Er i færd med at frilægge mellemloftsplanet i et hus fra slutningen af 1800-tallet og undrer mig over, hvilken metode der ville være bedst egnet til at få bjælkerne trærene. I 80'erne blev huset lettere brandskadet, hvilket har efterladt brændemærker på undersiden af bjælkerne. Ved restaureringen efter branden er loftet derefter blevet sprayet med noget, som jeg tror er hvid spærrefarve mod lugt, men jeg er ikke sikker.

Gammelt loft fra 1800-tallet med bjælker dækket af brændemærker og hvid maling, der muligvis er en lugtspærring. En stige står oprejst ved bjælkerne.

Gammelt bjælkelag med brændmærker og afskallet maling i et hus fra 1800-tallet, muligt sprayet med hvid spærrfarve, set nedefra.

Kom gerne med tips om egnede metoder og værktøjer til at få bjælkerne trærene.

S
egnet fræseværktøj eller høvl

Hvilket fræseværktøj foreslår du som passende?

Elhøvl har jeg overvejet, men der er nogle rustne søm i træværket, som er knækket ved udtrækning.

Sandblæsning?
Men det bliver måske for beskidt indendørs?

Højtryksrenser eller stålbørste på vinkelsliber gerne lidt slidt så den ikke tager for hårdt.

Isblæsning stemmer jeg for.

Jeg synes, at de der bjælker ser ud til at være tænkt til at være indbyggede. Sandsynligvis med nogle gammeldags brede paneler sømmet under. Bjælker, der skulle være synlige, plejer at være nogenlunde øksehøvlede og glatte. Ofte med en lille profil eller fasning høvlet på hjørnerne nedad.
Det begynder at se helt skørt ud at have groft tilhugne bjælker synlige. Det passer slet ikke sammen med traditionen.

heimlaga sagde:
Det begynder at se aldeles galt ud at have groft tilhuggede bjælker synlige. Det hører slet ikke sammen med traditionen.
Exakt, derfor formålet med tråden?

Hvorfor vil du få dem rene? Skal du ikke have et loft?

Forfærdeligt ked af hvis det ikke stod klart, bjælkerne skal altså frigøres og mellembjælkelaget op til loftet skal løftes for større lofthøjde. Bjælkerne skal derfor gøres pænere.

Svar stålbørste. Den jeg synes fungerer bedst er den, der findes to trin ned på Clas O side altså ikke en kopbørste men en cirkulær tvundet børste. Men den tager lidt hårdt når den er ny, så tag det forsigtigt. Halvslidt er den super. Det er en ganske hurtig metode.

Fixar_Krille sagde:
Svar stålbørste. Den jeg synes fungerer bedst er den, der findes to trin ned på Clas O side, altså ikke en kopbørste, men en cirkulær tvundet børste. Men den tager lidt hårdt når den er ny, så tag det forsigtigt. Halvslidt er den super. Det er enhyfsad hurtig metode.
Uheldigt at jeg købte de to andre og ikke den, du anbefalede i går på Clas. Skal prøve med disse efter juleferien.

Jeg har set en patineringsmaskine, der i princippet var opbygget som en høvlemaskine, hvor kutteren var udskiftet med en stålbørste. En sådan ville have været passende her. Jeg kan dog ikke huske, hvad den blev kaldt. Jeg tror, den var lavet af Mafell, men jeg er ikke sikker på det. Den er i hvert fald ikke i sortimentet nu.

Trærent gør du nemmest med motorsaven, skidesmart at se på derefter :wow:

Glem bare ikke at spærrmal ALT. Røg og solugt er mere stædigt end geden og grisen tilsammen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.