Hej,

Har købt romerske ringe/gynge/trapez til min datter på 2,5 år. Vi bor i en lejlighed bygget i 30'erne og stoler ikke rigtig på, at jeg kan få fastgjort beslagene i loftet på en sikker måde… Da tanken er, at de skal sidde i forbindelse med hendes dør, overvejer jeg i stedet om det er bedre at sætte beslagene i betonvæggen over væggen.

Hvad tror I om dette? Og hvordan bør jeg tænke, når jeg vælger dimensioner på skruen? Udstyret kan klare op til 70 kilo, men det er jo tænkt til datteren på ca. 15 kilo, men vil gerne have en god margin.

• Rød cirkler markerer mulige placeringer for beslag på væggen over en døråbning i en ældre lejlighed.
  • Metalfæste med karabinhage til ophæng, placeret på bord. Velegnet til romerske ringe eller trapets i børneværelse. Stabil montering foreslået.
  • En hånd holder en metalbeslag med krog mod en væg over en dørkarm, klar til montering til ophæng af romerske ringe eller gyngesæt.
Værd at tænke på er, at vibrationerne vil gøre hullerne større med tiden hun gynger.

Jeg ville bruge større beslag med to større huller, bore og fylde med ankermasse og drive en betonskrue med skive ind.

Alternativt kan du tage en plywoodplade, som du fastgør med fire solide skruer efter ovenstående metode og også lime mod væggen. Derefter skruer du beslagene, du har, i plywoodpladen og væggen.

Tænk også på, at over dørkarmen er det kun mørtel sandsynligvis 20 mm, så der vil skruen ikke få fat i beton.

For det første: OVERdimensioner! Datteren vejer ganske vist kun 15 kilo i dag, men de vokser hurtigere, end man tror, kan jeg sige. (De der to aflange herrer, der bor her hjemme hos os, og som for nylig blot var små livlige drengebørn, som man måtte bære rundt på, vokser snart gennem taget.) Desuden er der altid på et eller andet tidspunkt en anden, der skal teste ringene, og så kan det blive livligt. Tænk sådan, at fastgørelserne skal kunne klare mere end selve ringene.

For det andet: Bor huller indtil du kilder naboen i ryggen med boret, fyld med ankermasse, og så i med de groveste bolte, der kan tænkes. Brug f.eks. gængebjælke, så kan du også om nødvendigt skrue ringene af, ved at du ganske enkelt træder stængerne gennem ringenes fastgørelseshuller og strammer med møtrik og skive.

For det tredje: At bore i beton er en plage; sørg for at have et nyt og skarpt bor. Formodentlig vil det også vise sig, at der er armeringsjern lige der, hvor du har tænkt at bore, hvilket du først opdager, når du har stået et stykke tid og undret dig over, hvorfor boret bliver brandvarmt uden at gå dybere. (I den situation skifter du til stålbor, indtil du er igennem, og derefter til et nyt betonbor, da du lige har ødelagt spidsen på det forrige. Spørg mig ikke, hvordan jeg ved DET :cool: )

• Synes
adiel
  • Laddar…
ricebridge ricebridge sagde:
.
For det tredje: Bore i beton er et elendigt arbejde; sørg for at have et nyt og skarpt bor. Formentlig vil det også vise sig at være armeringsjern lige der, hvor du har tænkt dig at bore, hvilket du ikke opdager før du har stået et stykke tid og undret dig over, hvorfor boret bliver rygende varmt uden at gå dybere. (I den situation skifter du til stålbor, indtil du er igennem, og derefter til et nyt betonbor, da du lige har ødelagt spidsen på det første. Spørg mig ikke, hvordan jeg ved DET :cool: )
Kan også være meget komfortabelt med passende borhoved f.eks. Hilti TE-CX som er beregnet til netop armeret beton. Spiller ingen rolle, hvis man støder på armeringsjern, bare fortsæt som normalt.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Karrock
Det var rigtige superbeslag. Ser dog ud som om de skal monteres i loftet (leddet?). 8mm plug af den længere slags, valgfrit kvalitetsmærke og 6mm skrue i burde være tilstrækkeligt.

Træklods med gevindstænger og skiver monteret på en væg, brugt som tv-beslag for at sikre stabilitet i tvivlsom vægkonstruktion.
A adiel sagde:
Hej,

Har købt romerske ringe/gynge/trapets til min datter på 2,5 år. Vi bor i en lejlighed bygget i 30'erne og stoler ikke helt på, at jeg lykkes med at få fastgørelsene i loftet på en sikker måde… Da tanken er, at de skal sidde i forbindelse til hendes dør, overvejede jeg i stedet, om det er bedre at sætte fastgørelserne i betonvæggen over væggen.

Hvad tror I om dette? Og hvordan bør jeg tænke, når jeg vælger dimensioner på skruen? Udstyret klarer op til 70 kilo, men det er jo tænkt til datteren på ca. 15 kilo, men vil gerne have en god margin.
Er det muligt at bore lige igennem og sætte gevindstang med møtrik+skive på begge sider? Sådan gjorde jeg med et tv-beslag, da jeg ikke stolede på vægmaterialet. Sidder som et bjerg, ikke just smukt måske, men det er gemt bag en dør.....

Senest redigeret:
  • Synes
ricebridge og 1 anden
  • Laddar…
A adiel sagde:
Hej,

Har købt romerske ringe/gynge/trapez til min datter på 2,5 år. Vi bor i en lejlighed bygget i 30'erne og stoler ikke helt på, at jeg kan få fæsterne sikkert fastgjort i loftet… Da tanken er, at de skal sidde ved hendes dør, overvejer jeg i stedet, om det er bedre at sætte fæsterne i betonvæggen over væggen.

