 10mm tyk betonboremaskine med en slagboremaskine igennem både 95-regel og 70-80 mm ind i L-støttens væg på samme tid.
3. Slå pluggen forsigtigt ind i hullet med en hammer, indtil pluggens krave flugter med hullets kant.
4. Skru den tilhørende skrue ind med en skruemaskine, indtil skruemaskinen ikke kan mere.
5. Slap af med tvingen, juster stolpen med et vaterpas i begge retninger, og fastgør tvingen igen.
6. Bor et nyt hul igennem stolpen og ind i væggen, cirka 150mm fra væggens overkant. Ind med pluggen og skruen. Samt en tredje og sidste fastgørelse på samme måde mellem den nederste og øverste fastgørelse.
7. Stram det sidste på skruerne med en topnøgle.

Træstolpe fastgjort med skruer til betonvæg, synlig sprække i stolpen, skiver under skruerne mangler på øverste to skruer.
Byggeplads med L-støtter, træstolper og arbejdsmaterialer. Et hvidt hus og et rødt hus ses i baggrunden.

Jeg er tilfreds med fastgørelsen, og det føles som om stolpen sidder virkelig fast. L-støtterne trinser sig 200mm i højden nogle steder på grund af niveauforskelle på grunden. Derfor vil plankerne også trinser sig i overkanten. Hvor grunden skråner mest, vil der være cirka 900mm synligt L-støtte over jorden. Og hvor grunden udjævner sig, vil der kun være cirka 300mm synligt L-støtte over jorden. Byggetilladelsen siger som højst en samlet højde af 2200mm af L-støtte og planke. Vi vil ikke bygge 2200mm højt plank overalt. Men hvad jeg vil sige er, at planket oven på L-støtterne vil kunne blive så højt som 1700mm.

Til mine spørgsmål:

1. Burde jeg have brugt ekspansionsbolte i stedet? Ville det have været endnu stærkere? Det blæser en del, hvor jeg bor, og der vil ikke være større sprækker end 5mm mellem brædderne, hvilket sandsynligvis gør planket til en stor vindfanger. Vi vil bruge 28x145mm facadebrædder på planket.

2. Jeg skal sætte 50-60 stykker stolper. Jeg har sat cirka 9 stykker. På de første 5 stolper glemte jeg at sætte skive. Hvor slemt er det? Skal jeg lave fastgørelserne om?

3. På et tidspunkt fik jeg en tynd, men ret lang revne i et hjørne på en L-støtte. Hvad kan jeg have gjort forkert? Kan det have været fordi jeg satte skruen i pluggen og slog dem begge ind i hullet samtidig? Og at pluggen inde i hullet derefter ekspanderede for meget? Borehullet nærmest revnen er cirka 120mm fra overkanten af L-støtten og cirka 230mm fra højre kant på L-støttens væg. Hvad kan jeg gøre for at undgå flere sådanne revner? Hvad skal jeg gøre ved revnen for at undgå problemer i fremtiden?

Beton L-støtte med en tydelig, lang sprække på overfladen, der forløber diagonalt fra kanten mod midten. L-støtte med synlig revne langs overfladen, ved siden af er en træstolpe med en knast. Baggrund viser byggeplads og jord.

PS. Tagger @C.Lundin i dette indlæg, da han har givet mig fantastisk "beton-relateret" hjælp i et tidligere indlæg. Dog værdsætter jeg alles svar utrolig meget <3

Tak på forhånd :)

Senest redigeret:
Jeg ville om muligt have valgt en længere skrue, til 180/200mm, samt anvendt større skiver.
Prøv at sætte skiver på alle. Efterspænd manuelt før genfyldning.

Problemet, når man borer så langt og igennem både stolpe og beton, er jo, at stolpen vil bevæge sig lidt (selv med tvinge), hvilket gør, at hullet i betonen måske bliver lidt for stort. Men det er jo samtidig en smart løsning i forhold til antallet af stolper.

