10,977 læst ·
13 svar
11k læst
13 svar
Et alternativ til at helstøbe bordplade i beton, nogen med erfaring?
Har længe været indstillet på at teste støbning af køkkenbordplader i beton, men har undervejs indset, at der findes alternativer, som måske gør processen noget mindre indviklet. Det, jeg er blevet interesseret i, er at "spartle" på betonen i stedet for at helstøbe. Fremgangsmåden ville i så fald være noget i stil med:
1. Save og lime OSB-plader sammen til den ønskede størrelse og tykkelse.
2. Fræse ud hul til eventuel håndvask/kogeplade
3. Spartle på glasfibervæv på eventuelle samlinger, eller på hele pladen; dette for at forhindre revner i betonen, når træet bevæger sig.
4. Påføre en primer, så betonen hæfter.
5. Spartle på beton. Gentag 1-2 gange med 12+ timers mellemrum.
6. Efterbehandle på ønsket vis. I mit tilfælde sandsynligvis med Steinfix 100, uden nogen slibning eller voks.
Jeg har tænkt mig at lave en plade i miniature indtil videre. Hvis nogen har nogle tips, tricks eller advarsler, er de velkomne!
Alt godt! /HSV
1. Save og lime OSB-plader sammen til den ønskede størrelse og tykkelse.
2. Fræse ud hul til eventuel håndvask/kogeplade
3. Spartle på glasfibervæv på eventuelle samlinger, eller på hele pladen; dette for at forhindre revner i betonen, når træet bevæger sig.
4. Påføre en primer, så betonen hæfter.
5. Spartle på beton. Gentag 1-2 gange med 12+ timers mellemrum.
6. Efterbehandle på ønsket vis. I mit tilfælde sandsynligvis med Steinfix 100, uden nogen slibning eller voks.
Jeg har tænkt mig at lave en plade i miniature indtil videre. Hvis nogen har nogle tips, tricks eller advarsler, er de velkomne!
Alt godt! /HSV
Oprigtigt talt syntes jeg, at din spartelmetode virkede mere kringlet end at støbe på almindelig vis. Udover det er holdbarhed og finish noget, jeg tvivler på, at du får med din metode.HSV1 sagde:
Men det ville alligevel være sjovt at se resultatet af "prototypen", samt nogle billeder fra eksperimentet.
Medlem
· Östergötland
· 450 indlæg
Kan forestille mig, at man sparer lidt vægt på denne måde med!
Lyder interessant... Behøver man ikke at forstærke den på nogen måde med typ glasfiber eller noget?
Lyder interessant... Behøver man ikke at forstærke den på nogen måde med typ glasfiber eller noget?
Jeg er også tvivlsom; men nysgerrig. Jeg er i gang med at finde ud af, hvordan blandingen skal være; for at blande finbeton på almindelig støbevis er selvfølgelig ikke aktuelt her. Ideen fik jeg primært fra denne fyr: http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=485369vectrex sagde:
Scroll ned så ser I hans resultat.
Ja jo, jeg er vel parat til at give medhold i, at dette stadig er bøvlet. Jeg forestiller mig, at det kan lette på den måde, at du hele tiden får lov til at måle/justere/arbejde med pladen på plads i køkkenet og på rammerne; og at det alt i alt er en hurtigere proces.eviljava sagde:
Det må vise sig, om det er enklere. Bedre bliver det jo næppe; men forhåbentlig tilstrækkeligt godt.Krille4 sagde:
Hvad jeg har læst mig til, har man kun forstærket samlinger. Men jeg synes også, det lyder fornuftigt at forstærke hele.JoakimJohansson sagde:
Men jeg er lidt bekymret for, hvordan træet fungerer sammen med betonen. Det føles som om, der må være et beskyttende lag mod fugt? Kunne der måske være et andet basis materiale at arbejde med i stedet for OSB?
