7,017 læst ·
14 svar
7k læst
14 svar
Erstatning for 13 mm treetex (eller 14 mm?) til samling på indervægge?
Hvilke erstatninger findes der for 13mm treetex? (eller om det er 14mm, det er svært at bedømme, om de er svulmet op eller hvordan det nu kan være)
Jeg har treetex på en hel del overflader, hvor jeg har brug for at skarve med en slags plade af samme tykkelse for at få en glat overflade ved overgangen fra treetex til den nye plade.
Findes der treetex at købe i dag, eller måske en erstatning? Det må meget gerne være porøst som treetex for den isolerende og lyddæmpende egenskab, det har.
Jeg har treetex på en hel del overflader, hvor jeg har brug for at skarve med en slags plade af samme tykkelse for at få en glat overflade ved overgangen fra treetex til den nye plade.
Findes der treetex at købe i dag, eller måske en erstatning? Det må meget gerne være porøst som treetex for den isolerende og lyddæmpende egenskab, det har.
Porøs Board (TRETEX) 12x1220x2440 har Bromölla Trävaror og det findes sikkert hos flere byggemarkeder.
http://www.bromollatravaror.se/shop/poros-board-tretex-12x1220x2440-p-64.html
http://www.bromollatravaror.se/shop/poros-board-tretex-12x1220x2440-p-64.html
1. Et af stederne, jeg skal lave samling på, er i et skråtag, som desuden går i en bue. Gips tror jeg ikke kan klare den bue uden at risikere at sprække/knække.Decamber sagde:
2. På øvrige steder, på almindelige horisontale vægge, ville det føles bedst at fortsætte med det samme materiale, som allerede sidder der, og lave samling med præcis det samme materiale.
Men jeg ved ikke, det er måske lige meget egentlig. Det er jo ikke sådan, man går og banker på væggene
Men i øvrigt absorberer treetexen jo lyd bedre. Hvilket ville medføre små forskelle på akustikken, hvor gips sidder i stedet for treetex. Men jeg ved ikke det heller, måske er det ikke så slemt?
Men punkt 1 er jeg ret sikker på, at der skal jeg have noget lidt mere bøjeligt, og som helst også er lidt isolerende, da det skal sidde mod ydertaget.
Der findes bøjbare gipsplader, tror Fredells har disse.Martin_B sagde:1. Et af stederne jeg skal sammensætte er i en skråvæg, som desuden går i en bue. Gips tror jeg ikke klarer den bue uden at risikere at revne/knække.
2. På andre steder, på almindelige horisontale vægge, så ville det føles bedst at fortsætte med samme materiale som allerede sidder der, og sammensætte med præcis samme materiale.
Men jeg ved ikke, det er måske ligegyldigt egentlig. Det er ikke sådan, man går og banker på væggene
Men i øvrigt så absorberer treetexen lyd bedre. Hvilket ville medføre små forskelle i akustikken, hvor gips sidder i stedet for treetex. Men jeg ved ikke det heller, måske er det ikke så slemt?
Men punkt 1 er jeg ganske sikker på, at der skal jeg have noget lidt mere fleksibelt, og som helst desuden er lidt isolerende, da det skal sidde mod ydertækket.
Der må jo være en grund til, at Treetex ikke længere findes, og jeg køber ikke helt dit argument med akustikken. Hvor mange kvadratmeter handler det om? Hvad er formålet med lydisoleringen; at mindske pinlige blikke fra familien efter en hyggelig nat med konen (overhøring mellem rum), eller at reducere ekko i et rum (studie)? Det sidste har jeg svært ved at tro, at det skulle have nogen betydning, om du bruger porøs plade eller gips. Det første ligeledes, for gips er også ret lydisolerende.
Dog er jeg ingen ekspert og taler uden egentlig erfaring. Men jeg står som sagt over for lignende beslutninger og er derfor interesseret.
Hvad angår bøjbare gipsskiver, så havde jeg ingen anelse om dette.
Dog er jeg ingen ekspert og taler uden egentlig erfaring. Men jeg står som sagt over for lignende beslutninger og er derfor interesseret.
Hvad angår bøjbare gipsskiver, så havde jeg ingen anelse om dette.
Cirka 10-15 m2 spredt lidt her og der.Decamber sagde:
"lydoverhøring mellem rum" handler det bestemt ikke om. Vi har 3" planke indervægge som dæmper lyd meget godt. Meget bedre end vægge med regulerede vægge med isolering.
Nej, det handler om det sidstnævnte, "ekko". Jo hårdere materiale, desto mere ekko. Gips er ret hårdt, tretex ikke.
Altså nu tror jeg ikke, at det gør så stor forskel i praksis for de få kvadratmeter jeg skal bruge det til. Men OM der nu findes en erstatning for treetex, så havde det været praktisk at bruge det.
Har læst mange steder, at det kan afgiver en ubehagelig lugt samt også, at det kunne være usundt. Så asfaboard skal man nok kun have udvendigt.Ola78 sagde:
Jo, men det gælder jo præcis hele huset i dette tilfælde, som har en ramme af 3" planker samt et trægulv med savsmuldsisoleringStefan N sagde:
Hvis der går ild et sted, så brænder det nok ret godt alligevel, uanset gips, tror jeg
Så kan man selvfølgelig resonere som sådan, at gipsen forsinker brandforløbet en smule, hvilket kan resultere i nogle sekunder ekstra tid, som man får til at komme ud. Men på den anden side skulle man måske så begynde at tænke på at skifte isolering i bjælkelaget, skifte andre overflader fra tretex til gips osv. osv.
Det er nok bedre investerede penge at installere et ordentligt brandalarmanlæg.
Moderator
· Stockholm
· 56 249 indlæg
Gips tror jeg kan forsinke eller helt forhindre en brand ret betydeligt. HVIS det begynder at brænde i et rum, hvor vægge og loft er gipsede, så tror jeg, at du kan få mindst 10 - 15 minutter ekstra til at komme ud, og hvis der ikke er alt for meget brændbart inventar i rummet, så tror jeg, at der er en rimelig chance for, at ilden ikke spreder sig ud af rummet, men simpelthen brænder ud.
Ja dette har du helt ret i. I mit tilfælde handler det dog om gipsplader lidt plettet. Lidt lapninger her og der. Og derfor tror jeg ikke, det gør mange sekunders forskel i brandforsinkelse i vores tilfælde. Men selvfølgelig, al den tid man kan få ekstra, kan jo redde liv.hempularen sagde:Gips tror jeg kan forsinke eller helt forhindre en brand temmelig godt. OM det begynder at brænde i et rum, hvor vægge og loft er gipsede, så tror jeg, at du kan få mindst 10-15 minutter ekstra til at komme ud, og hvis der ikke er alt for meget brændbart inventar i rummet, så tror jeg, at der er en rimelig chance for, at ilden ikke spreder sig ud af rummet, men simpelthen brænder ud.
Klik her for at svare