Kan revnen skyldes, at du har været uheldig og ramt armering?

GoForIt GoForIt sagde:
Jeg havde om muligt gået op yderligere i længde, til 180/200mm på skruen, samt anvendt større skiver.
Forsøg at sætte skiver på alle. Efterspænd manuelt inden genopfyldning.

Problemet, når man borer så langt og igennem både stolpe og beton, er jo, at stolpen vil bevæge sig lidt (selv med tvinge), hvilket gør, at hullet i betonen måske bliver lidt for stort. Men det er jo samtidig en smart vej med hensyn til antal stolper.

Kan revnen skyldes, at du har haft uheld at ramme armering?
Hej og tak for dit svar @GoForIt

Angående længden på skruen er jeg ræd for at komme til at bore igennem L-støttens væg eller lave flere revner da væggen vil være synlig ud mod gaden. Det er muligt, at jeg ramte armering, da det revnede, boret jeg købte skal tilsyneladende kunne gå igennem armering også sagde de i butikken. Hvis jeg har brug for endnu dybere borehuller til længere skruer, er risikoen vel endnu større for, at jeg rammer armering eller kommer til at lave hul på ydersiden, hvis jeg kommer til at bore for langt eller sådan...?

At købe større skiver kunne jeg dog godt gøre. Du synes altså, at jeg skal købe større skiver og sætte dem på / bytte ud med de 8 stolper, jeg allerede har sat?

Angående at efterspænde mener du, at jeg skal gå derhen igen og efterspænde alle skruer med topnøgle, inden de fylder igen? Ingen problemer :)

Tak for dit svar

Jeg havde nok valgt gängstång og Ankarmassa

Det bliver jo en ret god løftestangseffekt med tanke på højden, og så føles de cirka 60mm i muren ikke så meget. Kan man få noget frem om, hvordan armeringen sidder, så du fx kan tilpasse skruehøjden?

Ja, noget større skiver (ByggMax sælger til en god pris i løsvægt) og skiver på alle steder.
Og efterstramme med topnøgle som du beskriver.

Den store overflade, der skabes, fungerer som et rigtigt sejl og vil med vinden vibrere lidt, hvorved Profilen vil bevæge sig. I dit tilfælde ville jeg forankre dem mod græsplænen for at sikre, at de står fast i mange år. Det er ikke så meget jordtrykket, der gør noget, det er vinden. Sørg også for, at der er knust materiale mellem jord og profil på indersiden. Bedre at gøre noget ordentligt med det samme i stedet for at lave det om.

• Synes
GoForIt
  • Laddar…
Hej og tak for jeres svar og jeres tid.

Jeg vil bare tilføje, at jeg har udeladt nogle dele, som er ret vigtige, undskyld for dette, men her kommer de.

1. Espalier-huller.
Planket vil have en total strækning på 52 meter. I planket vil der være 7 styk espalierhuller, som er 1,5m brede stykkes og har omtrent 10cm mellem lamellerne, som kun bliver cirka 45mm brede. Så der vil vi få lidt luftgennemstrømning, som forhåbentlig gør, at lufttrykket på planket bliver lidt mindre. Her nedenfor ser I, hvordan det hele ser ud, inklusive espalierhuller. (undskyld de røde streger, som er en begyndelse på at forsøge at skitsere, hvor stolper og regler skal sidde).

Diagram over plankel layout med spaljéhuller og vinkler ved indkørslen. Omfatter dimensioner og vinkler, viser forskellige sektioner og markeret i rødt for stolper og bjælker.

2. Vinkler.
Planket vil følge vores grundgrænse, med lidt undtagelse. Der vil være en del vinkler i planket, så det er altså ikke 52 meter lige strækning. Jeg tænker, at det hjælper til at gøre det hele lidt mere stabilt. Her er situationsplanen (det vi behandler i denne tråd, er strækning A - D, de mørkerøde tykkere streger er espalierhuller):
Kort over byggeprojekt med omkreds og placering af spaljé-huller langs grænsen. Markerede punkter A-D viser forskellige dele af strukturen.