Hvad tror I om dette? Og hvordan bør jeg tænke, når jeg vælger dimensioner på skruen? Udstyret kan klare op til 70 kilo, men det er jo tænkt til datteren på ca. 15 kilo, men vil gerne have godt med margin.
Alternativ kan være en chins-bar. Disse har små fæster, man skruer i karm, så de sidder godt. Har sådan en her, og den klarer mine 100 kg i hvert fald. Til permanent brug kan man nok skrue i en metalskrue, så den ikke åbner sig.
https://www.jula.se/catalog/fritid/...hantlar-och-skivstanger/pull-up-stang-003514/

Min datter bruger mine trx bånd som gynge, og hun er 8 år. Jeg skruede et bræt fast over døren, som jeg så satte en krog i. Holder også til mig på 90 kg. Det kan jo være en idé at sætte en regel(lidt distance mod væggen), så båndene ikke konstant går mod kanten, hvis hun får lyst til at gynge som min datter.

Hvis karmen er oprindeligt, så sæt trapezkroge i døråbningen. Hvis de, mod forventning, ser ud til at bevæge sig, så er det bare at fastgøre gevindstang i betonen over karmen.

S Småbrukaren sagde:
Værd at tænke på er, at vibrationerne vil gøre hullerne større med tiden hun gynger.

Jeg ville bruge større beslag med to større huller, bore og fylde med ankermasse og drive ind betonskruer med skive.

Alternativt kan du tage en krydsfinerplade, som du fastgør med fire solide skruer ifølge ovenstående og også limer mod væggen. Derefter skruer du de beslag, du har i krydsfinerpladen og væggen.

Tænk også på, at over dørkarmen er der kun mørtel, sikkert 20 mm, så der vil skruen ikke få fat i beton.
Tak for god input, tænkte undgå for store indgreb om muligt. Ankermasse lyder som det kunne være en god løsning!

ricebridge ricebridge sagde:
For det første: OVERdimensionér! Datteren er ganske vist kun 15 kilo i dag, men de vokser hurtigere, end man tror, kan jeg sige. (De der to aflange herrer, som bor herhjemme hos os, og som for nylig var små sprællende drengebørn, som man måtte bære rundt på, vokser snart gennem taget.) Desuden er det altid før eller senere en anden, der skal teste ringene, og så kan det blive livligt. Tænk på, at fastgørelserne skal klare mere end selve ringene.

For det andet: Bor huller, indtil du kilder naboen i ryggen med boret, fyld med ankermasse, og derefter med de groveste bolte, der kan tænkes. Brug fx gevindstænger, så kan du også ved behov skrue ringene løs, ved at du simpelthen trækker stængerne gennem ringenes fastgørelseshuller og strammer med møtrik og skive.

For det tredje: At bore i beton er en elendighed; sørg for at have et nyt og skarpt bor. Formentlig vil der også vise sig at være armeringsjern lige der, hvor du havde tænkt dig at bore, hvilket du ikke opdager før du har stået et stykke tid og spekuleret over, hvorfor boret bliver brandvarmt uden at gå dybere. (I den situation skifter du til stålbor, indtil du er igennem, og derefter til et nyt betonbor, fordi du netop har ødelagt spidsen på det tidligere. Spørg mig ikke, hvordan jeg ved DET :cool: )
Haha godt der, tak for godt input!!

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Karrock Karrock sagde:
Det var rigtige superbeslag. Ser dog ud som at de skal monteres i loft (ledet?). 8mm plugg af den længere slags, valgfrit kvalitetsmærke og 6mm skrue i burde være fint.
Ja, beslaget er helt klart til at monteres i loftet… Overvejer om belastningen bliver uforholdsmæssigt stor på den øverste skrue, hvis jeg monterer det på væggen… Jeg føler mig lidt usikker på, hvordan det ser ud i loftet her, antager at der kan være både vand og el der?

O Olsbx sagde:
[billede]

Går det at bore lige igennem og sætte gevindstang med møtrik+skive på begge sider? Sådan gjorde jeg med et tv-beslag da jeg ikke stolede på vægmaterialet. Sidder som bjerget, måske ikke så pænt, men det er gemt bag en dør.....
Dette bliver desværre på et ret synligt sted, så ambitionen ligger på at gøre det så pænt som muligt... Væggen er sikkert 30+ cm tyk, så at gå igennem føles ikke som en mulighed.

E Emanuel01 sagde:
Min datter bruger mine trx bånd som gynge og hun er 8 år. Jeg skruede en planke fast over døren som jeg så satte en krog i. Holder også til mig på 90 kg. Det kan være en idé at sætte en regel (lidt afstand mod væggen), så båndene ikke går i kanten hele tiden, hvis hun får lyst til at gynge som min datter.
Følelsen er, at beslagene kommer så langt ud fra væggen af sig selv, at det ikke er nødvendigt, men det er en god tanke, hvis det skulle blive et problem. Forsøger at gøre det så æstetisk som muligt også hehe...

A adiel sagde:
Ja beslagene er helt klart beregnet til at blive monteret i loftet... Overvejer om belastningen bliver uforholdsmæssigt stor mod den øverste skrue, hvis jeg fæster den i væggen... Føler mig lidt usikker på, hvordan det ser ud i loftet her, antager at der kan være både vand og el der?
Overtænk nu ikke. Datteren når jo at vokse op og flytte hjemmefra før de der ringe kommer på plads ellers.

• Synes
adiel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.