Senest redigeret:
Du kunne lave pladen som en liggende facade i stedet. Så bygger du rammen af celleplastplader, som du limer i samlingerne med polyurethanlim. Derefter lægger du et lag med 8mm A-klassificeret glasfiberpuds, som du også armerer i midten med glasfibernet/facadestof. Finja har et godt puds:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5585032-1.pdf#view=fit
Pladen kan derefter spartles med betonspartel eller overfladebehandles direkte afhængigt af, hvilket udseende du ønsker.
Glasfiberpuds er almindeligt at anvende til betonskiver i USA, hvor man sprøjter det i en støbeform, metoden kaldes GFRC, hvis du vil google lidt om det.
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5585032-1.pdf#view=fit
Pladen kan derefter spartles med betonspartel eller overfladebehandles direkte afhængigt af, hvilket udseende du ønsker.
Glasfiberpuds er almindeligt at anvende til betonskiver i USA, hvor man sprøjter det i en støbeform, metoden kaldes GFRC, hvis du vil google lidt om det.
Senest redigeret:
http://www.decomaterial.se/web/start
Der har du materialet. Kig i billedgalleriet. Ingen problemer med at have træplader.
Der har du materialet. Kig i billedgalleriet. Ingen problemer med at have træplader.
Tror det går på ca 300 kr/m2. Bliver ikke så dyrt hvis du kun har en bordplade. Bedre at det bliver godt og koster lidt mere end at det er billigt og revner
Google lidt på Perfectino eller béton ciré så finder du en del.
Her ser du blandt andet hvor fleksibelt Claystone er:
http://www.youtube.com/watch?v=R-R2bJctNyQ
Google lidt på Perfectino eller béton ciré så finder du en del.
Her ser du blandt andet hvor fleksibelt Claystone er:
http://www.youtube.com/watch?v=R-R2bJctNyQ
Senest redigeret:
Tænk på at et elastisk materiale aldrig kan være hårdt. Disse typer kalkpuds er gode til dekoration men relativt følsomme som bordplader. Taber man en tung gryde eller trækker en støbejernspande lidt skævt på dem, kan overfladen både bule og ridses. Det samme gælder, hvis man taber skarpe knive. I hårdhed er den sammenlignelig med en bordplade i træ.
Det bekræftes til dels synes jeg af, at trykstyrken ikke er angivet på hverken forhandlerens eller producentens hjemmesider, hvilket gør, at man ikke direkte kan sammenligne med beton. Men da det ikke indeholder cement, er det sandsynligvis sammenligneligt med Kalkmörtel E, som har en trykstyrke på omkring 1 MPa sammenlignet med finbeton, der har 40 MPa.
Den kræver også, at man er omhyggelig med overfladebehandlingen og vedligeholdelsen, for ellers kan vand trænge gennem det tynde kalklag og få MDF'en eller spånpladen til at begynde at svulme og ødelægge bordpladen.
Det bekræftes til dels synes jeg af, at trykstyrken ikke er angivet på hverken forhandlerens eller producentens hjemmesider, hvilket gør, at man ikke direkte kan sammenligne med beton. Men da det ikke indeholder cement, er det sandsynligvis sammenligneligt med Kalkmörtel E, som har en trykstyrke på omkring 1 MPa sammenlignet med finbeton, der har 40 MPa.
Den kræver også, at man er omhyggelig med overfladebehandlingen og vedligeholdelsen, for ellers kan vand trænge gennem det tynde kalklag og få MDF'en eller spånpladen til at begynde at svulme og ødelægge bordpladen.
Tror man kan behandle overfladen med bl.a. Osmo hårdvoksolie
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Fasadtvätt - alternativ till målartvätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Alternativ till kemikalier för rengöring av trall och välj rätt skruv
Fritidshus -
Alternativ till Decra - Lättviktstak
Tak & Vind -
Platonmatta - Är Biltemas marktäckväv ett alternativ till Ventitex?
Golv -
Hjälp med att välja 3 alternativ till köksö
Kök