Ud over det, jeg har nævnt ovenfor, er tanken at bygge en lille tværvæg et sted for at skjule en luft-/vandpumpe, så det bliver som en stiver, der tager tryk. Man kunne lave lignende flere steder, typisk som en espalier eller noget ud fra planket ind mod grunden.

Videre har jeg tænkt at justere med topnøgle, som I påpeger, før vi genfylder. Vi har også tænkt at fylde med en form for fyldstensgranulat, typisk 11 - 16, lige under stolperne inden genfyldning, for at få bedre dræning omkring stolperne.

Jeg er godt klar over, at planket kommer til at blive som et sejl/en stor vindfanger. Det har jeg været bekymret for, siden vi begyndte at skitsere dette (for over et år siden). Derfor valgte jeg 10kN L-støtte i stedet for 5kN. Jeg valgte også 95-stolpe i stedet for 70-stolpe. Og selvfølgelig vil jeg gøre dette ordentligt fra starten i stedet for at gøre det om, især når det har kostet så forbandet meget med L-støtte og omkostninger for entreprenørerne at placere støtterne.

Jeg burde have lagt dette indlæg her i forummet først for at få meninger om fastgørelsen. Men da jeg var i byggemarkedet, anbefalede de mig denne facadeplugg, jeg havde længe tænkt på ekspander. En skive havde jeg ikke tænkt på, men når jeg skruer med topnøgle indser jeg, at en skive er nødvendig, fordi hovedet borer sig ind i stolpen, jo mere jeg strammer til.

Spørgsmål
1.
Skal jeg fjerne alle facadepluggene jeg har sat for at få ind længere skruer?
2. Hvis kvadratskiven jeg har brugt (9x25x3mm Vfz) er for lille, hvilken størrelse havde været at anbefale?
3. Hvis jeg i stedet lader fastgørelserne jeg allerede har lavet være urørte, kunne jeg så supplere med en fjerde fastgørelse per stolpe, som da er f.eks. gevindstang + ankermasse, alternativt ekspanderbolt? Ville det gøre nogen forskel?

Jeg leder efter en form for "sidste hjælp her" for at undgå helt at gøre de 16 stolper, jeg allerede har sat, om - hvis man kan lave en slags supplerende sikkerhed. Og så undrer jeg mig selvfølgelig over, hvordan jeg skal fortsætte. Det kommer til at blive cirka 52 stolper, så jeg har en god del tilbage - som jeg kan sørge for at gøre på den rigtige måde.

Ved de huller, jeg allerede har lavet, har jeg ved enkelte lejligheder stødt på armering. Boret jeg købte skulle åbenbart kunne bore igennem armering, så første gang trykkede jeg på som bare pokker med maskinen. Og det kan være der, sprækken opstod. Efter det, når jeg stødte på armering, valgte jeg i stedet at tage et nyt hul et par centimeter ved siden af for ikke at ramme armering.

Tak på forhånd

/Daniel

1 Lad dem der sidder der være
1a Hvis du synes, du vil have mere greb, så sæt en til ind, går fint med den slags, du har.
2 For svage skiver, så store som muligt skal de være, der findes firkantede, varmgalvaniserede, er hullet for stort i dem
så sætter du en mindre udenpå.
3 Se 1a
4 Det med grus bag ved stolperne er godt, sæt gerne direkte mod stolperne en min. halv meters bredde,
platonmåtte eller lignende mod stolpen og ca. 20 cm nedenom den og op til lige over jorden,
dette gør, at stolpen aldrig får direkte kontakt med vand og fugt, som bliver i jordmasser, og stolpen
rådner uanset trykimprægneret træ. Tro mig, jeg ved det med at rådne.
5 Det med de vinkler, der bliver, kommer til at afstive godt, og hvis du får endnu en vinge
90 grader ud på noget sted, f.eks. affaldsbeholderbeskyttelse eller andet, så er du i mål, der behøves bare et par meter
for at afstive mod vinden. Hvis muligt ved et hul, som du skal have på langstrækning.

