Hængte datterens gymnastikringe op i en udlejningsejendom fra 60'erne for et par år siden. Betonen er det hårdeste, jeg har oplevet, og at tage de fire huller på 12 mm var et helvede i sig selv... men et endnu større problem viser sig nu, når jeg skal have boltene ud her ved flytning. En bolt var så venlig at bare skrue sig ud/slippe, men de andre glider bare, da "møtrikken" bevæger sig frit mod "metalpluggen" (undskyld, hvis jeg ikke bruger korrekt brancheterminologi, jeg er for meget af en novice). En har jeg med meget vold fået ud halvvejs, men nu er det totalstop (kofot og to mand og en arsenal af bandeord).
https://www.amazon.se/dp/B08TR1XDYB/
På linket ovenfor kan I se, hvordan bolt, metalcylinder/plug og møtrik ser ud. Jeg undrer mig også om der ikke var fræste spor ved cylinderen, hvor møtrikken er, så møtrikken blev presset ind i cylinderen og fik cylinderen til at udvide sig inde i betonen... de har siddet som bjerget hvis. Men hvordan får man det væk?
Jeg kan ikke rigtig vinkelslibe boltens hoved af inde i en lejlighed, alt for mange gnister og risiko? Kan man bore boltens hoved væk, få løs metalbeslaget som ringene har hængt i, og så bare spartle over? Dremel?
Min lavprishammer duede dog ikke til arbejdet hvis, så modtager gerne alle gode råd
https://www.amazon.se/dp/B08TR1XDYB/
På linket ovenfor kan I se, hvordan bolt, metalcylinder/plug og møtrik ser ud. Jeg undrer mig også om der ikke var fræste spor ved cylinderen, hvor møtrikken er, så møtrikken blev presset ind i cylinderen og fik cylinderen til at udvide sig inde i betonen... de har siddet som bjerget hvis. Men hvordan får man det væk?
Jeg kan ikke rigtig vinkelslibe boltens hoved af inde i en lejlighed, alt for mange gnister og risiko? Kan man bore boltens hoved væk, få løs metalbeslaget som ringene har hængt i, og så bare spartle over? Dremel?
Min lavprishammer duede dog ikke til arbejdet hvis, så modtager gerne alle gode råd
Senest redigeret:
Begynder spørgsmål, men er det manuelt eller maskine som er nemmest? Tænker som sagt det kan være svært at komme til med en klodset manik?RoTe sagde:
Her er en ting ellers, findes der metalblade til en sådan? Er det at tænke på overhovedet?
https://www.amazon.se/Bosch-Professional-multiverktyg-Starlock-BIM-instickssågblad/dp/B018YPFM4Q/
Kneben værre er det, det ser ud til at være en bolt med gevind i en kegle. Der kan være kommet betontænk på gevindene, og så binder det sammen. Du må prøve at stramme lidt ekstra på boltene, hvis det er muligt. En hylster stikker ud over betonen og kan holdes med en større polygrip eller en lille rørtang, værre hvis hylsteren er jævn med loftet. Hvis der er et lille mellemrum mellem befæstelsen og loftet, kan det være muligt med et koben at spænde, så keglen låser. Skulle bolten løsne sig, er der kun én måde at få hylsteren ud på, nemlig ved at dreje den rundt, men det er svært, da den har ekspanderet i hullet.
Ja, der har du det perfekte værktøj til opgaven.N Nudeln sagde:
Tigersav er meget mere effektiv på så tyk metal..N Nudeln sagde:
Ja metalklinger har du ingen tigersav, så måske kan du låne eller leje..N Nudeln sagde:
Jeg kan godt lide disse klinger..
Bedrevidende
· östergötland
· 2 658 indlæg
Nu er det gjort. Naboen kom over med en tigersav fra Dewalt og gjorde processen kort... Tog måske ti minutter alt i alt at skære de tre bolte, der sad tilbage. Må takke for alle de gode råd og min nabo!
Bare et lag (fugtig) spartelmasse endnu, tænker at slutresultatet bliver noget bedre med et par lag mere og lidt farve 😊
Bare et lag (fugtig) spartelmasse endnu, tænker at slutresultatet bliver noget bedre med et par lag mere og lidt farve 😊