For et år siden købte jeg materialer, som jeg skulle bygge en terrasse af. Trykket 120-regel samt sib.lærk 21x95. Terrassen blev aldrig bygget, og træet har i stedet ligget under en presenning. Nu havde jeg tænkt at flytte det ind i et skur og spørger om det er muligt at redde plankerne. De er meget fugtige, og en del lærk er revnet. De har ikke slået sig. Er det muligt at snedkerere med dette, eller vil det bare slå sig senere og revne? Hvordan skal jeg stable det i skuret, lægter mellem hvert lag samt spændebånd? Mvh

• En bunke fugtigt træ, herunder trykimprægneret 120-regler og sibirisk lærk 21x95, ligger udendørs dækket med en presenning.
Jeg tror ikke, at der er nogen problemer, lærk tåler en hel del... At de er sprækket? Det ville de have gjort alligevel... Jeg har mange, der er sprækket...

Brættet som jeg har dæk af, svulmer op som en svamp så snart det har regnet i en periode... Der er sprækker på 5 mm i dag, til efterår er der ikke én eneste mm.

Hvis det nu skulle ældes og få en naturligt grå tone, er det bare at skrubbe af med fx sæbe, når det er færdigt og lade solen og regnen gøre sit. Skulle det olieres eller noget, kan det vist være svært at få det pænt uden at skulle slibe m.m.

At spænde det op med spændebånd om lægter lyder fornuftigt, så har du gjort noget for, at det ikke skal slå sig alt for meget... Men jeg kan sige, at af de hundredevis af brædder, jeg har købt, har der ikke været mange, der har været lige... For stor efterspørgsel har gjort, at de saver alt, hvad de kan komme til, føles det som...

Virket tørres ikke så længe i dag.Det får man igen senere, det sprækker og vrider sig.

Kan I forklare for en ukyndig, hvorfor terrassebrædderne ville blive ødelagt af at ligge udendørs? Ofte bygger man vel terrasser uden tag over?

For at på en altan er virket fastspændt med skruer i "rakt läge"

Ingen problem at anvende virket, hvis det er fugtigt når du mærker på det skal du tørre det ude før du lægger det ind i skuret. Afret (med lang lige regel) nogle reglar på jorden (gerne 10-20cm over jorden), læg dem med 1m mellemrum, stabl luftigt med 5cm mellem hver bræt, læg 1" strø før næste lag. Har du noget gammel bølgeblik læg det over ellers må du smide presenningen du havde, træk den ikke ned på siderne, det skal kunne blæse lige igennem. Lad det ligge indtil der har været nogle tørre dage i træk, så kan du gøre samme stabling inde i skuret, dog behøver du ikke lægge noget "tag" på der :)

• Synes
Asalkin
  • Laddar…
dejligt, tak for alle svar, nu ligger de i boden iaf

Læg ikke dem indendørs, men lad dem have udetemperatur og udluft. Risikoen er ellers overhængende for, at de begynder at vride sig. Din skur er måske kun et tag med uisolerede vægge.

Jeg plejer selv at stable træet og dække det udendørs et halvt år, før jeg bruger det. Evt. dårlige brædder, der er sprækket meget eller er blevet krumme, slipper man altså for at bruge. Jeg gør også sådan med indetræet i stedet for at chokere det med indendørstørring og varme.

Det kræver lidt længere planlægning end de fleste klarer ...

Trykimprægneret tømmer har jo ofte en garanti mod råd, selvom det er nedgravet. Jeg har opbevaret det udendørs under presenning med spændebånd, men uden luftspalte imellem, for at minimere risikoen for bananform. Jeg har dog ingen egen erfaring med at lagre trykimprægneret tømmer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.