Edit Det med revnen opstod, da du borede og ramte jern, da vibrerede alt, og der blev en revne i hjørnet
ikke noget at bekymre sig om armeringen holder sammen.

Okay, tak for svar.

Ja, jeg rører helst ikke dem jeg har sat, medmindre det er 100% nødvendigt. Jeg er bange for, at skruen ikke griber lige så godt, hvis jeg skruer den ud og derefter skruer den ind igen.

Så tror jeg, planen bliver som følgende @jonaserik

1. Købe større skiver, men hvilken størrelse?
2. Suppler med en ekstra facadeplug med tilhørende skrue med en stor skive på hver af de 16 stolper, jeg allerede har sat. Hvor tæt på eksisterende huller er det okay at tage nye huller i beton - så de ikke kollapser i hinanden?
3. Så på de resterende 44 stolper bruger jeg samme 169mm skrue med tilhørende plug, men med nye store skiver. Og så fortsætter jeg med at sætte tre per stolpe.

4. Når det kommer til genopfyldning, forstår jeg det som, at du siger, at jeg enten skal bruge grus / knus ELLER platonmåtte? For hvis jeg kun bruger platonmåtte og monterer den, så den går "forbi" stolpen 20 cm på hver side samt 20 cm nedenfor stolpen, bør jeg da reducere dens kontakt med fugt til ca. 95%? Så behøver jeg vel ikke også lægge grus ved siden af? Årsagen til at jeg spørger er, at det føles meget lettere med platonmåtte. Samt billigere :)

5. Angående vinkler og tværvæggene. Så sætter jeg en tværvæg, hvor jeg skal gemme pool-pumpen. Så kan jeg lave et par ekstra sådanne (med tværstag af 95-stolper), der samtidig kan fungere som espalier for planter.

6. Så har jeg glemt at nævne dette: Langs cirka 40% af plankens længde skal jeg have terrasse. L-støtterne slutter i højden ca. 10 cm over toppen af min forestillede terrasse. Så jeg har tænkt mig at fæstne bærelinier (45x145) langs med 95-stolperne. Er det dumt at fæstne bærelinier til terrassen i 95-stolperne, som sidder monteret på L-støtterne? Det gør vel, at 95-stolperne sidder endnu mere fast. Terrassen vil gå indad mod haven ca. 4 - 6 meter fra planket. Så det bliver jo et ordentligt stykke terrasse (stor vægt), der holder imod på indersiden.

EDIT:
Jeg opdaterede skitsen lidt. Sådan her, med terrasse mod planket er tanken at bygge langs en stor del af planket / L-støtterne. Hit eller forbi?

Tværsnit af en byggeplan viser L-støtte, hegn, bærlinjer og træterrasse langs en tomt. Mål angiver højder og placeringer for konstruktion.

Tak på forhånd

/ Daniel

Senest redigeret:
1 her er en god pris https://www.proffsproduktershop.se/...BUmWMTH6LIzKB5RXAvD06KS004OAXa_kaAp0ZEALw_wcB
1a afhængig af hvad for en dim på bolt/skruv in kan du tage en mindre og sætte udenfor, Scroll på samme side
Alternativ er et galvaniseret fladjern 60 mm og kappes 60X60 med borehul i som passer din bolt/skruv
2 Det går fint med 50 mm mellem
3 Ok med det
4 Platon mod stolpe og lidt grus mellem jord og platon, lad os sige 60 cm bredde, så drænerer det lidt mod bunden, hvis det løber vand der ved kraftig regn
5 Det afgør du selv, bare mærk hvor stabilt eller vaklende det bliver, kan rettes med evt. stag senere
6 Går hvordan det skal at fastgøre i stolpen, men du skal have et X-antal sokler som bærer terrassen og med bjælkelag og vægt kommer de L-profiler til at stå stabilt

J jonaserik sagde:
1 her er en god pris [link]
1a afhængig af hvad for en dim på bolt/skruer in kan du tage en mindre og sætte udenfor , Rul ned på samme side
Alternativ er et galvaniseret pladejern 60 mm og skæres til 60X60 med borehul i som passer din bolt/skruer
2 Det går fint med 50 mm mellem
3 Ok med det
4 Platon mod stolpe og lidt grus mellem jord og platon, lad os sige 60 cm bredde, så drænerer det lidt mod bunden, hvis der løber vand der ved kraftig regn
5 Det afgør du selv, bare føl hvor stabilt eller vaklende det bliver, kan rettes med evt. stiver senere
6 Går fint at fastgøre i stolpen, men du skal have et X-antal sokler som bærer terrassen og med bærende bjælker og vægt kommer de L-profiler til at stå stabilt
Tak for hurtigt svar @jonaserik

1. Det link du sendte havde ingen speciel skive markeret. Jeg har små skiver fra tidligere som jeg allerede har købt i byggemarkedet. Men jeg tænkte tage til byggmax i morgen tidligt og købe nogle større. Skal jeg gå med 6x6cm firkantskiver varmforzinkede?

2.
Jeg beder vores entreprenør smide grus udenfor platonmåtten før de fylder med makadam/jord.

3.
Angående fastgørelsen af platonmåtten, kan man fastgøre sådanne specielle søm til platonmåtten i L-støtterne? Må jeg forbore? Eller er det nok hvis jeg fastgør platonmåtten på siden af hver stolpe, og lader platonmåtten hænge ud 20cm på hver side af stolpen? Eller må jeg købe en masse af den der platonmåtte-list?

4.
Ja, terrassen vil ikke kun hvile på reglen som ligger længst ved hegnets 95-stolper. Jeg lægger også en masse 300x300x50mm betonplader som mine bjælker hviler på (ifølge terrasse-standard). Jeg fastgør også terrassen til poolens betonkrave.

/ Daniel

1 jeg får frem den. skidt det samme, tag så store du finder, måske behøves dine mindre så skruen ikke går gennem hullet, gerne galv hvis du finder, ikke bonjern, rustfrit går det med, men galv/rustfrit kan ikke lide hinanden så godt, men holder nok din levetid
2 Skal de fylde med makadam bagved, så behøves intet grus, bliver ligesom lag på lag da,
3 Bare næste op platon med hvad som helst i stolpen lidt let. bare så den hænger ved,. opfyldning klipper fast den
4 Skal meget til at L-profilerne ved altanen skal bevæge sig, det bliver en krydsafstivning i sidled der

Vi har også sat l-støtte og fyldt ud på grunden. Satte 45x70 reglar som hegnspæle med spikplugg. Det holdt ikke da børnene hænger på hegnet. Jeg satte betonskruer, bare til at bore, så blæse rent og til sidst skrue boltene fast med mutterknakkeren.
De spikpluggen du satte er elforzinkede og kommer til at ruste. De ser svage ud til at holde de pæle.

J JonteH sagde:
Vi har också satt l-stöd och fyldt ud grunden. Satte 45x70 reglar som stakitstolper med sømpløk. Det holdt ikke, da børnene hænger på stakittet. Jeg satte betonskruer, bare til at bore, dernæst blæse rent og til sidst fastgøre boltene med mutterknakkeren.
De sømpløk du har sat er elforsinkede og kommer til at ruste. De ser spinkle ud for at holde de stolper.
Hej og tak for dit svar :)

Men det er ikke sømpløk, det er facadeankre hvor jeg først sætter en pløk og derefter skruer jeg skruen ind i pløkken, så den ekspanderer. Jeg skal ringe til byggemarkedet i morgen og spørge om hvorfor de er elforsinkede, jeg havde dårlig viden / tænkte ikke på det. Men de anbefalede mig disse, da jeg fortalte hvad jeg skulle lave, og jeg viste endda billeder af L-støtterne og stolperne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.